Awarie i problemy: Skoda Octavia II

Skoda Octavia II

W naszym zestawieniu prezentowaliśmy już auta japońskie, niemieckie, włoskie oraz szwedzkie. Nie wspominaliśmy jednak ani słowem o konstrukcjach czeskich. I właśnie dlatego tym razem przyjrzymy się bliżej Skodzie Octavii II generacji.

To czeskie rodzinne auto ma w naszym kraju całą rzeszę zwolenników. Powodem takiego stanu rzeczy  jest oczywiście dobry stosunek ceny do oferowanej jakości i wyposażenia. Octavię II zbudowano na płycie podłogowej VW A5 PQ 35 (VW Golf V), ale jest ona nieco zmodyfikowana w stosunku do niemieckiego kuzyna dlatego trudno ją jednoznacznie zakwalifikować do odpowiedniego segmentu.

Skoda Octavia Scout

Premiera tego modelu odbyła się w 2004 roku, a rok później w ofercie pojawiły się wersja kombi i opcjonalny napęd na cztery koła. W 2007 roku do oferty dołączyła uterenowiona odmiana Scout . Trzy lata temu auto przeszło gruntowny lifting i od tego czasu w niezmienionej formie sprzedawane jest do dnia dzisiejszego. Przy przedniej osi znajdziemy następujące jednostki napędowe:

  • 1,2 TSI (105 KM)
  • 1,4 (75- 80 KM)
  • 1,4 TSI (122 KM)
  • 1,6 (102 KM)
  • 1,6 FSI (115 KM)
  • 1,8 TFSI (160 KM)
  • 2,0 FSI (150 KM)
  • 2,0 TFSI (200 KM)
  • 1,6 TDI (105 KM)
  • 1,9 TDI (105 KM)
  • 2,0 TDI (140- 170 KM)
  • 2,0 TDI Common Rail (170 KM)

Które silniki warto polecić? Właściwie większość z wyżej opisanych jednostek nie powinna sprawiać poważnych problemów w eksploatacji. Jednak warto uświadomić sobie, że takie motory jak 1,2 TSI czy 1,4 TSI są na rynku jeszcze stosunkowo za krótko, żeby ocenić ich bezawaryjność. Wysoka moc wyciśnięta z małej pojemności to efekt panujących trendów, jednak może nie wróżyć im długowieczności. Wybierając silnik powinniśmy również z pewnym dystansem podejść do jednostek napędowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, w których z czasem może osadzić się nadmierna ilość nagaru.

Skoda Octavia II TDI

W turbodoładowanych benzynach przy dużych przebiegach mogą szwankować turbosprężarki. Spośród diesli najbezpieczniejszym wyborem będzie z pewnością niezniszczalne i podatne na modyfikacje 1,9 TDI. W wersjach mocniejszych czasem dochodzi do uszkodzenia turbosprężarki i dwumasowego koła zamachowego. Silnik 2,0 TDI boryka się również z pękającymi uszczelkami pod głowicą i samymi głowicami. Problem ten wyeliminowano jednak w wersji z listwą wtryskową typu Common Rail.

Awarie i problemy: Alfa Romeo 166

Co jeszcze nęka poczciwą Skodę? Blokowanie się zaworu recyrkulacji spalin (EGR) to usterka, która również może przydarzyć się temu autu. Na szczęście nie jest kosztowna w naprawie. Ponadto Octavia II boryka się z  wadliwym oprogramowaniem radia, które kilkakrotnie poprawiano. Czasem zawodzą też inne elektryczne urządzenia. Przyczynami takich usterek z reguły są poluzowane przekaźniki lub wilgotne łączenia instalacji multipleksowej. W pojazdach z sprzed modernizacji uszczelki drzwi wycierają lakier we wnękach.

Skoda Octavia II FSI

Niskiej jakości powłoka lakiernicza odpada również w miejscu łączenia dachu z słupkami. Użytkownicy narzekają także na urywające się linki od podnoszenia szyb, co skutkuje ich opadaniem i blokowaniem. Zdaniem niektórych właścicieli, klimatyzacja zamontowana w Skodzie Octavii II nie jest zbyt wydajna. Użytkownicy skarżą się również na szwankujące czujniki parkowania. Skoda Octavia II generacji w powszechnej opinii uznawana jest za auto dość mało awaryjne, a jak zostało sklasyfikowane przez niemiecki TUV?

Skoda Octavia II Wnętrze

Awarie i problemy: VW Passat B6

Aby się o tym przekonać postanowiliśmy sprawdzić jak ocenili ją specjaliści z niezależnego instytutu TUV. W przedziale aut 2 i 3-letnich Octavia II uplasowała się dopiero na 71. miejscu. Pozostając daleko w tyle za VW Golfem i Fordem Focusem, które to auta zajęły ex aequo 24. pozycję. Co ciekawe za kompaktową Czeszką uplasował się jednak VW Passat (75.), który oprócz tego, że jest droższy w zakupie i serwisowaniu to na dodatek  reprezentuje segment aut klasy średniej. W kategorii aut 4 i 5-letnich Skoda zajęła 68. lokatę po raz kolejny pozostając za Fordem Focusem (49.) oraz VW Golfem (18.)

Skoda Octavia II Wymiary

Jak często należy odwiedzać serwis eksploatując Octavię II? Posiadacze każdej z jednostek napędowych zobligowani są do wymiany oleju co 15 000 km. Filtr powietrza według producenta należy zmienić po przejechaniu 60 000 km. Płyn chłodniczy zdaniem Skody co pewien czas wymaga jedynie sprawdzenia jego właściwości. Płyn hamulcowy natomiast nie powinien być stosowany dłużej niż przez 2 lata. W jednostkach wyposażonych w pasek rozrządu należy zadbać o jego wymianę przy przebiegu rzędu 120 000 km. Silniki z łańcuchem rozrządu, czyli 1,4 TSI, 1,6 FSI oraz 1,8 TFSI są raczej bezobsługowe pod tym względem.

Skoda Octavia II

Alfa Romeo 147: awarie i problemy

Podsumowując, Skoda Octavia II to dość rozsądna propozycja dla osób szukających rodzinnego auta taniego w eksploatacji i z dobrym wyposażeniem. O ile auto z podstawowymi jednostkami napędowymi z pewnością nie zaoferuje nam piorunujących osiągów to koszty ich eksploatacji nie nadwyrężą rodzinnego budżetu. Dla szukających pseudosportowych doznań Czesi przewidzieli wersje RS z 200-konnym benzyniakiem lub 170-konnym dieslem.

Dużymi atutami tego samochodu są również błyskawiczna skrzynia DSG i nieprzesadnie sztywne, ale stabilne zawieszenie. Ceny Octavii II na portalach aukcyjnych zaczynają się już od około 25 000 zł. Szczególną uwagę należy zwrócić kupując auto sprowadzone, gdyż większość z nich może mieć za sobą powypadkową przeszłość.

Regulamin komentowania

  • Kubuś K.

    Zajebisty samochód! Posiadam wersję Elegance z silnikiem 2.0 TDi 140KM z napędem na cztery koła. Dzięki przełącznikowi zmieniającego tryb 4WD na 2WD można zaoszczędzić ropy jeżdżąc po normalnej drodze.Mam go od prawie trzech lat(w marcu). Posiadam również służbowy samochód Skoda Octavia I, która znacznie odbiega od mojego prywatnego samochodu. Wersja jest bogato wyposażona. Posiada dwustrefową automatyczną klimatyzację, podłokietniki, 8x Airbags, ESP, EBS, EBV, MSR, ASR, EDS, HRA, DSR, ESBS, elektroniczne zagłówki WOKS. Gorąco polecam samochód. Do kupienia w salonie Skody w X.
    / W komentarzach nie umieszczamy ogłoszeń, tylko własne opinie :)

    • Alex

      W Octaviach z tego co mi wiadomo na tylnej osi siedzi sprzęgło Haldex sterowane elektronicznie, które domyślnie rozłącza tylny napęd. Dopiero w momencie uślizgu jest on dołączany przez komputer i może przejąć nawet 100% momentu obrotowego. Tak to przynajmniej działa w Audi (TT/A3 Quattro) i VW (Passat 4Motion). Zatem wedle mojej wiedzy przyciski o których wspomniałeś służą jedynie temu, by tylna oś nie była dołączana w ekstremalnych sytuacjach, oszczędności tu nie widzę :)

  • Maro

    Właśnie mam zamiar kupić auto 4-5-6 letnie i tak myślę: skoda II benz 1.6; focus II benz 1.6; albo civic VII benz 1.4 albo 1.6;
    Ciekawy jestem który by wyszedł jako najoszczędniejszy do jazdy po mieście i poza nim. Wliczając ceny części itp. Dlatego przydały by mi się tu np dane o spalaniu ale nie takie z katalogu bo te to znam ale jak naprawdę wychodzi właścicielom.
    Fajne są te opisy używek ale wolałbym też nie informacje oficjalne ale opis kogoś kto miał/ma takie auto i może je ocenić subiektywnie. Np słyszałem, że problem w skodach to zbyt niskie przednie zawieszenie i coś tam często się urywa na krawężnikach.
    Miło by mi poczytać o takich rzeczach skoro to artykuł o kilkuletnich samochodach.
    To oczywiście mój punkt widzenia

  • http://autokult.pl/author/artur-kusmierzak Artur Kuśmierzak

    Tak, dolna osłona silnika się niszczy, ale to dotyczy Octavii I, a co do spalania to najlepiej poczytać na forach odpowiednich marek. Myślę, że Skoda będzie najoszczędniejsza. Fordy nieco więcej palą, wiem bo sam mam z nimi do czynienia. Nie mam pojęcia jak spalanie Hondy, ale części do niej na pewno będą najdroższe.

    • Maro

      Dzięki za podpowiedź a “o tym co się urywa” słyszałem od policjanta który kiedyś opowiadał o skodach i właśnie narzekał, że non stop coś urywają na krawężnikach i podjazdach przez co auta bardzo często zapoznają się z mechanikami. Tak, mówił o osłonie ale jeszcze przy tej okazji coś jeszcze im szło (nie jestem właśnie pewien, czy to nie była pompa paliwowa czy coś podobnego)

    • S Wojciechowski

      Jeżeli chodzi o dolną osłonę – może masz doświadczenie z 1-ką  - a ja z 2-ką .
      Trochę wyższy krawężnik i możesz jechać do ASO na wymianę – koszt w 2010r. – ponad 400,- PLN.
      Jak widzisz – nie ma zmiłuj się.

  • VolDan

    Wpisz spalanie np. skoda octavia i powinno CIe skierowac na strone Autocentrum i tam masz opinie uzytkownikow srednie spalanie itd.
    “Np słyszałem, że problem w skodach to zbyt niskie przednie zawieszenie i coś tam często się urywa na krawężnikach.”
    nisko podwieszone silniki oraz długi zwis powoduje ze na kraweznik trzeba bardzo delikatnie bo moze zderzak ucierpiec albo pampers pod silnikiem

    • Maro

      No dzięki za to Autocentrum. Jak tak czytam to zeza można dostać od tych danych. Każdy co innego ale jakiś tam schemat jest…..

      • http://blogsilnika.blogspot.com/ kwahoo

        Zajrzyj na spritmonitor kropka de

        • www

           super stronka …co prawda przebiegi autobahnowe ale jakies porownanie jest

  • Mbutu

    Maro, bez wątpienia bierz civica ;)

  • Mbutu

    albo corolle e12 :)

  • koliber

    Dwulitrowe silniki TDI z VW zostały już jakiś czas temu poprawione i teraz są jedne z lepszych, jeżeli chodzi o 1,4 TSI to może i jest niedługo na rynku ale w ubiegłym roku dostał po raz kolejny tytuł Engine of the Year, sam osobiście miałem Skodę fakt Fabię z silnikiem 1,4 i powiem że nie można było wogóle na silnik narzekać, zawieszenie zresztą też można by rzec że nie jest to już czeskie auto tylko niemiecka jakość i technologia

    • klimat1

      Tak to prawda, poprawione 2.0 TDI 170KM są bardzo dobre aczkolwiek uczulam na filtr PDF. Silniki PD (np. BKD)  go nie mają. Spalanie podobne w wersji 140 i 170KM. Ten drugi (nowszy) jest nieco cichszy. Co do głowic to na dwoje babka wróżyła – jak masz pecha to może pęknąć (ale wcale nie musi). Osobiście jestem z BKD 140KM  bardzo zadowolony – po 120 tys żadnych problemów a kuzyn w w silniku 2.0 TDI 170KM w Octavii musiał już wymienić PDF i przepływomierz po 50 tys.
       

      • klimat1

        DPF – filtr cząstek stałych.

  • Kuramin

    A ja kupiłem Skodę Octawię II z silnikiem 1,6 MPI pod gaz. Instalacja gazowa z salonu. Mam autko rok i jestem bardzo zadowolony. Robiłem różne próby. Przy prękości 100 – 110 km/h i stałych obrotach autko pali 8 litrów gazu. Jak przygrzeję to nawet 11 litrów  (140 – 150 km/h) Natomiast uważam, ze brakuje w niej 6 biegu. Przy prędkości 140 km/h mam 4,5 tys obrotów. Na razie jestem zadowolony.

  • Kuramin

    Może ktoś wie jak skasowac samemu inspekcję. ??.

    • Joasia88

      Polecam skodę octawię z silnikiem 1.6 benzyna najlepszy silnik z VW ,pompy paliwa mogą wysiadać po 50.tyś.km.Niemcy buble wkladają chodzi o te pompy paliwa a koszt w ASO to 928zl.uwaga na najgorszy silnik 2.0 tdi 140KM to kupa zlomu,najlepszy 1.9 tdi 90KM ,Silniki TSI są do dupy jak narazie może za 10 lat poprawią awarie podzespolów w tych motorach,POLECAM 1.6 8V  BENZYNA  LEPSZEGO VW NIE MA może jeszcze 1.4 16v 75 KM,ale do octawi jest za slaby.

  • Wojtek_krakow

    Poprawka panie redaktorku. Mam 1.9 TDI i olej wymieniam zgodnie z książką serwisową co 30 000 km. Ciekawe że w raporcie Dekry Octavia II plasuje się na bardzo wysokich pozycjach. 

  • Bobson

    Przecież nie będą sobie sprzedaży obniżać. Użytkujemy 6 sztuk Octavi II 2.0 140 KM w każdej poszły łożyska oporowe przy 40 000 km, w jednej wymieniono głowicę nie chciała odpalać przy 20 000 km , w drugiej czekam na blok silnika 58 000 km !!! problemy z pompą wspomagania zaczynają się pod koniec gwarancji !!! zaczynają wyć .  Polecam Forda mimo droższego serwisu  i innych usterek jest zdecydowanie mniej awaryjny .

    • Kra

      6 sztuk więc rozumiem firmówki -  jeśli kierowcy nie oszczędzają samochodów to w przypadku Forda lepiej nie będzie, a już na pewno nie będzie taniej …

      • łotr

        Wszyscu nie dbają. Mam firmówkę i dbam o nią. A jeżeli łożyska poszły w każdej to czymś świadczy – nie sądzisz?

  • winiak

    Jakie brednie właśnie jestem w trakcie wymiany całego silnika bo przeskoczył łańcuch rozrządu Octavia II 1,8 tsi 160K 2008r.Elegance i to przy przebiegu 120 tysięcy. Ten podobno mocno bezobsługowy łańcuch wpierdzielił mnie w poważne koszty sięgające 9000zł. Podobno przyczyną jest wadliwy napinacz łańcucha z którym Skoda nie może sobie poradzić już chyba czwarta generacja tego wychodzi i nic dalej silniki lecą. W dupe z takim samochodem. Przestrzegam wszystkich przed zakupem tego złomu.