Samochody używaneMercedes-BenzUżywany Mercedes CLS C219 - typowe awarie i problemy

Używany Mercedes CLS C219 - typowe awarie i problemy

Mercedes CLS C219
Mercedes CLS C219
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Mercedes
Artur Kuśmierzak
16.11.2013 19:13, aktualizacja: 30.03.2023 09:57

Jeśli konwencjonalne niemieckie limuzyny już Wam się przejadły, Mercedes ma dla Was coś specjalnego. CLS (C219) I generacji to auto dedykowane kierowcom, którzy lubią niesztampowe rozwiązania. Jeszcze kilka lat temu kosztowało krocie, teraz jest już znacznie tańsze. Dynamiczna sylwetka to jednak nie wszystko co ma to zaoferowania, samochód zapewnia jeszcze sportowe doznania oraz wiele luksusów. Czy jest częstym gościem w serwisie?

Używany Mercedes CLS C219 – historia modelu

Mercedes CLS C219 został skonstruowany w oparciu o płytę podłogową klasy E W211 i zaprezentowano go w 2004 roku podczas amerykańskich targów motoryzacyjnych New York International Auto Show. Designem auta zajął się Michael Fink, to ten sam projektant, który nakreślił sylwetkę wycofanego już z produkcji Maybacha 57/62. W 2008 roku konstrukcję poddano dyskretnej modernizacji.

Mercedes CLS C219
Mercedes CLS C219© mat. prasowe / Mercedes

Zmieniono między innymi: atrapę chłodnicy, przedni zderzak, boczne lusterka, wzory felg, końcówki układu wydechowego, a także tylne lampy, w których pojawiły się nowoczesne diody w technologii LED już nie tylko dla świateł stopu. Z kolei we wnętrzu zagościła bardziej sportowa trójramienna kierownica, nowy zestaw wskaźników oraz odświeżona telematyka.

Samochód produkowany był nieprzerwanie do 2010 roku, kiedy to światło dzienne ujrzał jego następca (oznaczony symbolem C218). Mercedesa CLS I generacji wytwarzano w niemieckim Sindelfingen oraz w meksykańskim mieście Toluca.

Używany Mercedes CLS C219 – silniki

Benzynowe:

  • V6 3,0 (231 KM) CLS 280/CLS 300
  • V6 3,5 (272 KM) CLS 350
  • V6 3,5 (292 KM) CLS 350 CGI
  • V8 5,0 (306 KM) CLS 500
  • V8 5,4 kompresor (476 KM) CLS 55 AMG
  • V8 5,5 (388 KM) CLS 500
  • V8 6,2 (514 KM) CLS 63 AMG

Diesel:

  • V6 3,0 (224 KM) CLS 320 CDI/ CLS 350 CDI

Mercedes określa CLS-a mianem 4-drzwiowego coupé, co sugeruje, że auto jest bardziej sportowe niż Klasa E czy S. Niemcy w taki sposób dobrali do niego silniki, aby każda wersja gwarantowała doskonałe osiągi. Nawet najsłabsza odmiana 280/300 rozpędza się do pierwszej setki w 7,7 s. Najmocniejsze robią to w około 4 s. Macie ochotę pościgać się z Porsche? Nie ma problemu, wciskacie pedał gazu w podłogę i jedziecie.

Jako, że kupując takie auto niewiele osób przejmuje się spalaniem pominiemy ten temat. Jeśli jednak wyłamujecie się z grona tego typu klientów to po prostu wybierzcie Diesla, ale pamiętajcie, że jednostki wysokoprężne mają też swoje wady. Przed zakupem koniecznie sprawdźcie w jakiej kondycji jest układ wtryskowy i czy filtr cząstek stałych nie będzie wymagał wkrótce wymiany.

Zawodna bywa również turbosprężarka, ale w tym przypadku wiele zależy od sposobu eksploatacji auta przez poprzedniego właściciela.

Mercedes CLS C219
Mercedes CLS C219© mat. prasowe / Mercedes

Ci, którzy obawiają się awarii osprzętu w dieslach wybiorą wersję benzynową, ale i tutaj mogą pojawić się kłopoty. W wariantach sprzed modernizacji występował problem z łańcuchem rozrządu i z zębatkami na wałkach wyrównoważających.

Używany Mercedes CLS C219 – dane techniczne

Jeśli polujecie na szybkie auto z układem 4x4 to powinniście wybrać Mercedesa Klasy E albo S, tutaj jednak nie macie czego szukać. Jak na usportowioną limuzynę przystało napęd we wszystkich odmianach silnikowych przekazywany jest na koła tylnej osi. W ofercie są dwie automatyczne skrzynie biegów: 5- i 7-stopniowa.

Zarówno z przodu jak i z tyłu CLS został uzbrojony w wielowahaczowe układy zawieszeń, bogatsze wersje zostały wyposażone w miechy pneumatyczne – w tej klasie właśnie tak powinno to wyglądać. Samochód nie brał co prawda udziału w testach zderzeniowych Euro NCAP, ale jako, że bazuje na Klasie E W211, którą oceniono na 5 gwiazdek nie ma się czego obawiać. Poza tym nie brakuje tu elektronicznych wspomagaczy, które dodatkowo poprawiają poziom bezpieczeństwa.

Mercedes CLS C219
Mercedes CLS C219© mat. prasowe / Mercedes

Używany Mercedes CLS C219 – typowe usterki

Najpoważniejszym problemem jaki może przydarzyć się w Mercedesie CLS są kłopoty z 7-biegową skrzynią automatyczną. Co może się w niej zepsuć? Przede wszystkim hydrokinetyczny konwerter momentu obrotowego, mechatronika, a niekiedy również i wybierak. Koniecznie sprawdźcie jak działa w trakcie jazdy próbnej, bo koszty naprawy bywają naprawdę wysokie.

Zanim zdecydujecie się na konkretny egzemplarz koniecznie skontrolujcie w jaki stanie jest zawieszenie auta, zwłaszcza jeżeli macie do czynienia z układem pneumatycznym. Co prawda znacznie poprawia on komfort jazdy, ale miewa kłopoty z miechami, zaworami i sprężarką. Koszty remontu są wysokie, więc lepiej zlecić oględziny solidnemu serwisowi.

Mercedes CLS C219
Mercedes CLS C219© mat. prasowe / Mercedes

W niektórych egzemplarzach wariuje elektronika. Samoistnie uruchamiające się czujniki parkowania (w trakcie jazdy), szwankujące przyciski przy kierownicy czy bezzasadne komunikaty czujników mierzących ciśnienie w oponach to najczęściej spotykane przypadłości tego modelu. Na szczęście tak błahe niedomagania to raczej rzadkość, choć nigdy nic nie wiadomo. Z mniej poważnych usterek trzeba wspomnieć jeszcze o awarii systemu automatycznego otwierania bagażnika. Problemy sprawia też oprogramowanie kluczyka, przez co nie można dostać się do środka auta.

Użytkownicy Mercedes CLS skarżą się na słabo świecące reflektory ksenonowe, aby przywrócić im dawną świetność zwykle pomaga wypolerowanie lamp i ich gruntowne przeczyszczenie. W przypadku kłopotów z barwą świateł lub z ich stabilizacją, wymiany będą wymagały stateczniki wraz z żarówkami. Spotykane są też problemy ze spryskiwaczami reflektorów, które czasami lubią przeciekać.

Używany Mercedes CLS C219 – naszym zdaniem

Mercedes CLS C219 to jeszcze stosunkowo młoda konstrukcja, więc przynajmniej w teorii nie powinna przysparzać poważnych problemów. Jednak nowe auta klasy premium kupuje się na lata i sprzedaje wtedy, kiedy wymagają już naprawdę poważnego doinwestowania. Oczywiście od tej zasady zdarzają się wyjątki, ale zdecydowana większość egzemplarzy na rynku aut wtórnych nie jest w najlepszej kondycji. Dokładne sprawdzenie samochodu w serwisie przed zakupem to konieczność, w innym wypadku będziecie musieli uzbroić się spory zapas gotówki.

Jeśli już jednak uda Wam się kupić zadbane auto, z pewnością będziecie zadowoleni. Samochód zachwyca: oryginalną stylizacją, komfortowo zestrojonym zawieszeniem, bogatym wyposażeniem, wygodnymi fotelami, rewelacyjnymi osiągami oraz doskonałymi własnościami jezdnymi. Ideał? Niestety nie, wszystkie te luksusy okupione są bardzo wysokimi kosztami eksploatacji. Nie chcecie wydać dużo na zakup, wydacie dużo na serwis.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)