Dyfer, diflok, blokada mechanizmu różnicowego [słowniczek terenowy]

dyferencjał

dyferencjał

Dyfer i diflok to dwa mechanizmy działające razem, ale jednak osobno.

Dyfer, czyli mechanizm różnicowy, to urządzenie różnicujące prędkość obrotową kół, gdy wymaga tego sytuacja. Najważniejszą rolą dyfra jest różnicowanie prędkości kół w zakręcie. W układach napędowych ze stałym napędem obu osi dyfer pracuje również pomiędzy osiami, różnicując ich prędkość. W żargonie terenowym dyfer to po prostu wszystko to, co znajduje się w gruszce mostu napędowego (na zdjęciu głównym).

Diflok – spolszczenie angielskiego difflock (differencial lock) – to blokada mechanizmu różnicowego. Zadaniem difloka jest blokowanie dyfra, co w rezultacie znacznie poprawia zdolności do pokonywania off roadu. Co ciekawe, pomimo że oba mechanizmy stanowią jedną całość, działają w pewnym sensie oddzielnie. Tak jest, ponieważ oba mają przeciwne zadania. Dyfer różnicuje prędkość kół (osi), a diflok jest po to, aby różnicowania nie było.

Regulamin komentowania

  • Zaknaf

    Skoro pojawił się już artykuł na ten temat, to mam pytanie. Co się dzieje z dyferencjałem w autach osobowych awd w przypadku zaciągnięcia ręcznego? Czy to w znazcący sposób nie uszkadza mechanizmu (konkretnie mowa o torsnie). Czy można tak robić przy wciśnięciu sprzęgła?

    • Konrad

      Hamulec ręczny możesz zaciągać ale tylko tak by nie blokowały się koła :P
      W napędach AWD nie powinno się blokować kół w trakcie jazdy hamulcem ręcznym zarówno w torsenie jak i w wiskozie czy mechanicznym LSD. Chyba że wciśniesz sprzęgło ;)

      • Zaknaf

        Właśnie. Czyli de facto 180 stopni na ręcznym nie wolno Ci zrobić. Chyba, że wciśniesz wspomniane sprzęgło. I sporo zabawy idzie sie…. ;)

  • http://null JACO+335I

    O sprzegle napisaliscie az za dużo o o dyfrze to wręcz encyklopedyczna wzmianka,myslałem ze napiszecie coś wiecej o blokadzie mechanizmu róznicowegow autach rwd i jej działaniu np. podczas kontrolowanego poslizgu.

    • vbn

      niom, troche bieda, takie niewiadomo co :/
      ale mam nadzieje ze rozbuduja ten watek

      • http://autokult.pl/author/marcin-lobodzinski Marcin Łobodziński

        A co ma samochód RWD wspólnego z terenówkami? Jeśli zawsze szukacie artykułów technicznych np.w słownikach i encyklopedii PWN to zawsze będziecie zawiedzeni.

    • http://autokult.pl/author/rafal-warecki Rafał Warecki

      bo tutaj jest tylko słowniczek – nie dział mechany ;)

  • xxx

    a od kiedy terenówkami jeździ się z RWD i w kontrolowanym poślizgu? Chyba żeby ładnie dachować :P

  • Michał

    faktycznie, z tego artykułu prawie nic nie wynika.. a szkoda

    • http://autokult.pl/author/marcin-lobodzinski Marcin Łobodziński

      Jeśli coś takiego nazywasz artykułem to masz problem z czytaniem. Wyraźnie napisane “słowniczek terenowy” a dla niedowidzących nawet ujęte w nawias

  • Adam

    Pan Łobodziński widać ciężko znosi parę słów krytyki.
    Nerwy na wodzy kolego ;)

  • http://autokult.pl/author/marcin-lobodzinski Marcin Łobodziński

    Pan Łobodziński się nie denerwuje bo ciężko takie komentarze uznać za krytykę :)