Jak działa silnik rotacyjny?[wideo]

silnik wankla

Jak to jest możliwe, że 230-konna Mazda RX-8 posiada silnik o pojemności 1.3-litra? Otóż RX-8 oraz jej poprzedniczka napędzane są silnikiem rotacyjnym, tzw. silnikiem Wankla. Jak to działa?

Pierwszy na świecie 5-suwowy silnik.

Wiele osób (w tym ja) nie potrafi opowiedzieć jak działa silnik rotacyjny. Wbrew pozorom jego konstrukcja oraz zasada działania nie są zbyt skomplikowane.

Jednostka ta została opatentowana przez niemieckiego inżyniera Feliksa Wankla w 1936 roku. W historii powstawania wizji obrotowego silnika swój udział ma również Polska. Pracował nad nim Gustaw Michał Różycki, który na swój silnik dostał patent dziesięć lat po Wanklu.

Jak działa dyferencjał – genialny w swojej prostocie film.

Silniki rotacyjne charakteryzują się wysoką mocą, którą można wykrzesać z jednostki o niewielkiej pojemności. Kolejną zaletą jest też fakt, że takie motory można śmiało kręcić nawet powyżej 9-tysięcy obrotów. Zdecydowanie największą wadą obok konieczności odlewania bloków z wytrzymałych i drogich stopów, jest stosunkowo spory apetyt na paliwo.

Własnymi słowami - tłok przypominający kształtem trójkąt obraca się w cylindrze o kształcie elipsy. Tu wlatuje paliwo… a tu ten… no. Tak naprawdę ciężko po prostu samymi słowami wytłumaczyć komuś działanie tej jednostki. Świetnie zostało to jednak zobrazowane na kilkuminutowej animacji dokładnie prezentującej budowę oraz schemat pracy silnika Wankla.

Zmienne fazy rozrządu – co to jest i jak to działa?

Regulamin komentowania

  • Maciej

    Dziękuję za odpowiedź! Mnie zawsze interesowało i jednocześnie intrygowało jak to jest możliwe, że silnik o tak małej pojemności jest w stanie wyprodukować aż 230 kucy!! Niesamowita sprawa, dziękuję i pozdrawiam Maciucha

  • marek

    230 kucy a momentu jak nie bylo tak nie ma;)

    • kfiat

      dla niektórych nadal się tylko “momenty” liczą :) rx 8 jest rewelacyjna…

  • EtnieSovskY

    230 kucy to minimum :P na alledrogro jest pomodzona mazda rx7 ktorej jednostka o poj 1.3 generuje aż 370 KM :)

  • kolumb

    Niestety zużycie paliwa jest takie duże, że nie ma szans w współczesnym świecie na sukces. Ekologia go wyeliminowała. Z tego samego powodu rozwijane są turbodoładowane silniki. Kilka lat temu VW wprowadził TSI, powoli inni idą w tym kierunku. Moc i zużycie paliwa jest na przyzwoitym poziomie.

  • Wer123

    określenie silnik rotacyjny jest tutaj bardzo nie trafione. osoba pisząca chyba nie orientuje sie w temacie
     

  • Drzejkopf

    To nie jest silnik rotacyjny tylko silnik z wirującym tłokiem. Silnik rotacyjny jest stosowany w lotnictwie i jest całkiem innej konstrukcji (tłokowy, podobny do gwiazdowego)