Jak pozbyć się korozji na aucie? [poradnik]

Korozja nadwozia

Rdza to problem pojawiający się zarówno w starszych autach, jak i w stosunkowo nowych konstrukcjach. Gdzie może zaatakować? Jak jej zapobiec i jak z nią walczyć?

Jeśli chcemy dokładnie sprawdzić, czy na aucie pojawiły się już pierwsze oznaki korozji, to po pierwsze musimy  dokładnie umyć pojazd. Do tego celu najlepiej będzie użyć myjki wysokociśnieniowej. Warto jednak pamiętać, żeby dokładnie opłukać nie tylko górne elementy karoserii, ale również podwozie. Gdzie najczęściej pojawia się korozja karoserii? Najbardziej podatne na rdze są obrzeża nadkoli.

Dlaczego akurat te miejsce są najbardziej na nią narażone? Odpowiedź jest prosta: w czasie zimy woda z solą odprowadzana przez bieżnik osadza się właśnie na tym elemencie. Do powstania rdzy wystarcza tylko uderzenie małego kamienia, w wyniku czego odpryskują lakier oraz podkład i problem gotowy. Kolejnym słabym punktem samochodowych karoserii są dolne krawędzie drzwi i progi, które ze względu na niskie usytuowanie również narażone są na intensywne działanie agresywnego środowiska oraz kamieni.

Korozja nadkola

Warto też dokładnie przyjrzeć się elementom łączenia blach, które bywają podatne na utlenianie. Inne zakamarki auta co prawda są lepiej zabezpieczone przed korozją, ale i te mogą skorodować w wyniku jeżdżenia w głębokich koleinach śniegowych.

Jak zabezpieczyć samochód przed korozją? Na rynku dostępne są różnego rodzaju preparaty między innymi na bazie wosku i oleju, którymi opryskuje się drzwi, błotniki, nadkola oraz inne wrażliwe elementy.

Korozja podłogi auta

Najskuteczniej jest jednak skorzystać z otworów technologicznych lub specjalnych otworów, które producent umieścił w karoserii, zabezpieczając je plastikowymi zaślepkami. Właśnie w nich powinno się zaaplikować preparat przeciwkorozyjny. Niestety wiek pojazdu robi swoje i takie rozwiązania nie sprawdzają się w czasie dłuższej eksploatacji. Jeśli rdza pojawi się w profilu zamkniętym, element może potrzebować wymiany. Co zrobić, kiedy już pojawią się pierwsze oznaki rdzy? Oczywiście najprościej i najbezpieczniej jest zlecić to fachowcom. Podpowiem Wam jednak, jak samemu uporać się z nieproszonym gościem.

Korozja nadwozia

Uwaga! Likwidację większych ognisk korozji lepiej zlecić fachowcom. Tymi mniejszymi możemy zająć się sami. Pierwszym krokiem jest dokładne zeszlifowanie blachy, tak aby nie zostały na niej żaden pęcherzyk ani wżer rdzy. Niektóre ogniska korozji są na tyle głębokie, że spełnienie tego warunku wymaga naprawdę dużo pracy i ręczna robota papierem ściernym może nie wystarczyć.

Następnie przygotowane miejsce odtłuszczamy i odkurzamy z powstałych opiłków. Warto okleić taśmą i folią okolicę malowanego elementu, tak aby uniknąć rozprysków na zdrowy lakier. Malujemy je podkładem lakierniczym, najlepiej w takim kolorze, aby nie gryzł się on z oryginalnym lakierem. Czarny podkład w przypadku białego lakieru może z oczywistych względów utrudnić późniejszą pracę. Najprostsze podkłady dostępne są w formie sprejów oraz puszek do malowania pędzelkiem.

Korozja

Należy pamiętać, aby przed dalszą pracą podkład dobrze wysechł (informacje o czasie schnięcia podane są na opakowaniach). Ewentualne ubytki kształtów uzupełniamy starannie gładzią szpachlową i wyrównujemy np. papierem ściernym. Cały zabieg kończymy, malując dobranym lakierem naprawiane miejsce. Lakiery w puszkach dobrane na podstawie numeru koloru seryjnego lakieru zazwyczaj są wymieszane z utwardzaczem i wystarczy nimi dobrze wstrząsnąć, po czym od razu nakładać kilkukrotnie cienkimi warstwami, każdorazowo odczekując na zaschnięcie poprzedniej warstwy.Rozwiązanie to jest dobre, jeśli zużyjemy całą puszkę naraz – ma ona około 30 dni terminu przydatności.

Innym sposobem są lakiery w puszkach bez rozpylacza. Potrzebną ilość lakieru należy wymieszać wtedy w odpowiednich proporcjach (informacje na opakowaniach, najczęściej w proporcji – lakier 2 : utwardzacz 1). Po zakończeniu prac malarskich pozostaje końcowe wyrównanie warstwy papierem wodnym i polerowanie lakieru grubszą lub cieńszą pastą polerską. Należy pamiętać o jednym: przy pracach lakierniczych nie wolno się spieszyć, a lakiery typu metalicznego są dużo trudniejsze do prawidłowego odtworzenia. W przypadku nieco obszerniejszych prac lakierniczych powinno się prowadzić lakier do miejsca geometrycznych załamań elementów blacharskich. Magiczne długopisy do likwidowania rys czy plasterki imitujące lakier to rozwiązanie tylko tymczasowe.

Zobacz także:

Nowe, używane, a może regenerowane? Jakie części wybrać? [poradnik]

Jak dbać o półosie w swoim aucie? [poradnik]

Co robić, gdy przegrzewa się silnik? [poradnik]

Kategoria posta: Aktualności, Ciekawostki, Polecamy, Poradnik eksploatacyjny

Źródło: Motofakty

Tagi: Auto porady, Co można zrobić z korozją w aucie?, Co najczęściej koroduje w naszym aucie?, dobór lakieru, Eksploatacja, Gdzie najczęściej atakuje rdza?, Jak chronić auto przed korozją?, Jak chronić auto przed rdzą?, jak położyć lakier, jak pomalować samochód, Jak poradzić sobie z korozją w aucie?, Jak poradzić sobie z korozją?, Jak pozbyć się korozji?, Jak pozbyć się rdzy?, Jak trwale zwalczyć korozję, Jak walczyć z rdzą?, Jak zabezpieczyć auto przed korozją?, Jak zabezpieczyć nasz samochód przed rdzą?, Jak zwalczyć pierwsze purchle rdzy?, Jak zwalczyć rdzę w samochodzie?, Korodujące nadwozie, korozja, Korozja karoserii, Korozja na nadkolach, Korozja na progach, lakier, lakier samochodowy, lakierowanie auta, lakierowanie samochodu, Środki antykorozyjne, Środki przeciwkorozyjne, malowanie elementu, Malowanie samochodu, Na aucie poajwiła się rdza co robić?, Na drzwiach poajwiła się korozja co robić?, Najczęściej korodujące elementy w samochodzie, naprawa lakieru, numer lakieru, podkład pod lakier, polerowanie, polerowanie lakieru, polerowanie samochodu, Poradnik samochodowy, Poradniki, Purchle na karoserii, rdza, Rdza na karoserii, Rdza na łączeniach blachy, Rdzewiejące nadkola, Rdzewiejące progi, samodzielne naprawy lakiernicze, serwis, szlifowanie, szpachla, szpachlowanie, usuwanie korozji, usuwanie rdzy, utwardzacz, Weliminuj korozję, Weliminuj rdzę, Zabezpieczenie antykorozyjne

Regulamin komentowania

  • seba

    bardzo chcialbym te autko, ktore jest myte na zdjeciu :(

    • Maroo

      A co to za auto jest? Strzelam tylko: Escort?

      • http://www.facebook.com/people/Piotr-Cieslik/1469680282 Piotr Cieslik

        Mi wygląda na BMW

        • Me

          Najbrzydsze znane mi BMW, nowa piątka to już zupełnie co innego…

        • http://www.facebook.com/people/Michał-Michna/100002090017545 Michał Michna

          Akurat piątka kiedyś mi się podobała. Teraz już tylko Z4.

        • Canonier

          Będę się kłócił ;) Najpiękniejsza 5ką w historii ;)

  • Vbn

    “Pierwszym krokiem jest zeszlifowanie blachy tak, aby nie został na niej żaden pęcherzyk rdzy. Następnie przygotowane miejsce malujemy farbą podkładową. Później ubytki uzupełniamy szpachlą, a cały zabieg kończymy malując i polerując zaszpachlowane miejsce.”

    a wiec to jest caly artykul? mam nadzieje ze rozwiniecie temat…

  • skwarek

    też się rozczarowałem ‘obszernością’ art.

    • Rafał Warecki

      Fakt, trzeba było co nieco dopisać.

    • Ogar

       Oj tam przecież i tak mało kto sam robi takie naprawy. Raczej większość posiadaczy aut, gdy z lakierem dzieje się coś niepokojącego, czyt. pojawia się korozja, udaje się do lakiernika ( swoją drogą polecam speców z Warszawy http://www.serwis-lakierniczy.pl )

      • Majster

         Dużo Ci zapłącili za reklamę?

  • napierek

    a co ze środkami typu cortanin F? albo elektrocznicznymi systemami antykorozyjnymi? i najpierw podkład a potem szpachla? chyba coś nie tak ;D

    • Rafał Warecki

      oczywiście, że pod szpachlę daje się podkład gruntujący na gołą blachę, potem na szpachlę można dać jeszcze jeden podkład już tylko pod lakier. Wszystko zależy głównie od tego jaką chemię posiadasz (reaktywne i inne). Jeśli chodzi Ci o malowanie elektroforetyczne to na pewno nie zrobisz tego pod blokiem, takimi rzeczami zajmują się fabryki samochodów, a nie warsztaty naprawcze czy osoby naprawiające sobie same lakier pod domem…Cortanin może być podciągnięty pod odtłuszczenie i przygotowanie powierzchni do malowania, tutaj też już wchodzisz w szczegóły – czyli jaką chemią dysponujesz.

      • napierek

        chodziło mi o wynalazek z allegro (http://allegro.pl/listing.php/search?string=esa&category=18810&order=t), podobne jak ten z allegro montuje się w kadłubach statków. Oczywiście wiem, że malowanie elektroforetyczne odpada :)

        • Rafał Warecki

          o kurczę, powiem Ci, że nigdy nie pasjonowałem się blacharstwem i lakiernictwem, choć parę pierdółek w aucie sobie sam robiłem nie raz. O takim elektrowynalazku wielkości pudełka zapałek to pierwszy raz słyszę ;) dzięki za link.

    • koral

      Jeżeli to są już tego typu szkody, to samemu się nie uda nic zdziałać. W Ełku gdybyście mieszkali, to radziłbym się udać do tamtejszego serwisu http://sztukalakierowania.pl – przynajmniej wiedzielibyście, że zrobią porządnie.

  • Anonim

    Miał ktoś doświadczenie ze środkiem BRUNOX EPOXY? Nakłada się go prosto na rdzę (nie luźną) i tworzy z nią trwałą epoksydową spoinę, którą można oczywiście polakierować – wg producenta oczywiście.

    • skwarek

      wszystkie Epoksydy to dobre środki, oczywiście można zabezpieczyć lepiej tj. najpierw tzn wytrawka czyli Washprimer – podklad – Epoxyd – podkład – szpachlówka wyrównawcza – podkład – baza – bezbarwny. polecam produkty NOVOLA

      • król

        ….na washprimer nie kladziemy epoksydu!novol wycofal sie z tego rozwiazania.

    • król

      witam,brunox epoxy jest lepszy od cirtaninu ale to niestety tez nie pomaga na dłuższą mete,obecnie najlepszym na rynku odrdzewiaczem jest Fertan,ale tylko ten oryginalny.

  • Anonim

    browar nie będzie mógł spać w oczekiwaniu na kolejny odcinek

  • B.Loos

    Myślę, że warto byłoby wspomnieć o preparatach, które można stosować bezpośrednio na rdzę – osobiście polecam Brunox, który można kupić nawet w markecie:

    http://www.leroymerlin.pl/warsztat/chemia-warsztatowa/srodki-odrdzewiajace-i-antykorozyjne/neutralizator-rdzy-epoxy-brunox,p35026,l969.html

    Jest to silny epoksyd, który dość dobrze zabezpiecza zardzewiałe miejsca. Fajny do stosowania w mało widocznych miejscach oraz takich, których naprawa byłaby zbyt kłopotliwa. Polacam spróbować.

  • Krzychu

    Co byście polecili do konserwacji podwozia? Przymierzam się do zabezpieczenia auta przed zimą. Znalazłem taki produkt Valvoline: http://www.motointegrator.pl/produkty/230606-srodek-antykorozyjny-valvoline-tectyl-bodysafe-1-litr-pod-pistolet

    Stosował ktoś? Warto się tym zainteresować?