Fiat Grande Punto [awarie i problemy]

Fiat Grande Punto

Samochody segmentu B wcale nie muszą być nudne co udowodnił Fiat swoim modelem Grande Punto. To bez wątpienia jedno z najciekawszych aut tej klasy, które raz na zawsze zerwało z wizerunkiem nieciekawej blaszanej puszki dla kapeluszników.

Abarth Grande Punto

Fiat Grande Punto zadebiutował w 2005 roku we Frankfurcie, rok po premierze do oferty dołączyła wersja 5-drzwiowa. Na niektórych rynkach dostępna była też odmiana Cabrio. W 2007 roku do salonów trafiły usportowione warianty Abarth oraz Abarth EsseEsse. Rok później w aucie przeprojektowano kokpit, a pod maską zagościły nowe silniki. W 2009 roku u dealerów pojawiło się Punto Evo, jednak Fiat nie zdecydował się na wycofanie z produkcji modelu Grande Punto i obecnie można kupić obydwa te auta. Pod maską Grande Punto znajdziemy kilka motorów benzynowych i jeden zasilany gazem CNG:

R4 1,2 (65 KM)
R4 1,4 CNG (70 KM)
R4 1,4 (77 KM)
R4 16V 1,4 (95 KM)
R4 16V 1,4 T-Jet (120, 155 – 180 KM)

W palecie silnikowej nie zabrakło także diesli z rodziny Multi-Jet:

R4 16V 1,3 (75- 90 KM)
R4 16V 1,6 (120 KM)
R4 16V 1,9 (120- 130 KM)

W Fiacie Grande Punto napęd przekazywany jest na przednie koła przy pomocy 5- lub 6-biegowej skrzyni ręcznej bądź 5-stopniowego automatu. Które silniki warto polecić? Pewnie Was to nieco zadziwi, ale spośród motorów benzynowych każdy z nich jest godny uwagi z wyjątkiem 77-konnej jednostki o pojemności 1,4 litra gdzie dochodzi do uszkodzenia czujnika faz rozrządu. Jeżeli zdecydujemy się na 95-konny silnik to warto regularnie kontrolować poziom oleju, 16-zaworowy motor 1,4 potrafi czasem spalić jego większe ilości.

Fiat Grande Punto Silnik Multijet

Zwolennikom diesli polecamy przede wszystkim odmianę o pojemności 1,9 litra, która zapewnia dobrą dynamikę i jest nieco tańsza w utrzymaniu niż wariant 1,6 wyposażony w filtr cząstek stałych DPF. Warto również dodać, że zarówno jednostka wysokoprężna 1,4 jak i 1,6 (oprócz kłopotów z filtrem DPF) nie powinny sprawiać większych problemów. W niektórych egzemplarzach dochodzi do awarii układu wspomagania Dual Drive.

Fiat Grande Punto Wnętrze

Najsłabszym punktem Fiata jest jednak zawieszenie, w którym bardzo szybko wybijają się łączniki stabilizatora oraz górne łożyska kolumn McPhersona, nietrwałe są również amortyzatory. Użytkownicy Grande Punto skarżą się na niechlujne spasowanie tylnych drzwi, które ocierają o wewnętrzną część tylnego nadkola wycierając lakier. W aucie nie brakuje też innych niedoróbek: we wnętrzu z przycisków schodzi lakier, tylne lampy parują, spryskiwacze przedniej szyby pryskają pod wycieraczki, zacinają się klamki tylnych drzwi, a niemal każde zarysowanie lakieru kończy się także jego odpryśnięciem.

Fiat Grande Punto Wnętrze

W niektórych autach dochodzi do uszkodzenia uszczelki tylnej szyby, w konsekwencji do środka wlewa się woda. Nieszczelne są również nadkola przednich kół, co powoduje przedostawanie się do komory silnika piachu i błota. W autach z początku produkcji podczas skręcania z kolumny kierowniczej dochodziły głośne stuki, przyczyną takiego stanu rzeczy był wadliwy wał kierowniczy.

Na szczęście producent zachował się odpowiedzialnie i ogłosił akcję serwisową. Głośny hałas podczas hamowania na nierozgrzanych hamulcach to oznaka przerdzewiałych bębnów hamulcowych, zwykle pomaga ich przeczyszczenie jednak niekiedy konieczna jest wymiana.

Fiat Grande Punto

Podsumowując, Fiat Grande Punto to ciekawa propozycja dla osób szukających nietuzinkowego miejskiego auta z duszą za niewielką cenę. Większość usterek jakie spotkamy w tym modelu to drobnostki jednak ich natężenie bywa czasem uciążliwe. Mocną stroną Grande Punto są trwałe jednostki napędowe, tanie części eksploatacyjne i ciekawy design. Ceny najtańszych używanych egzemplarzy zaczynają się od około 20 000 zł.

Zobacz także:

Ford Fiesta MK6 [awarie i problemy]

Opel Corsa D [awarie i problemy]

Mercedes klasy A W168 [awarie i problemy]

Fiat Panda II [awarie i problemy]

Awarie i problemy: Fiat Stilo

Regulamin komentowania

  • Fazer

    Znajomy kupił takie zagazował i jeździł jako “L” ponoć całkiem sporo wytrzymał.

  • Brak polskich znakow

    L-ki udowodnily ze te samochody sa dosc wytrzymale, rozmawialem z dwoma instruktorami jeden mial 200tys nabite na gazie i bezproblemowo jezdzilo dalej a drugie na ktorym sam sie uczylem jezdic mial nabite 130tys km rowniez na gazie co prawda sprzeglo i zawieszenie bylo juz zuzyte jak i wystepowaly problemy ze wspomaganiem (czasem podczas krecenia na parkingu sie wylaczalo, 2przypadki na 30godzin jazdy) ale te auto pod wodza kursantow dostawaly niezle popalic

    • zorba

      Mój znajomy w L z Grande wypowiedział takie za siebie i znajomą, która ma też OSK takie rzeczy, że na forum nie można tego pisać. Zwykłe Punto było ok.

  • Paweł

    miałem jakiś czas temu grande punto s stwierdziłem, nigdy więcej fiata.

    • Paweł

      Będę musiał zalogować się na stałe na tym forum i wymyślić nick bo pojawia się tu coraz więcej moich imienników.
      JA miałem Fiata ale Tipo bardzo dawno temu. Grande nigdy nie miałem.
      Co do silników benzynowych są to dość proste konstrukcje i słyszałem,że ludzie sobie je chwalą. Diesle (JTD oraz Mjet) znam z autopsji. Robią bardzo dobre wrażenie w trakcie eksploatacji, nie sprawiając przy tym większych problemów …piszę “większych problemów”, bo jednak DPF w Mjet-e wymaga dbałości i czujności – jest to problem, ale do przyzwyczajenia.
      Pozdrawiam

  • Cychu

    Zrobilibyście awarie i problemy z Lancią Lybrą?? Ciekawe dość luksusowe auto za niską cenę. 

    • Anonim

      Nie zrobią bo nie ma o czym pisać.Zrobiłem Lybrą 100tys. km. (gdy ją sprzedawałem miała prawie 300 tys. na budziku). Wersja z silnikiem 1.9 JTD – ZERO problemów. Chyba, że za problem można uznać przepalanie się żarówek albo lakier obłażący z przycisków klimy. Ewentualnie zawieszenie ma taką sobie trwałość, ale jest dosć prymitywne a części do niego są popularne i bardzo tanie (pasują od innych włochów). Starsze auta troszke pluja olejem w okolicach turbo ale jest to niegroźne. Poza tym bardzo (bardzo bardzo) wygodne, praktyczne i nietuzinkowe auto. Może się nie podobać ale w swojej kasie nie ma sobie równych.

      • Artur Kuśmierzak

        Zawsze jest o czym pisać, a co do swojej klasy to trochę przesadziłeś, bo nie biorąc pod uwagę aut niemieckich jest jeszcze kilka ciekawy aut w tej klasie z Włoch, Szwecji, Anglii i Japonii. :)

    • Artur Kuśmierzak

      Nie wykluczam tekstu z Lybrą w roli głównej :) Pozdrawiam.

      • Revita

        to dobrze, mozesz taki zrobic. W mojej rodzinie jest lybra od roku 2007 do dzisiaj przejechane juz ponad 150 tys km. Zadnych problemów autko juz jest w granicach 300 tys, a oleju nie bierze w ogole. silnik nie mial nigdy remontu. Poj. 1,9 jtd 105 rocznik 99

        • Paweł

          Witaj. To, że silnik śmiga to mnie nie dziwi, ale silnik to nie wszystko. Jak wygląda wnętrze tego auta?, Czy wnętrze nie trzeszczy??, Jak zawieszenie??, Jak blachy?? Układ hamulcowy?? Układ kierowniczy?? itp?? Jestem ciekaw jak to śmiga w Lancii z takim przebiegiem. Mam w swym “portfolio” AR147 z przebiegiem 220 000 km. Silnik  fakt, nawet nie ma najmniejszych wycieków o braniu oleju nie ma mowy, turbina pracuje idealnie i ledwosłyszalnie, do silnika brak jakichkolwiek uwag…., ale – zawieszenie nadaje się do całkowitego remontu – 3500 zł. We wnętrzu lubi coś zatrzeszczeć, przeguby zaczynają powolutku dawać o sobie znać, wyczuwalne lekkie luzy w układzie kierowniczym, sprzęgło wypadało by też niedługo zrobić bo jest od nowości – a to też koszt nie mały bo ponad 1500 zł.
           A co z Lancią?? Głównie jak spisuje się zawieszenie i jak z jakością wnętrza, to mnie najbardziej interesuje.
          pozdrawiam

        • Revita

          Witaj!
          A więc wyglada to tak: Jeśli chodzi o wnętrze, to obecnie wyglada jak nowe, bo wszystko co się dało, zostało wymienione z samochodu który mial czołówke… W starym najbardziej “dorąbany” był fotel kierowcy,  wiadomo najwiecej sie na nim siedzi, to nie dziwota no i podłokietnik też troszkę, ale stary został zregenerowany i wygląda jak nowy. W aucie były wożone dość czesto dzieci, przez co z tyłu troche narozrabiały, ale jak już napisalem wszystko to zostało wymienione, łacznie z bagażnikiem ( koszt około 1000 zł + felgi aluminiowe 15′ na zimowych oponach – trafilem na okazję na allegro :) )  We wnetrzu nic nie trzeszczy, nie puka, zawieszenie dosyc odporne na nasze drogi, jedynie co wybija się najcześciej to gumy i łacznik stabilizatora, czyli normalka. W układzie kierowniczym rozszczelniła się pompa wspomagania po 260 tyś i musiała zostać zregenerowana ( koszt około 250 zł, ale chodzi jak nowa :) ) Przeguby bardzo wytrzymałe, zmieniany był jedynie jeden od nowości ze strony prawej. Silnik jak do tej pory bezawaryjnie, turbinka od nowości ładnie chodzi ( zawsze przed wylaczeniem silnika odczekuje minute na luzie ), ale za niedługo przewidziana jest regeneracja:) Blachy w stanie idealnym, ani grama rdzy nigdzie nie ma ( blacha ma ocynk ) spód fabryczna konserwacja – stan idealny. Układ hamulcowy zyleta, działa wysmienicie. Zawieszenie wcale nie jest takie drogie, bo czesci pasują tez od fiatów. Zestrojone jest dosyc komfortowo. Najlepszą opinią cieszy się silnik w wariancie 105  KM 1.9 jtd bez zmiennej geometrii łopatek.Wszystkie cześci są wymieniane na czas, czasem nawet i wcześniej :) z wymiana oleju wymieniam również filtr powietrza, oczywiscie oleju no i co 20 tys filtr kabinowy. Klima dziala wyśmienicie, chłodzi idealnie, co roku jest 2 razy odgrzybiana i oczyszczana na wiosne i na jesien.
          Samochód ten naprawdę, jeżeli bedziemy od niego regularnie sie troszczyc, odwdzieczy sie długotrwala i bezawaryjna eksploatacją. Najdalsza trasa jaką do tej pory zrobilem to limanowa – heerlen ( holandia ) okolo 1300 km w 12 godzin, przez niemcy ciupałem cały czas 180:)

          pozdrawiam i zycze miłego dnia :)

  • Elektromechanika

    witam,
    kompleksowo naprawiamy wspomagania elektrohudrauliczne i elektryczne, HPI I EPS wielu marek samochodów, zapraszamy do współpracy, na pewno pomożemy! Każda naprawiona część objęta jest gwarancją na okres od roku do 2 lat – jak nowe! Mamy na miejscu profesionalne stanowiska probiercze do diagnozy i naprawy układów wspomagania we Fiatach, Renault i innych. tel. 603126628, Elektromechanika Stefańscy, Gniezno

  • http://www.facebook.com/kamil.wroblewski3 Kamil Wróblewski

    Potrzebuje opisu Fiata Sieny