Diody LED w samochodzie [oświetlenie]

LED

W samochodowej technice świetlnej diody LED stosowane są najczęściej jako światła wspomagające do jazdy dziennej, światła stopu, kierunkowskazy lub formie ozdobnej. Dlaczego?

Diody LED tak samo jak klasyczne oświetlenie samochodowe musi posiadać odpowiednią homologację (E) pozwalającą na legalne użytkowanie na drogach publicznych. Według litery prawa LED nie powinny być stosowane w Europie jako pełnoprawne oświetlenie główne ze względu na brak odpowiednich certyfikacji pod względem kontroli technicznej strumienia światła.

Seryjne oświetlenie pomocnicze w technologii LED stosowane w samochodach także często nie jest zgodne z polskim prawem, które mówi, że wraz z włączeniem innego źródła oświetlenia takiego jak światła mijania czy przeciwmgielne, światła do jazdy dziennej powinny zostać automatycznie wyłączone. Podczas kontroli drogowej i podejrzenia, że pojazd nie spełnia wymaganych warunków zarówno pod względem homologacji, sterowania jak i działania oświetlenia, policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu i skierować pojazd na dodatkowe badania techniczne.

LED

Kilka diod LED i dyskoteka gotowa (Fot. Alibaba.com)

W samochodach stosuje się diody o wysokiej jasności światła zwane HBLED (High Brightness Light Emitting Diode), cechują się one wysoką światłością przekraczająca 0,2 kandeli. Światło emitowane przez popularne diody elektroluminescencyjne ma temperaturę barwową około 6000 K czyli bliską światłu dziennemu. Ich niewątpliwą cechą jest także oszczędność, dwie żarówki halogenowe wykorzystywane przez światła mijania potrzebują 110 W (2x 55 W), analogiczne listwy z diodami LED zaledwie 10 W (2x 5 W).

Rozmieszczenie świateł LED do jazdy dziennej

Montaż seryjnych świateł do jazdy dziennej na terenie Europy jest obowiązkowy we wszystkich pojazdach homologowanych po 7 lutym 2011. Wymagania dotyczące ich samodzielnego montażu przedstawiono na rysunku powyżej. Ceny kształtują się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, zależnie od jakości i ilości diod. Należy pamiętać, że po samodzielnym montażu takiego zestawu oświetleniowego musimy udać się na badanie techniczne, które potwierdzi ich prawidłowy montaż i działanie. Kompletne reflektory LED odpowiadające za oświetlenie główne i pomocnicze dostępne już są w niektórych samochodach przeznaczonych na rynki pozaeuropejskie.

Zobacz także:

Technika świetlna w samochodach – podstawy [oświetlenie]
Temperatura barwowa światła – dlaczego jest tak ważna? [oświetlenie]
Ksenony samoróbki – na co uważać? [oświetlenie]
Reflektory ksenonowe – podstawy [oświetlenie]
Żarówki specjalne dające więcej światła [oświetlenie]
Żarówki specjalne typu Blue – imitacje ksenonów [oświetlenie]
Dioda LED – podstawy [oświetlenie]

Regulamin komentowania

  • Tomek

    bardzo ciekawe

  • Edamneu79

    Ciekawe dlaczego stosowanie diody LED jako oświetlenia do jazdy dziennej w samochodach które NIE posiadają tego na wyposażeniu, jest traktowane jako “wieś tuning”. Śmieszne to trochę.

    A z innej beczki, dlaczego gdy dodaję zdjęcie do komentarza (link), to ten “disqus” nie chce mi opublikować komentarza??

  • browar

    Warto byłoby napisać w którejś części o pionierach tej technologi a mianowicie Audi, zwłaszcza o reflektorach pełnej technologi LED.

    http://www.youtube.com/watch?v=JWbkRfHlvww

    • r4f4u

      Nie do konca audi jest pionierem, wczesniej wystepowaly w lexusach(niestety nie pamietam modelu), choc fakt, ze to audi wlasnie najbardziej spopularyzowaly LEDy. ^^

      • browar

        Pewnie chodzi Ci o o Lexusa LS 600h, ale w nim reflektory LED są dopiero od 2008 roku i to tylko do jazdy dziennej. Audi zaczęło wprowadzać ledy do jazdy dziennej gdzieś około 2006 roku a pierwszy samochód z oświetleniem w technologi Full LED to Audi R8 V10.

        • Helios

          Cadillac Escalade Platinum z 2008 roku :) Pierwsze auto ze światłami w całości LED ;)

        • browar

          z tym że dla Cadillaca te reflektory dostarczała firma Hella zajmująca się oświetleniem samochodowym, więc Cadi przy nich mało zrobił ;)

        • browar

          małe sprostowanie ;) pierwsze full LED reflektory zostały zamontowane już w R8 V8 z 2008 roku więc mimo wszystko Audi było pierwsze w dodatku ten Escalade to tylko specjalna edycja z reflektorami Helli.

        • r4f4u

          Cholerka, duzo mozna sie od ciebie dowiedziec, dzieki ^^

      • http://profiles.google.com/sebastian.serwin Sebastian Serwin

        w BMW 3 kierunkowskazy i tylne światłą w technologii LED były w 2001 roku po liftingu (przynajmniej w wersji coupe)

        • browar

          hehe chyba jak sobie wymienisz na te z Tesco…

        • Anonim

          Rozumiem, ze wiesz lepiej, bo sporo BMW 3 Coupe po liftingu (zapewne te mocniejsze wersje) posiada tylne reflektory LED i na pewno nie jest to czesc aftermarketowa, przypatrz sie na ulicy kiedys. I nie afiszuj sie jakbys pozjadal wszystkie rozumy i wiedzial wszystko najlepiej ;)

        • browar

          w 2001 roku nawet nie wyszła trójka a FL przeszła w 2004. Zanim coś napiszesz sprawdź dokładnie.

        • asd

          W 2001 był lifting sedana i touring, a w 2003 coupe i chyba cabrio;) i po lifcie wszystkie coupe miały z tyłu pełne diody. Co nie zmienia faktu, że z przodu pierwsze full ledy miało Audi, lecz wydaję mi się, że robi je valeo tak jak w innych modelach od A4 B5 po drugim lifcie do teraz.

        • browar

          @asd A4 B5 i ledy? nie miały żadnych ledów do jazdy dziennej.

        • asd

          @browar, chodziło o to że reflektory od A4 B5 robi valeo dla audi.

  • dag

    “..jest obowiązkowy we wszystkich pojazdach wyprodukowanych po 7 lutym 2011″ to nie prawda – jest obowiązkowy we wszystkich pojazdach HOMOLOGOWANYCH po 7 lutym 2011

    • Rafał Warecki

      dzięki za sprostowanie

  • zoth

    LED czyli wies tanczy i spiewa
    na glowach jeszcze sobie te diody zamontujcie

    • r4f4u

      Widze ze pan woli zapalki w kloszach.

      • Maniak08

        haha golf III z ledami ?

        • r4f4u

          Wszystko zalezy od podejscia tego ktory to montuje. Wystarczy wybrac odpowiednie miejsce. Zgadzam sie ze w starszych modelach nie zawsze to pasuje do wygladu ale to raczej nie dziwne skoro nie zostaly zaprojektowane by posiadac takie oswietlenie. Jak ktos sobie je montuje tylko dla tego ze che troche przyoszczedzic na paliwie to nie widze problemu.

        • hanek

          ile na tym przyoszczedzi?? Przyoszczedzi na swiatłach a straci na wlaczonej klimatyzacji, do tego brak swiatel pozycyjnych z tylu, wole miec wszystkie swiatla wlaczone niz zginac na drodze

    • Edamneu79

      “LED czyli wies tanczy i spiewa”

      Co za ciemnogród… Masakra.

  • Lucek1234

    Jeśli to jest waszym zdaniem wiocha, to pozostawię to bez komentarza. A dałem przykład akurat tego modelu bo sam takim jeździe i planuje takiego moda sobie zrobić bo wygląda to super.

    http://i66.servimg.com/u/f66/13/56/39/66/dscf1523.jpg

    • rafiki

      Jeśli tylko ma homologację i jest to renomowany reflektor, to to nie jest “wieś”, ale jeśli to jest jakaś chałupniza robota w dodatku z diodamizbazaku po 10g/szt to wtedy jest wiocha.
      Głupio też wygląda jak taki “tuningowany” reflektor po jakimś czasie świeci tylko połową losowo padniętych diod.

      PS: A w artykule jest zdaje się błąd. 5 metrowa taśma LED nie może mieć 10W, bo wtedy byłaby albo bardzo słaba, albo bardzo wydajna [wydajność grubo powyżej 100lm/W diody]. Ah no i do diod potrzeba innych kloszy i dlatego nie stosuje się jeszcze LEDów jako głównego oświetlenia.

      • Rafał Warecki

        5-metrowa?

      • http://www.facebook.com/people/Mariusz-K-Grzeca/1407962722 Mariusz K. Grzeca

        A wydajność 100 lm/W to coś nienormalnego? Teoretyczna graniczna wartość wydajności LEDa opartego na niebieskim emiterze i luminoforze to 265 lm/W. W praktyce tanie diody Cree XM-L w najwydajniejszym binie osiągają 160 lm/W przy 350 mA.

        • ziupo

          Pokaż mi taką diodę, która tyle osiągnie przy takich parametrach jak podałeś. Oczywiście mówimy o kompletnej instalacji w nie wyidealizowanej sytuacji, w której nie ma żadnych strat. No i oczywiście nie bierzemy pod uwagę temp wyższej niż 6000K, najlepiej jakby to było 5000K.

  • browar

    LEDy są super ale tylko seryjnie.

    • Anonim

      Nie wszystkie, np. lukowaty kszalt w Audi A4 – to jest okropnosc, a w Citroenie DS3 wyglada to z leksza zalosnie… – taki pseudo lans na sile ;/

      • browar

        taaa, lepsze są reflektory led z Tesco… Jedni wolą serię drudzy wiejski tuning.

        • Anonim

          Co ty sie tych ledow z tesco uczepiles? :> Nikt nie napisal niczego o tesco, rowniez ja nie napisalem ze nieseryjne ledy sa fajne :)

  • Afhf

    Oho, jest “browar”, to i Audi musi być! A jak!

  • Maroo

    Panowie – a od kiedy Lancia Thesis ma oświetlenie LED w tylnich lampach? Nie przypadkiem od poczatku istnienia?

  • FELEK

    ludzie myslcie troche jak juz montujecie te bez nadziejne swietliki to podlaczcie je tak aby swiecily razem z swiatlami pozycyjnymi z tylu 

    • Maziaczek

      W końcu ktoś mądrze pisze! Te, jak to Pan Felek dobrze określił, świetliki, są mimo wszystko… BARDZO SŁABO WIDOCZNE, tylko przeszkadzają, a nie ułatwiają innym wypatrzenie was na drodze, a z tyłu to już w ogóle czarna plama.

  • Do_ba

    dziennie mijam +/- 10 aut z oświetleniem LED <-które świeci tylko z przodu tego auta a co z tyłem ????? przerażona jestem brakiem ich widocznosci na drodze szczególnie w mglisej aurze

    • pawel

      szkoda ze w polsce wszystkie wiejskie cmoki zakladaja sobie te smieszne lampki gdzie chca…tylko jak oni przechodza przeglad i gdzie nasza POLICJA…na drodze ich wcale nie widac bo montuja tasmy z marketu do oswietlania blatu kuchennego, nie wspominajac o prawidlowych odleglosciach.
      ale wlasnie w takim dziadoskim kraju mieszkamy … buraki na pole

    • Goclaw

      http://pl.wikipedia.org/wiki/Światła_do_jazdy_dziennej

      1. czytam
      2. wypowiadam sie
      (nie mylic kolejnosci :))

  • wosk

    Jeśli chcesz zamienić żarówki zwykłe na LED i :oszukać” komputer polecam:

    http://sofm.katowice.pl/audiA6/Wymiana_samochodowych_zarowek_na_LED.pdf