Dacia Duster 4×4: Łada Niva naszych czasów

Dacia Duster

Łada Niva to prawdziwy off-roadowy samochód, który naprawdę potrafi wiele. Udowodnili to m.in. panowie z Top Gear kiedy wybrali Nivę najlepszym samochodem komunistycznych czasów. Mieli w tym sporo racji – sam wielokrotnie widziałem Łady Nivy, które radziły sobie w trudnych sytuacjach. Czy pojazd, który powstał z przymierza Renaulta z Nissanem będzie choć w połowie tak dobry jak Niva? Ciężko jednogłośnie stwierdzić. Pewnym jest, że Dacia Duster 4×4 wygląda naprawdę obiecująco.

Gdybym miał określić ten pojazd jednym, krótkim zdaniem, to rzekłbym iż jest to SUV przeznaczony dla mas. Według przedstawicieli firmy Renault, Dacia Duster ma być pojazdem, który łączy w sobie funkcjonalność zwykłego auta z możliwościami samochodu off-roadowego. Choć cena modelu będzie zbliżona do ceny aut miejskich (np. Fiesta), to jego walory jak ilość przestrzeni czy możliwości bardziej pasują do kompaktowych modeli z segmentu C.

Duster ma 4,31-metra długości i 1,82-metra szerokości. Oznacza to, że wymiary modelu są niemal identyczne, jak odświeżonego QashQai’a. Pod maskę Dustera trafią jednostki benzynowe (1,6 litra 110 lub 85KM) oraz diesla (105KM cDi), a wszystkie będą oferowane wraz z napędem na jedną oś lub wszystkie cztery koła.

System 4×4 zapożyczony od Nissana może pracować w trzech trybach: auto, gdzie moc jest automatycznie dostrajana w zależności od przyczepności; lock, gdzie 50% mocy przechodzi wciąż przez tylną oś; 4×2, gdzie jedynie dwa koła napędzają pojazd w celu uzyskania jak najlepszej ekonomii paliwowej.

W zależności od rynku Duster ma być oferowany wraz z systemami ABS, EBD, EBA oraz przednimi i bocznymi poduszkami powietrznymi. Sprzedaż w Europie oraz innych regionach występowania (Turcja, Algieria, Maroko) ma się rozpocząć wiosną 2010 roku. Później Duster trafi także na inne rynki (m.in. Ukraina, Syria, Izrael, Egipt).

Regulamin komentowania

  • wrokam

    Dacia idzie w ślady Skody, Kii czy Hyundaia. Początki są trudne, w obecnej chwili nabywana jest jedynie z powodu niskiej ceny, okupionej niestety kiepską jakością i rozwiązaniami technologicznymi z końca lat 90. Myślę jednak za 10 lat Dacia będzie już poważnym konkurentem w segmencie B i C dla dużych europejskich firm motoryzacyjnych.

  • regoat

    no Dacia idzie sladami Skody i dobrze jej idzie. Szkoda ze nasze FSO sie nie zalapalo. Nie zostalo wykupione przez jakis pożądny koncern motoryzacyjny bo Deawu nie byslalo zabardzo o produkcji polonezow tylko skladaniu swoich na europe no i jeszcze na koniec upadlo :)

  • http://anglopolish.com AngloPolish

    To moze być hit. Calkiem spoko autko jak na Dacie. Szkoda, ze Polacy nic takiego nie produkują.

  • Piotr

    Płyta podłogowa Logana, Przeniesienie napędu Nissana,… jak nie odlecą z ceną to biorę.
    Kalkulując cenę Dacia musi wziąc pod uwagę, że konkuretami będą używane Kaszkaje, czy Tiguany,
    tak więc topowa wersja musi zmieścić się poniżej 60 kPLN :)=)

  • Czeslaw

    Dzisiaj tj. 29/04/2010 jezdzilem Dusterem z silnikiem beznynowym 1,6 litra i napedem 2×4.
    Na dziurawych polskich drogach sprawdzilo sie autko i na chopkach takze. Jazda byla krotak bo testowa ale wydaje mi sie to byc bardzo ciekawa propozycja dla ludzi majaych np. domek w gorach. Silnik 1,6 daje sobie dobrze rade z tym autem, skrzynia pracowala tez OK. Wiciszenie srodka na poziomie Kia Ceed – czyli marne, prace zawieszenia tez slychac, ale to akurat normalne. Generalnie w ceinie od 39k zl to SWIETNE auto. Wyposazenie troszke pozostawia do zyczeni alae jako wol roboczy na polskie wsie i bezdroza – REWELACJA ! Ja sie zastanawiam nad zmiana zamowienia ze Skody Octavi na Duster’a… Tylko to spalanie (10L po miescie ponoc a moze i wiecej) no i wnetrze na poziomie Logana (kto jezdzil ten wie o czym mowie). Ale poza tym SUPER. Duza konkurencja dla np. Suzuki Jimny, jesli ktos nie potrzebuje wyrafinowanej terenowki.

  • Aleksander

    Jeżdzę oplem Astrą limuzyną 97 r sprawuje się super
    ale chciałbym jeżdzic większym już rozglądam się za terenówką różnych marek
    Ale w tej cenie jestem skłonny kupić nowy w zasadzie odbiega o klasę niżej, wykończenia wśrodku
    Fascynuje mnie przed wszystkim ” sylwetka ” samochodu i konkurencyjna cena
    w mojm opelku, podłoga dostała dziur * przez nierówności na drodze,
    choć od nowego nie wymieniałem żadnych tłumików.
    Myślę że ten” Duster” spełni moje wymagania drogowe na wyjazdy do Wśi na działkę

  • Uzytkownik

    Juz 2 lata mineły od rozpoczęcia sprzedaży Dustera. Ja swoim jeżdżę rok. To swietny samochód jako wół roboczy, do pracy, do miasta, w góry czy nad jezioro. Mam tu na myśli cenę, koszty eksploatacji, gabaryty, spalanie (deisel 1,5 110 km). Na nasze dziurawe drogi wprost idealne, zimą nie myślę o problemach na drodze, wszędzie wjedzie i wyjedzie, często wyciągam innych z zasp. No i wygląda dostojnie jak za tą cenę. Polecam napęd 4×4, nawet jak ktoś mało go używa, to w awaryjnych sytuacjach może go zabraknąć. Samochód ten się nie nadaje dla: ludzi którzy mają kasę i są nastawienie na prestiż, dla ludzi którzy jeżdżą autostradami. Duster jedzie dobrze do 120-130 km/h później jest głosno i wzrasta spalanie.