Volvo/Ford PowerShift [skrzynie biegów]

Volvo PowerShift

Volvo PowerShift

Skrzynie dwusprzęgłowe stały się rozwiązaniem pożądanym przez wielu producentów. PowerShift to konstrukcja opracowana przez firmę Getrag Ford Transmissions. W europejskich odmianach tych przekładni palce maczała także firma LuK, a jednym z odbiorców stała się marka Volvo.

Rozwiązanie PowerShift to konwencjonalna przekładnia o sześciu przełożeniach, wyposażona w dwa niezależne sprzęgła i dwa współosiowe wałki. Wałek pełny obsługuje biegi nieparzyste (1, 3, 5) oraz wsteczny, natomiast drążony – biegi parzyste (2, 4, 6). W większości rozwiązań PowerShift są sprzęgła wielotarczowe pracujące w kąpieli olejowej, sterowane hydraulicznie. Skrzynia taka ma jeden obieg olejowy, w którym stosuje się płyn hydrauliczny Pentosin FFL-4. Maksymalny moment obrotowy możliwy do przeniesienia przez przekładnię PowerShift to 450 Nm.

Ford PowerShift

Ford PowerShift

W pojazdach miejskich (np. Ford Fiesta) wyposażonych w silniki generujące niewielki moment obrotowy pokuszono się o zastosowanie sprzęgieł suchych sterowanych elektrycznie za pomocą silniczków lub układu elektromagnetycznego.

Ford PowerShift

Ford PowerShift

Sygnał wejściowy do sterowania przekładnią realizowany jest wyłącznie za pomocą ruchu dźwigni zmiany biegów. Łopatki za kierownicą nie znalazły się w ofercie nawet mocniejszych modeli (np. Ford Focus ST) wyposażonych w przekładnię dwusprzęgłową.

Według marek Ford oraz Volvo rozwiązanie to pozwala obniżyć zużycie paliwa o 8% w stosunku do stosowanych dotychczas przekładni automatycznych. Jak wypada skrzynia PowerShift w porównaniu z przekładnią ręczną?

Zobacz także:

Skrzynia dwusprzęgłowa – podstawy [skrzynie biegów]
Porsche PDK (Porsche-Doppel-Kupplungs Getriebe) [skrzynie biegów]

Regulamin komentowania

  • Andrew

    Szczegółowo i rzeczowo – kiedy będzie potentat czyli VW? :D

  • Maciek Jutrzenka

    Teraz lay jest gites ;)

  • Ds

    Czcionka panowie, czcionka!
    Szyk tekstu, struktura newsa.
    Rozjeżdża się tekst.
    Zmieńcie ten czerwony tabloidowy przycisk.
    Zmiejszcie wszystkie inne przyciski np. <<Poprzedni

    Coraz lepiej coraz lepiej.

    • 123456

      Nic nie zmieniajcie. Tak jest dobrze.

      • MaciekJutrzenka

        Dokladnie jest genialne troche nad ulorzeniem tekstu mozna popracowac a marazie jest mega przyciski sa bardzo ladme proste kolory mile dla oczu a nie jakies beznadziejnie niebieski badziew. Czerwony przycisk zostaje!!

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100001978676618 Cezary Kopeć

    Lepsza jest skrzynia DSG. DSG polepsza osiągi i zmniejsza spalanie w przeciwieństwie do tej skrzyni.
    pozdrawiam

  • Tombo

    przedewszystkim DSG polepsza szybkosc zmiany biegów i przyspieszenie nigdy nie jest gorsze niz z manualem,a tutaj w Fordzie niestety zmiana biegów w celu ochrony mechanizmu jest wolniejsza,stad osiągi dynamiczne gorsze,dziwi mnie zwiekszenie zuzycia paliwa,skoro nie ma hydrokinetyki

  • Łukasz

    Dlaczego nie wprowadziliście takiego layoutu jak w filmwebie? Tam można ustawić, aby dostosowywał się do szerokości ekranu komputera.

    • Łukasz

      Większość ludzi posiada ekrany 16:9, 16:10, więc widać białe pasy po bokach….

    • Marcin

      Będą i na filmwebie. W swoim czasie.

  • mario

    W Golfie R przyśpieszenie jest lepsze w wersji z DSG niż manualną. Anglicy z Auto coś tam testowali (filmik) i stwierdzili, że z DSG można osiągnąć podawane przyśpieszenie. Z manualem to trzeba być specem.

  • Axton

    W testach powershift wypada dośc blado, tzn. szarpie i nie zmienia biegów tak szybko jak Volkswagenowskie DSG, trochę jeszcze Ford musi swoją skrzynię dopracować

  • Kristo09

    Tak i wszyscy tak chwalą dwusprzęgłowe skrzynie biegów. Otóż są to bardzo awaryjne skrzynie. A po naprawie nie dostaje się nawet gwarancji, ponieważ i tak coś w niedługim czasie się posypie, głównie elektronika i koła dwumasowe. Poza tym DSG jest to szkrzynia z 2004 roku. Czyli nowość to to nie jest.

    • Madomat73

      Z tym poweshiftem to pewnie jest tak jak ze wszystkim , jedni go lubia a drudzy nie, moim zdaniem to super sprawa i goraco polecam, w wiekszosci jezdze po miescie i skrzynia ta sprawuje sie naprawde na 5+, a co do awaryjnosci to powiem tak pokazcie mi auta co sie nie psuja a po drugie jak dbasz tak masz , czesto ludzie chca zaoszczedzic a w efekcie koncowym traca i to duza :)

      • Madomat73

        Byl taki czas ze wszyscy mi odradzali forda, natomiast z mojego osobistego punktu widzenia to wszyscy ci ludzie pojecia nie maja co mowia, Ford to jedne z lepszych jak nie najlepsze auto w swojej kategorii cenowej, wlasnie zamowilem wczoraj Forda Galaxy w wersji Titanium z powershiftem i to tylko dlatego ze auto ktorym teraz jezdze to tez ford i tez z powershiftem i dlatego i raz jescze jak dbasz tak masz bo ja problemow zadnych nie mam :)