Jaki używany samochód kupić? Opel Astra F, czyli obowiązkowa alternatywa do 8-9 tysięcy złotych

Jaki używany samochód kupić? Opel Astra F, czyli obowiązkowa alternatywa do 8‑9 tysięcy złotych

Jaki używany samochód kupić? Opel Astra F, czyli obowiązkowa alternatywa do 8-9 tysięcy złotych
Bartosz Pokrzywiński
28.01.2010 17:30, aktualizacja: 18.04.2023 11:40

W tym tygodniu w naszym cyklu przedstawiającym sylwetki samochodów używanych prezentujemy obowiązkową alternatywę przy zakupie jakiegokolwiek auta do około 10 tysięcy złotych. Opel Astra pierwszej generacji, katalogowo oznaczony literką "F", czyli bardzo popularny na naszych drogach pojazd, który oferowany był w kilku wersjach nadwoziowych.

W tym tygodniu w naszym cyklu przedstawiającym sylwetki samochodów używanych prezentujemy obowiązkową alternatywę przy zakupie jakiegokolwiek auta do około 10 tysięcy złotych. Opel Astra pierwszej generacji, katalogowo oznaczony literką "F", czyli bardzo popularny na naszych drogach pojazd, który oferowany był w kilku wersjach nadwoziowych.

Dlaczego warto wybrać właśnie Opla Astrę?

Kiedy planujesz zakup auta najczęściej albo decydujesz się na opinię panującą wśród Twoich znajomych, ewentualnie konsultujesz się ze swoim mechanikiem, albo, jak to bywa w większości, postanawiasz samodzielnie wybrać pojazd odpowiadający Twoim potrzebom. Za każdym razem chcąc być pewnym podjętego wyboru, musisz powiedzieć "nie" dla wszystkich konkurentów wybranego przez siebie auta albo przekonać wewnętrznie samego siebie, że to za co go cenisz, usprawiedliwia fakt zakupu.

Obraz

Jeżeli przymierzasz się do kupna auta w granicy do 10 tysięcy złotych, niezależnie od tego czego szukasz, prawie zawsze alternatywą jest Opel Astra. Potrzebujesz sedana? A może czegoś z nadwoziem tylko hatchback? Interesuje Cię pojemne kombi? Szukasz auta z odkrytym dachem, a może czegoś z mocniejszym silnikiem?

Prawie zawsze, jedną z opcji jest Opel Astra F. Auto, które z nadwoziem sedan świetnie sprawdzi się w roli pojazdu dla osoby starszej, jako kombi pomoże wybudować dom, a hatchback często wybierany jest przez świeżo upieczonych kierowców. To właśnie mnogość wersji nadwoziowych oraz paleta jednostek napędowych jest chyba największą zaletą Astry, która poradzi sobie niemal w każdej misji.

Opel Astra F

Pierwszy raz następca Kadetta produkowanego pod tą nazwą przez 29 lat, został odsłonięty na targach we Frankfurcie w 1991 roku. W tym samym roku również, Astra trafiła do produkcji. Model ten jest dziełem załogi złożonej z ponad 8000 inżynierów, techników i projektantów z Technicznego Centrum Rozwoju Opla mieszczącego się w Russelsheim.

Obraz

Literka "F" w nazwie jest kontynuacją tradycji poprzednika, gdyż ostatni Kadett oznaczony był jako model "E". Astra sprzedawana była również w wersji z kierownicą z prawej strony ze znaczkiem Vauxhalla w Wielkiej Brytanii oraz jako Holden w Australii.

Pojazd bez trudu zdobył grono miłośników, użytkownicy chwalili lekką linię nadwozia oraz cienkie tylne słupki, które w połączeniu z trzecim okienkiem z tyłu zapewniały doskonałą widoczność przy manewrowaniu.

Już od samego początku auto było dostępne jako trzy oraz pięciodrzwiowy hatchback, sedan i (Caravan), natomiast wersja Cabrio zaprojektowana przez Bertone dołączyła do oferty wiosną 1993 roku.

Obraz

Rok później Astra przeszła facelifting. Zmieniła się atrapa chłodnicy, wybielono przednie kierunkowskazy, wyokrąglono klamki, zastosowano nowe lusterka, nową kierownicę oraz deskę rozdzielczą wykonaną z miękkiego tworzywa. Wtedy też do palety jednostek dołączyły dużo nowocześniejsze i żwawsze silniki Ecotec: 1.4 (90 KM), 1.6 (101 KM), 1.8 (115 KM) oraz 2.0 (136 KM).

Dzisiaj łatwo znaleźć egzemplarz wyposażony w instalację LPG, dzięki temu można zaoszczędzić na paliwie. Jednak wersje 1.4, modele przed liftingiem posiadały moc zaledwie 60 koni mechanicznych. Standardowo Astry te rozpędzały się od zera do setki w 16 sekund, jednak w przypadku auta z instalacją gazową, mamy do czynienia z delikatnym spadkiem mocy, trzeba o tym pamiętać.

Od początku oferowany był także wariant z silnikiem wysokoprężnym 1.7 TD, 13.5-sekundy do setki, 173 kilometry na godzinę i spalanie na trasie nawet poniżej 5-litrów to już całkiem niezły rezultat.

Obraz

Niedługo po premierze modelu w 1991 roku, pojawiła się także najmocniejsza odmiana GSI, która dzisiaj jest atrakcyjną propozycją dla wszystkich kierowców, pragnących spróbować swoich sił w KJSach czy nawet rajdach samochodowych. Przedni napęd i jednostka o pojemności 2.0 (później również 1.8) o mocy 115 w wersji z ośmioma zaworami lub 150 koni mechanicznych w wersji szesnastozaworowej.

Modele GSI były standardowo wyposażane we wspomaganie kierownicy, ABS, sportowe siedzenia Recaro oraz pakiet stylistyczny.

Obraz

Potrzeby większej rodziny spełni Astra z nadwoziem kombi. Pięciodrzwiowe nadwozie z bagażnikiem o pojemności 500 litrów pozwoli przewieźć nie tylko dwójkę dzieci i parę toreb. Przestrzeń bagażową bez problemu można powiększyć, rozkładając tylną kanapę. Swego czasu dostępna była również rzadziej spotykana na naszym rynku, Astra Delvan. Dwuosobowe auto dostawcze, które mogło przewieźć ciężar o masie nawet pół tony.

W 1998 roku produkcję Opla Astry przeniesiono do Polski, gdzie pojazd był produkowany jeszcze przez cztery lata i sprzedawany jednocześnie z Astrą II , jednak już pod nazwą Astra Classic. Każdy Classic standardowo wyposażany był w dwie poduszki powietrzne, jednak już ABS był domeną wersji GL+Maxi. GL Base oraz GL Mid posiadały również uboższy zestaw zegarów, bez obrotomierza.

Obraz

Używaną Astrę F z początków produkcji bez wspomagania kierownicy, z deską rozdzielczą z twardych plastików i z niemalowanymi zderzakami można mieć już naprawdę za grosze. Za te 2-3 tysiące złotych dostaniemy jednak zajeżdżony, często podrdzewiały egzemplarz bez udokumentowanego przebiegu.

Rozsądnie jest więc wydać 7-8 tysięcy, na Astrę z silnikiem 1.6 wyposażoną w instalację gazową (trzeba doliczyć litr, dwa litry do spalania), ze wspomaganiem, elektrycznymi szybami czy nawet klimatyzacją przy odrobinie szczęścia.

Kilka przykładowych ogłoszeń:

Użytkownicy skarżą się na podatność na korozję, co faktycznie jest problemem wielu Opli. Do największych zalet Astry należy jednak  spory wybór wersji nadwoziowych, niskie ceny części zamiennych oraz bezawaryjność.

Astra zdecydowanie należy do typu aut dla każdego. Jeżeli szukasz czegoś w przedziale 4-9 tysięcy, swojego pierwszego auta czy też może czegoś dla żony i nie przeszkadza Tobie stylistyka, to powinieneś wziąć pod uwagę zakup Astry F.

Tabelka spalania. Minimalne (trasa)/ maksymalne (miasto). Dane użytkowników.

1.4 60KM1.6 75KM1.8 90KM1.7 TD 82 KM
6.0-9.1 l.6.5-9.6 l.7.5-11.6 l.4.9-7.1 l.

Zalety:

  • Bezawaryjność
  • Ceny części zamiennych
  • Mnogość wersji nadwoziowych

Wady:

  • Podatność na korozję
  • Przeciętne osiągi
  • Słabe wyciszenie wnętrza

Jeżeli jesteś lub byłeś posiadaczem Astry F albo masz wyrobione zdanie na temat tego auta, podziel się z nami swoją opinią.

Czekamy również na propozycje aut, które chcielibyście bliżej poznać (do 15 tysięcy złotych).

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (26)