1970 Porsche Tapiro [zapomniane koncepty]
Porsche od wielu lat stosuje zasadę, że nie zmienia się rzeczy doskonałych. Dlatego stylistycznie każdy pojazd z oferty tego niemieckiego producenta inspirowany jest wyglądem kultowej 911. Zobaczcie jednak Porsche inne niż wszystkie - oto koncepcyjny model Tapiro zaprezentowany w 1970 roku.
14.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:37
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Porsche od wielu lat stosuje zasadę, że nie zmienia się rzeczy doskonałych. Dlatego stylistycznie każdy pojazd z oferty tego niemieckiego producenta inspirowany jest wyglądem kultowej 911. Zobaczcie jednak Porsche inne niż wszystkie - oto koncepcyjny model Tapiro zaprezentowany w 1970 roku.
Samochód został zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro - był to jego czwarty projekt dla włoskiego studia ItalDesign. Jak każdy supersamochód z tamtego okresu, tak i w modelu Tapiro zastosowano stylistykę na wzór klina. Szpiczasty przód oraz niska sylwetka nie powinny więc nikogo dziwić.
Wyróżnikiem są natomiast otwierane do góry drzwi typu gullwing. Giugiaro zdecydował się tutaj na oryginalne posunięcie. W dwuosobowym samochodzie sportowym umieścił 2 pary otwieranych do góry drzwi. Pierwsza para służyła tradycyjnie kierowcy i pasażerowi. Z tyłu jednak zabudowano centralnie umiejscowiony silnik i tym sposobem powstała niewielka przestrzeń bagażowa, do której można było się dostać, otwierając tylną parę drzwi typu gullwing.
Samochód powstał w ramach współpracy z Volkswagenem, a konkretniej na bazie modelu określanego często mianem Volkswagen Porsche 914/6. Stąd też automatycznie możemy się spotkać z określeniem Volkswagen Porsche Tapiro odnoszącym się do prezentowanego konceptu. Wybiegając trochę w przyszłość - w 2010 roku studio ItalDesign Giugiaro stało się własnością koncernu VW AG, a więc można powiedzieć, że ostatecznie wszystko zostało w rodzinie.
Porsche Tapiro było w pełni działającym prototypem. Samochód został wyposażony w 6-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 2,4 litra. Osiągał on 220 KM przy 7200 obrotach na minutę. Wymiary pojazdu były natomiast następujące - 4060 mm długości, 1760 mm szerokości i jedynie 1110 mm wysokości.
Samochód przez kilka lat podróżował po wszelakich salonach samochodowych i wystawach, po czym został sprzedany prywatnemu kolekcjonerowi - hiszpańskiemu przedsiębiorcy. Pojazd podobno był przez niego używany na co dzień, aż do momentu kiedy spłonął. Oficjalnie mówi się o wypadku samochodowym, jednak plotka niesie, że jedyny na świecie prototyp Porsche Tapiro został podpalony przez strajkujących pracowników zakładu należącego do właściciela tego unikatowego egzemplarza. Samochód nigdy nie został odbudowany, a jego pozostałości znajdują się w muzeum ItalDesign.
Źródło: Lotus Esprit Turbo • Concept Carz • ItalDesign • Car Styling