Kto i kiedy wynalazł pasy bezpieczeństwa?

pasy-samochodowe

Najpierw wymyślono koło. Później pojawił się pierwszy parowy pojazd. Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa może nie są aż tak efektownym wynalazkiem, ale szalenie ważnym – przez ostatnie 50 lat uratowały miliony ludzi na całym świecie… Kto je wynalazł?

Właśnie mija 50 od czasu, kiedy Volvo wprowadziło trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Uratowały więcej istnień ludzkich, niż jakikolwiek inny system montowany w samochodach.

Volvo Trucks od dawna jest branżowym liderem w dziedzinie bezpieczeństwa biernego, a więc takiego, którego zadaniem jest pomoc w ograniczaniu obrażeń i minimalizowaniu negatywnych skutków wypadków drogowych.

“Natychmiast umożliwiliśmy wolne od opłat korzystanie z naszego patentu wszystkim producentom, a dziś pas bezpieczeństwa jest naturalnym elementem wszystkich prawie samochodów ciężarowych i osobowych. Dlatego możemy powiedzieć, że w każdym pojeździe na drodze znajduje się coś z Volvo – niezależnie od marki i modelu”, mówi Carl Johan Almqvist, Dyrektor ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Produktu w Volvo Trucks.

Tym nie mniej, chociaż trzypunktowe pasy bezpieczeństwa są na rynku przez pół wieku, ich stosowanie przez kierowców samochodów ciężarowych w niektórych krajach jest nadal niepokojąco niskie. Na szwedzkich drogach, tylko czterech z dziesięciu kierowców pojazdów ciężarowych używa pasów, podczas gdy we Francji, dzięki zaostrzonym przepisom, udało się zwiększyć ich stosowanie do poziomu 80%.

Skutki nie stosowania pasów bezpieczeństwa są dobrze udokumentowane w wynikach prowadzonych przez Volvo Trucks badań nad przyczynami wypadków drogowych. Dowodzą one na przykład, że wśród 15 kierowców samochodów ciężarowych, którzy ponieśli śmierć na drogach w Szwecji, w ciągu ostatnich trzech lat, tylko jeden miał zapięte pasy bezpieczeństwa.

“Człowiek nie posiada wbudowanego w swój organizm prędkościomierza, dlatego nie postrzegamy prędkości, jako niebezpiecznej, zwłaszcza, kiedy siedzimy wysoko w kabinie wielkiego pojazdu. W skali światowej, każdego roku ogromna ilość kierowców z niezapiętymi pasami bezpieczeństwa ginie na drogach, podczas gdy ich życie mogłoby zostać ocalone przez najbardziej podstawowy element bezpieczeństwa w samochodzie ciężarowym. To jest coś, co musimy skorygować i jest to tak samo duże wyzwanie jak rozwój nowych technologii, mających na celu zapobieganie wypadkom”, mówi Carl-Johan Almqvist. I konkluduje:

“Nasze samochody ciężarowe posiadają systemy przypominające o tym, by zapiąć pasy bezpieczeństwa, ale ostatecznie to kierowcy sami muszą zdawać sobie sprawę z ryzyka, jakie ponoszą, prowadząc pojazd bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. Właściwie, całe nasze systematyczne podejście do kwestii bezpieczeństwa na niewiele się zdaje, jeśli w trakcie wypadku pas nie ma szansy bezpiecznego przytrzymania osoby znajdującej się w pojeździe. Podobnie w sytuacji, kiedy kierowca jest rzucany po kabinie lub zostaje z niej wyrzucony, kiedy samochód ciężarowy się przewraca”.

Pierwszy w świecie pojazd, standardowo wyposażony w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa (Volvo PV544) został dostarczony klientowi w Karlstad, w Szwecji, 13 sierpnia 1959 roku.

Jak widać, same zalety.

Apelujemy – ZAKŁADAJCIE PASY!

11

Regulamin komentowania

  • Paweł

    A ilu ludzi zginęło przez zapięte pasy? Moim zdaniem powinienem sam decydować o tym, czy zapinam czy nie. W końcu moje życie. To JA się zabiję. Nie stwarzam przez to zagrożenie dla innych jak np. alkohol, ale to całkiem inna rozmowa.

    • Tomi [;

      Stwarzasz zagrożenie dla mnie jako podatnika że będę Twoją głupią dupę utrzymywał całe życie jak będziesz warzywem. Dopóki leczy Cię publiczna służba zdrowia to zapinaj pasy. Jeśli ubezpieczysz się sam to ok, płać 10x wyższe składki i jeździj nawet do góry nogami.

      • michalg

        Hehe – masz rację.

      • Paweł

        Uwierz, że utrzymujesz o wiele ludzi niż Tobie się wydaje. Cała banda polityków, która myśli tylko o tym, ile w tym miesiącu uda się ukraść.
        A co do bycia warzywem, powinni wprowadzić prawo do uśmiercania na życzenie.

        • http://null TJ

          Pewnie skorzystałbyś jako pierwszy… :) Ale narazie zapomnij o tym. Próbuj swoją metodą – wsiądź do auta, nie zapinaj pasów i walnij w jakiś mur. Trzymam kciuki. :)

        • Paweł

          Próbuj swoją metodą – wsiądź do auta, ZAPNIJ i walnij w jakiś mur. Też trzymam kciuki. Uderzenie w mur to z czy bez pasów zgon.
          ___
          Osobiście gdy jeżdżę, zapinam pasy, bo nie stać mnie na ciągłe mandaty. Piszę w takim tonie, bo mój ojciec w takiej sytuacji zginął. Miał “lekką” stłuczkę. Wypadek przeżył, lecz nie potrafił się wydostać. Samochód się zapalił, a póki straż przyjechała to on w tym aucie spłonął. Nie mówię, że pasy be i fuj (czy coś w tym rodzaju), ale w niektórych sytuacjach niezapinanie ich może uratować.

  • Tomi [;

    Nie chcę urazić pamięci o Twoim Ojcu, ale zalecanie niezapinania pasów nikogo nie uratuje. Może wrzuć pomysł na instalowanie obowiązkowych nożyczek do pasów blisko kierownicy… To nie jest żart.

  • http://niemam.pl Wuko

    Jakby ktoś nie wiedział, to inżynier z SAABa pierwszy przeprowadzał badania nad pasami ale SAAB nie wyczuł pisma nosem i facet poszedł do VOLVO…

  • Karol

    Nie volvo… a Tucker i to w 48′ ;) razem z hamulcami tarczowymi i klejonymi szybami…

  • misio

    pasy bezpieczenstwa ?? jakie ??
    do samolotu to wymyslili juz dawno – zeby piloci nie wypadli z fotela, robiac beczki i akrobacje.
    do samochodu to pierwszy byl FORD, wprowadzil pasy 2-PUNKTOWE. poto zeby nie wypasc przez szybe.
    dopiero pare lat pozniej VOLVO wymyslilo 3-PUNKTOWE pasy i udostepnilo technologie innym producentom.

    • WinstonWolf

      to jest charakterystyczne dla Volvo że udostępniają oni swoje osiągnięcia w dziedzinie bezpieczeństwa i zostało to im do dzisiaj

  • uuuuuu

    no nie wiem z tylu uważam że powinny być tylko dwupunktowe pasy