Jaka skrzynia: DSG czy manual?

Volkswagen oferuje swoim klientom różne warianty wykończenia swoich pojazdów. Jedną z opcji jest skrzynia DSG. Cóż to takiego? Jest to dwusprzęgłowa skrzynia biegów, której po raz pierwszy użyto w 2003 roku, w przypadku VW Golfa R32. Po tym czasie stosowano ją także w innych modelach marki (później również w samochodach z logo Skody i SEATa). Dziś najczęściej wykorzystuje się ją wraz z silnikami diesla, choć także benzyniaki dobrze z nią współpracują. Tutaj rodzi się nasze pytanie. Jaka skrzynia jest lepsza? Klasyczny manual czy może DSG?

W odpowiedzi na to pytanie może nam pomóc materiał wideo, przygotowany przez dziennikarzy z brytyjskiego magazynu Autocar. Porównali oni dwie wersje VW Golfa R. Jeden ze standardową skrzynią ręczną, drugi z przekładnią DSG:

Skrzynia DSG koncernu VW nie jest jednak idealna

Zasady działania skrzyni DSG są bardzo proste. Posiada ona dwa sprzęgła – jedno wykorzystuje się dla biegów parzystych, drugie dla nieparzystych. Korzysta ona z dwóch przekładni, może pracować w trybie automatycznym (tutaj kierowca wybiera czy woli tryb sportowy, czy jazdę komfortową), ale również w sekwencyjnym. Podobno maksymalne osiągi uzyskuje się przy włączonym trybie sportowym, choć zmiana biegu następuje całkowicie automatycznie.

Zasadniczo można uznać, iż obie konstrukcje są do siebie bardzo podobne. Z pewnością zaletą skrzyni DSG są szybsze czasy zmiany biegów, ale z drugiej strony profesjonaliści mogą się czuć lepiej z pełnym manualem. Pamiętajmy jednak, iż skrzynia DSG nie wyklucza obecności kierowcy przy zmienianiu biegów – wręcz przeciwnie. Posiadacze takich rozwiązań są zachęcani do korzystania z trybu przełożeń sekwencyjnych. Wybór należy więc do Was.

Kategoria posta: Aktualności, Ciekawostki, Volkswagen

Źródło: autocar

Tagi: autocar, dsg, golfa, R32, skrzynia, Volkswagen, VW, Wideo

Regulamin komentowania

  • marek

    “Zasadniczo można uznać, iż obie konstrukcje są do siebie bardzo podobne.”
    ktore konstrukcje? DSG i manual? nie bałdzo:)

  • JACO+335I

    OSOBIŚCIE JEŚLI NIE MAM PEDAŁU SPRZĘGŁA TO MUSZE MIEC ŁOPATKI PRZY KIEROWNICY JAZDA NA SAMYM AUTOMACIE JEST RELAKSUJACA ALE ZA MAŁO AKTYWNA.SAM JEŻDZE 335I Z MANUALEM ALE WERSJA KTÓRA WYCHODZIŁA OD 2009R (MÓJ JEST 2007)POSIADAŁA JUŻ DWUSPRZEGŁOWKĘ DKG Z ŁOPATKAMI TAKĄ JAK W NOWYM M3 I TO RÓWNIEZ JEST SKRZYNKA IDEALNIE PASUJĄCA DO CHARAKTERY AUTA I SZYBSZA OD MANUALA.KLASYCZNY AUTOMAT Z FUNKCJĄ STEPTRONIC PASUJE RACZEJ DO AUT TYPU SUV LUB CABRIO GDZIE NIE OSIAGI SĄ PRIORYTETEM.SAM JESTEM ZWOLENNIKIEM OPLUWANEJ PRZEZ REDAKTORÓW MOTORYZACYJNYCH SKRZYNI SEKWENCYJNEJ SMG.OWSZEM JEST NIECO SZARPIACA TRZEBA ODPUSZCZAĆ GAZ PRZY ZMIANIE BIEGÓW ALE TO W KOŃCU ZELEKTRONIZOWANY MANUAL,NA NAJOSTRZEJSZYM PROGRAMIE WALI W PLECY BEZLITOOŚNIE ALE WŁASNIE TO WRAŻENIE JAZDY NA WIERZGAJĄCYM BYKU SPRAWIA ŻE MA SIĘ WRAŻENIE OBCOWANIA Z NAPRADĘ SPORTOWYM NIECODZIENNYM AUTEM A RADOŚC JEGO POSKRAMIANIA JEST DZIKA I NIE PRZEMIJAJĄCA PRZEZ DŁUGI CZAS

    • Patryk

      oczy bolą jak się czyta same duże litery

      • JACO+335I

        Sorry nie wyłączyłem capsa i poleciało,to sie nie powtórzy zdrówka dla twych oczu życzę

  • http://petrolhead.blog.pl raver4s

    DSG i podobne dwusprzęgłowe skrzynie to jak się wydaje przyszłość i faktycznie są montowane coraz częściej. Jednak na chwilę obecną, po pierwsze trzeba sporo dopłacić, a po drugie nie jest ona dostępna do wszystkich wersji silnikowych i wersji wyposażenia. Np. do Seata Leona 1.4TSI Reference (którym śmigam :P) nie można dobrać DSG, można do 1.8TSI Stylance czyli większy silnik, wyższe wyposażenie. Ale znowu do Golfa można dokupić DSG do wersji 1.4TSI.

  • rush

    dwa najgłupsze pytania jakie można wymyślić w motoryzacji “benzyna czy diesel?” i “automat czy manual?” :)

    • MoC

      Wreszcie ktoś prawdę powiedział.

  • olko

    Od kiedy to skrzynie określa się mianem “wariantu wykończenia”? ;] volkswagenowskie dsg jest tez dostepne w audi, pod nazwa s-tronic. Z mojej strony powiem tyle- jestem zwolennikiem manuala, ale po przejażdże scirocco z dsg, nie mam najmniejszych wątpliwości która skrzynia jest lepsza, szybsza i bardziej pasująca do szybkiej jazdy.

  • 123T

    Zdaję sobie sprawę że skrzynia manualna w mocnym kompakcie np. Golf GTI, R czy Scirocco R potrafi dać niesamowitą frajdę sprawnemu kierowcy … ale jeżdżąc codziennie po drogach Śląska (ok. 70 km) i stojąc co rusz w korkach wybrałbym DSG, po prostu podjeżdżanie na sprzęgle w korku na 20 min. stania wykańcza mnie psychicznie

    • desf

      Mnie fizycznie, ostatnio jak jechałem na uczelnię 1,5h zamiast zwyczajowego 15minut to aż mnie lewe kolano rozbolało ;p

    • master

      Otóż to. Czy manual w takim Golfie R jest lepszy? Hmm… z manualem do setki ma 5,7s, a z DSG 5,5s. Oczywiście różnica nie wychwycenia przez zwykłego zjadacza chleba, ale daje do myślenia.

  • Przemek

    Też uważam że skrzynia automatyczna DSG może być spoko, zawsze jeżdziłem i jeżdzę banzyniakami w manualu, niestety lata lecą, nie chce mi się już scigać – bo raz: raz wygrasz raz przegrasz (jakoś mnie to nie satysfakcjonuje jak kiedyś, dwa: jest pełno samochodów kierowców tez jedni jeżdzą lepiej inni gorzej, zajerzdrzają w mieści, trzy: policja, cztery : drogi :)
    Osobiście sam rozważam czy nie przesiąść się do mocnego diesla z DSG

  • http://autokult.pl Rega

    Nie można też zapomnieć że nawet w trybie manualnym, skrzynia sama zmienia biegi przy osiągnięciu wysokich obrotów , i także podczas jazdy przy mocnym wciśnięciu gazu redukuje biegi. Słyszałem też ze przy forsownej jeździe skrzynia się przegrzewa i przechodzi w tryb awaryjny, i nawet przy spokojnej podróży się gubi. Porównywanie tych skrzyń nie ma sensu bo manual po prostu nie ma konkurenci w aspekcie dawania frajdy z jazdy. DSG to tylko szybko zmieniający biegi automat, nigdy nie będziesz miał tego wyczucia samochodu . To tak jak seks w prezerwatywie niby fajniej bo wydłuża stosunek(odwrotność do szybkości DSG) ale czucie do bani. W którymś z odcinków Fifth Gear, Jason testuje Porsche Caymana z PDK (dwu sprzęgłowa skrzynia porsche) i skrzynią ręczną, i automat przegrywa bo Jason nie może wyczuć auta. Dla doświadczonego kierowcy manual nigdy nie będzie do zastąpienia.

    • Przemek

      hmm dla przykładu ja już nie forsuję aut :) poprzestałem na wydatkach przy mazdzie rx8, zżarły mnie wydatki i takie tam – stwierdzilem, że na codzień nie mogę sobie pozwolić na takie auto..

      • http://autokult.pl Rega

        Skrzynia manualna jest także ultra elastyczna , można pocisnąć samochód a także oszczędnie spokojnie jeździć, zmieniać biegi przy 2000 obrotach. Nie mowie że DSG to zła skrzynia, do miasta to tylko taka zabawka jak nie lubi się sprzęgła albo nie czuje się za pewnie. Ale jak ktoś się bawi w porównania manual vs.DSG, to automat nie ma szans. Koszty też będą mniejsze, za cenę DSG można dokupić dodatkowe poduszki, nawigację czy nawet okno dachowe.

        • Przemek

          Owszem jeżeli chcesz pociskać autem 1,2,3 biego to pewnei, że manual bedzie lepszy, ale ile ciśniesz autem a porównanniu do zwykłej jazdy?
          Chyba, że jestes na takim poziomie jak decydowałem się na rx 8 , t co innego i doskonale Ciebie rozumię :)

  • http://autokult.pl Rega

    Ja po prostu wolę mieć stałą kontrole nad samochodem, ty wolisz jak za ciebie decyduje komputer. Przeznaczyłbym po prostu pieniądze za automatu na dodatkowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa lub elektroniki.

    • Przemek

      Halo halo , jakie “ty wolisz” ?:) jezdze manualem cały czas :)

      • http://autokult.pl Rega

        Pisałeś, że rozważasz przesiadkę na DSG.

        • Przemek

          a to rozważam :) owszem :) spoko
          Ale słyszę, że to “cudo DSG” to wcale nie takie cudo :)

    • jaka72

      chyba nigdy nie jezdziliscie automatem – latwo go zmusic do tego co chcesz, tylko trzeba go wyczuc, a do tego wam wspolczuje w korkach, kiedy w automacie tylko lekko hamulec popuszczacie.. polecam wszystkim, ja bym na manuala nie zamienil juz

  • http://autokult.pl Rega

    DSG to nie jest zła skrzynia ogólnie, pisze tylko ze w porównaniu z manualem, i to tylko moje zdani, a zawsze się jakiś grosz zaoszczędzi. Na miasto dobry leniuch nie jest zły, jeśli się lubi oczywiście.

    • Przemek

      A czy dobrze pamiętam, ze jeszcze łądnych lat temu “automaty” był tańsze ?

      • http://autokult.pl Rega

        Zawsze się dopłacało, raz więcej raz mniej. Nie było to tak rozpowszechnione, w małych samochodach bardzo rzadko spotykane, teraz ludzie stali się wygodni, a firmy się dopasowują i rozwijają technologie.

        • Przemek

          no tak racja, pozdrawiam

  • Adam

    Witam.
    Panowie, jak widze sporą część wypowiedzi to ręce opadają, wypowiedz młodzieńca który jeżdzi tuningowanym golfem 1.6 albo w porywach 1.8 ktory ma wiecej rdzy niż zdrowej blachy ktory twierdzi ze woli czuc auto mnie rozbraja, ja przezylem juz troche za kolkiem, widze co sie dzieje w polsce, czujesz to auto jadac w korku 60-80 km/h ? bo zaraz padne
    widze czesc osob jezdzila automatami i poczula co to jest
    ja robie ok 5 tys km miesiecznie przez nasze korki i autobahny na slasku, niestety zeby nie oszalec automat to podstawa
    jezdze mocnym dieslem z dsg, i wiekszosc tej mlodziezy co woli czuc auto odpada w przedbiegach, bo albo nie ma opon i na deszczu jada 2 razy wolniej, albo poprostu brak im mocy, nie wiem czemu ale malo znam osob ktore przesiadly sie z automata na manual (nie mowie jak ktos kupuje jakies auto o sportowe do kilowania co ma motor powyzej 200km)
    ja wiem jedno, ze jezdzac dobrym automatem z dosc mocnym moteorem, obojetnie czy diesel czy benzyna mozna miec duza frajde z jazdy, a nie miec porblemow z korkami
    proponuje jedna zasade: najpierw pojezdzij a potem komentuj, nie powielaj wypowiedzi redaktorow, bo ja po zmianie auta na kilka klas wyzsza zmienilem podejscie do motoryzacji, a tym sposobem to zaraz zaczniemy prawic moraly o zyciu kosmonauty bo tak pisze w gazecie…
    pozdrawiam
    Adam

    • MoC

      Zgadzam się, sporo osób mówi nawet nie mając kontaktu ze skrzyniami automatycznymi.
      A sam fakt mówieniu o czuciu auta tez mnie rozwala, sam jeżdżę automatem (coprawda nie DSG) i mogę jechać sobie spokojnie na poziomie 1,5tyś obr-1 albo cisnąć przed odcięcie. Kwestia wyczucia skrzyni, a nie mam sekwencji.

      Pozatym nie oszukujmy się panowie, nowoczesne skrzynie automatyczne potrafią przenieść o wiele większe momenty obrotowe, nie wspominając już o reakcji w nowych sportowych samochodach.

      • jaka72

        popieram i zgadzam sie z wami (wielu tylko powtarza stare slogany nie jezdzac nigdy automatem) – jednak nie do konca bo mam (stary) ’96 automat jeszcze 4-biegowy w Audi A8 4,2 quattro – katalogowe 6,7 do setki chyba wystarczajaco mowi o jego mozliwosciach przeniesienia momentu i to na 4 kola… dlatego polecam wszystkim

    • http://autokult.pl Rega

      Człowieku może najpierw przeczytaj teks, w którym są 270 konne golfy. A potem mi gadaj o poruszaniu się w korkach. Tak to jest jak się próbuje się być mądrym po 2 skończonych klasach gimnazjum i ma się ciągle problemy z czytaniem. Piszesz że jeździsz mocnym dieslem z DSG , a nie zauważyłeś jak skrzynia się sprawuje, wiesz swoje się zachwala tak? Większość dziennikarzy właśnie wychwala DSG, dając jeden argument: ”skrzynia zmienia szybko biegi i dlatego jest super”. Może pośmigaj jeszcze po tym Śląsku zamiast pisać takie pierdoły bo zaraz padnę, albo zapisz się na jazdy doszkalające. Czytanie ze zrozumieniem się kłania.

      • Adam

        Rega możesz mieć i 500 km w golfie ale niestety kupujac dzis auto nie kupujesz go tylko na tor, bo musisz tez tam dojechac, tymbardziej wiekszosc osob kupujacych np golfa gti ma go do jazdy na codzien, i zaraz mi powiesz ze nie stoja w korkach? zaraz padne, nie wiem do czego chcesz sie przyczepic, boli cie ze ktos lubi wygode i komfort? uwierz mi ze dobry automat przegoni w wiekszosci sytuacji manuala, no chyba ze mi zaraz napiszesz ze jestes super kierowca i jezdzisz caly czas w gorach zapieprzajac i mijajac uinnych, tutaj ci przyznam racje, ale w wiekszosci sytuacji prawej reki uzywam do machania do mijanych dresiarzy :)

        • http://autokult.pl Rega

          Adamie znowu kłania się czytanie ze zrozumieniem, ani razu nie napisałem, że DSG to coś do dupy czy jakoś tak, wręcz przeciwnie: ”dobry leniuch nie jest zły”. Wypisałem wady DSG, a ty oburzyłeś się jakbym obraził twoja matkę, i zacząłeś sam najeżdżać. Czepiasz się ludzi za coś, co robisz sam. Ja wole manuale , a ty DSG, koniec. Widocznie dla ciebie korek i naciskanie sprzęgła to takie straszne cierpienie.

  • kris

    Ja by proponował zrobić porównanie dwusprzęgłowych skrzyń, które są dostępne na rynku. To miałoby większy sens. Kilku producentów w tej klasie aut-marek ma takowe w ofercie. Na pewno Ford, Citroen. Jak na razie DSG jest wyżej ceniona.

  • Przemek

    Ale Panowie decydując się na automat – decydujemy :) się na wygode itp itd
    Decydując się a manuala zostajemy przy mniejszej wygodnie – ale przy mega męskim wajchowaniu :)
    Wybieram wygode :)
    Kiedyś bym nawet o tym nie pomyślał :) teraz chyba już co innego :)
    Tym bardziej styl jazdy :) zależy jak kto jeździ, ja już przestałem wariować..
    wiec wole wygodny automat :)
    a Wy ?:)

    • MoC

      Na co dzień, automat zdecydowanie. Szczególnie przy moim silniku (4.6) a auto nie udaje sportowca żadnego, nie wyobrażam sobie manuala :).

      Ale coprawda to prawda, czasem miło powajchować, dlatego jak mam okazję to robię. Choć jak dla mnie to żadna oznaka szybkiej jazdy, bo aktualnie to chyba mimo wszystko lepsze osiągi mają te super-hiper sekwencyjki (jakby nie patrzeć zaliczane do automatów).
      Więc określenie “wole manual bo szybko jeżdżę” już dawno pokazuje kogoś ko to nie koniecznie się zna :)

      • Adam

        albo ma dobry dres :)

  • wojtek

    6 stopniowa dsg to bardzo fajna skrzynia ale nie dla ludzi co lubią brawurową jazde. ostatnio jadąc autostradą 160-190 km/h i tak przez około 30 min , włączył mi sie tryb awaryjny (mryga prnds i załącza sie bieg cos miedzy 1 a 2) , wadą jest to ze dopuki sie nie rozgrzeje jak silnik słabo sobie radzi, ale za to wspaniale zmiania biegi co wpływa dodatkowo na komfort jazdy,wadą są takze wydatki co 60 tys km wymiana oleju w servisie 750 pln, 2 sprzegła + dwumasa koszt około 10 tys zł, a nie jak w oplu astrze (2000r)600 zł, jeżdżać automatem dsg to jak jazda na cykającej bombie przy skromnym kapitale;)

  • Levy

    dsg miazdzy manual .