Kto i kiedy wynalazł pasy bezpieczeństwa?

pasy-samochodowe

pasy-samochodowe

Najpierw wymyślono koło. Później pojawił się pierwszy parowy pojazd. Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa może nie są aż tak efektownym wynalazkiem, ale szalenie ważnym — przez ostatnie 50 lat uratowały miliony ludzi na całym świecie… Kto je wynalazł?

Właśnie mija 50 od czasu, kiedy Volvo wprowadziło trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Uratowały więcej istnień ludzkich, niż jakikolwiek inny system montowany w samochodach.

Volvo Trucks od dawna jest branżowym liderem w dziedzinie bezpieczeństwa biernego, a więc takiego, którego zadaniem jest pomoc w ograniczaniu obrażeń i minimalizowaniu negatywnych skutków wypadków drogowych.

“Natychmiast umożliwiliśmy wolne od opłat korzystanie z naszego patentu wszystkim producentom, a dziś pas bezpieczeństwa jest naturalnym elementem wszystkich prawie samochodów ciężarowych i osobowych. Dlatego możemy powiedzieć, że w każdym pojeździe na drodze znajduje się coś z Volvo – niezależnie od marki i modelu”, mówi Carl Johan Almqvist, Dyrektor ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Produktu w Volvo Trucks.

Tym nie mniej, chociaż trzypunktowe pasy bezpieczeństwa są na rynku przez pół wieku, ich stosowanie przez kierowców samochodów ciężarowych w niektórych krajach jest nadal niepokojąco niskie. Na szwedzkich drogach, tylko czterech z dziesięciu kierowców pojazdów ciężarowych używa pasów, podczas gdy we Francji, dzięki zaostrzonym przepisom, udało się zwiększyć ich stosowanie do poziomu 80%.

Skutki nie stosowania pasów bezpieczeństwa są dobrze udokumentowane w wynikach prowadzonych przez Volvo Trucks badań nad przyczynami wypadków drogowych. Dowodzą one na przykład, że wśród 15 kierowców samochodów ciężarowych, którzy ponieśli śmierć na drogach w Szwecji, w ciągu ostatnich trzech lat, tylko jeden miał zapięte pasy bezpieczeństwa.

“Człowiek nie posiada wbudowanego w swój organizm prędkościomierza, dlatego nie postrzegamy prędkości, jako niebezpiecznej, zwłaszcza, kiedy siedzimy wysoko w kabinie wielkiego pojazdu. W skali światowej, każdego roku ogromna ilość kierowców z niezapiętymi pasami bezpieczeństwa ginie na drogach, podczas gdy ich życie mogłoby zostać ocalone przez najbardziej podstawowy element bezpieczeństwa w samochodzie ciężarowym. To jest coś, co musimy skorygować i jest to tak samo duże wyzwanie jak rozwój nowych technologii, mających na celu zapobieganie wypadkom”, mówi Carl-Johan Almqvist. I konkluduje:

“Nasze samochody ciężarowe posiadają systemy przypominające o tym, by zapiąć pasy bezpieczeństwa, ale ostatecznie to kierowcy sami muszą zdawać sobie sprawę z ryzyka, jakie ponoszą, prowadząc pojazd bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. Właściwie, całe nasze systematyczne podejście do kwestii bezpieczeństwa na niewiele się zdaje, jeśli w trakcie wypadku pas nie ma szansy bezpiecznego przytrzymania osoby znajdującej się w pojeździe. Podobnie w sytuacji, kiedy kierowca jest rzucany po kabinie lub zostaje z niej wyrzucony, kiedy samochód ciężarowy się przewraca”.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Pierwszy w świecie pojazd, standardowo wyposażony w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa (Volvo PV544) został dostarczony klientowi w Karlstad, w Szwecji, 13 sierpnia 1959 roku.

Jak widać, same zalety.

Apelujemy - ZAKŁADAJCIE PASY!

11
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Mitsubishi Lancer Evo X Concept Final na otarcie łez [aktualizacja] Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz?

Popularne w tym tygodniu:

Alfa Romeo Giulia w dwóch nowych wersjach zadebiutuje w Paryżu Robert Kubica wraca do wyścigów Maybach S600 Pullman debiutuje w opancerzonym wydaniu Ursus prezentuje swoją elektryczną ciężarówkę Bentley Bentayga oficjalnie debiutuje z silnikiem diesla Odświeżona Dacia Logan i Sandero - pierwsze zdjęcia Volvo V90 Cross Country (2016) - premiera Trzecie i czwarte miejsce dla Kubicy w Renault Sport Trophy Citroën C3 WRC (2016) - koncepcyjna rajdówka zadebiutuje w Paryżu Elektryczny Volkswagen równie rewolucyjny jak Garbus [aktualizacja] Kajetanowicz i Chuchała rajdowymi mistrzami Europy! GTC4Lusso T - pierwsze, czteromiejscowe Ferrari z doładowanym V8