Jak działa klimatyzacja - poradnik

Zmieniające się warunki pogodowe sprawiają, że posiadanie i używanie klimatyzacji w samochodzie jest na porządku dziennym. Większość z nas nie wyobraża sobie podróży bez tego układu. Warto więc wiedzieć, na czym polega jego praca oraz jakie plusy i minusy wynikają z jego użytkowania.

Panel sterowania klimatyzacją

Panel sterowania klimatyzacją

W samochodach pojawiają się coraz bardziej zaawansowane układy klimatyzacji. Auta segmentu C wyposażane są już w dwustrefowy układ chłodzący. W limuzynach jest to czterostrefowy wariant. Robi się to dla wygody pasażerów, tak aby każdy z nich odczuwał jak największy komfort podczas podróży.

Audi A8

Zarys historyczny

W okresie letnim nasz samochód staje się istną szklarnią. Coraz większe przeszklenie pojazdów powoduje, że pozostawione na słońcu skupiają energię słoneczną. W efekcie po pewnym czasie temperatura w kabinie jest porównywalna do tej panującej w saunie. Na ten problem zwrócono uwagę już dawno temu. Firma Packard wynalazła klimatyzację samochodową już w 1939 roku. Rok później z taśm produkcyjnych zjechały pierwsze egzemplarze aut wyposażone w ten zdecydowanie poprawiający komfort podróżowania układ.

Sterowanie dwustrefową klimatyzacją

Zasada działania

Układ klimatyzacji składa się przede wszystkim ze sprężarki, parownika i skraplacza. Czynnik chłodzący krążący w obiegu zamkniętym pompowany jest do sprężarki. Następnie transportowany jest do zasobnika, w którym dochodzi do jego oczyszczenia i odwilgocenia. Później trafia do skraplacza. To w nim gaz zamieniany jest na postać ciekłą. Dzięki zastosowanym wentylatorom utrzymywana jest pożądana temperatura procesu. Cały obieg kończy się w parowniku. Dochodzi w nim do gwałtownego obniżenia temperatury w procesie rozprężania. Dzięki temu odczuwamy chłód w kabinie. Oczywiście, zanim zimne powietrze do nas dotrze, jest oczyszczane przez filtry powietrza.

Zasada działania układu klimatyzacji

Czynnik klimatyzacji

Za powstawanie dziury ozonowej odpowiada wiele czynników. Zalicza się do nich m.in. emisję substancji szkodliwych z pojazdów. Jest jeszcze drugi układ, który przyczynia się do powstawania dziury: czyli klimatyzacja. Według wskaźnika GWP (Global Warming Potential), który wyraża w skali liczbowej negatywny wpływ substancji na atmosferę, używany do tej pory czynnik R-134a miał wartość GWP na poziomie 1430. Według zaleceń dyrektywy Unii Europejskiej 2006/40/EU czynnik wykorzystywany w układach chłodzących i klimatyzacjach nie może przekraczać wskaźnika GWP na poziomie 150. Dlatego też postanowiono wprowadzić gaz HFO-1234yf. Jego wartość GWP wynosi zaledwie 4.

Czynnik do układu klimatyzacji R-134a

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Z punktu widzenia środowiska i dziury ozonowej wszystko wygląda fajnie. Ale są też minusy. Przede wszystkim cena nowego czynnika jest 10-krotnie wyższa, a urządzenia nabijające, które były stosowane do tej pory, będą musiały zostać wymienione. To oznacza wyższe ceny za usługę wymiany czynnika. Poza tym według badań nowy gaz ma o 10% gorszą wydajność niż używany do tej pory R-134a. To bezpośrednio przekłada się na wyższe zużycie paliwa w samochodzie.
Efektem ubocznym procesu spalania gazu HFO-1234yf jest fluorowodór. To związek niebezpieczny dla człowieka, ponieważ wnika pod skórę i działa na tkanki w organizmie. Jego podgrzanie powoduje, że staje się jeszcze bardziej szkodliwy dla ludzi. Jest silnie rakotwórczy, zakłóca pracę serca i może spowodować rany naskórne.

Według unijnych dokumentów nowy czynnik ma być stosowany w samochodach od 2017 roku. Możliwe, że wtedy też zostanie zakazane używanie starego czynnika R134a. Można jednak już spotkać się z jego stosowaniem w nowych pojazdach.

Jak dbać o klimatyzację?

Przede wszystkim właściciele samochodów z klimatyzacją muszą sobie uświadomić, że powinno się jej używać przez cały rok. Zmniejsza to bowiem możliwość jej uszkodzenia. Dzieje się tak choćby przez to, że sprężarka klimatyzacji, niezależnie od tego, czy jest włączona czy nie, jest napędzana.

Sprężarka klimatyzacji

Powinno się mniej więcej co dwa lata przeprowadzić przegląd klimatyzacji pod kątem wycieków, ewentualnego nabicia nowego czynnika i przede wszystkim odgrzybienia całego układu. Jest to ważne, ponieważ zaniedbana klimatyzacja może powodować u człowieka różne schorzenia.

Jak rozpoznać, że coś się dzieje z klimatyzacją?

Głównym objawem, że układ klimatyzacji nie pracuje poprawnie, jest brak efektu schłodzenia kabiny w zadanych mu parametrach. Jeśli skończy się czynnik, to z nawiewów zamiast zimnego powietrza będzie leciało ciepłe. Inne objawy to nierówna praca sprężarki (okresowe zacinanie się) lub nieprzyjemny zapach po włączeniu klimatyzacji. W samochodach wyposażonych w układ klimatyzacji zaleca się częstsze wymiany filtrów powietrza.

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ wentylacji i klimatyzacji

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak działają amortyzatory? Systemy pomocne podczas parkowania Wady lakiernicze - rodzaje, przyczyny, usuwanie [cz. 1] Jak usunąć z auta nieprzyjemne zapachy - poradnik Jak obniżyć zużycie paliwa - poradnik Pompy paliwa w silnikach Diesla - budowa i zasada działania Manualna skrzynia biegów – budowa i działanie Jak używać świateł przeciwmgłowych - poradnik Jak poprawnie jeździć automatem? [cz. 2] Jak przygotować samochód do wiosny - poradnik Skrzynie automatyczne - jak jeździć poprawnie? Jak działają hamulce? Jak czytać etykiety na oponach - poradnik Jak ustawić światła w samochodzie - poradnik Łożyska - jakie rodzaje i gdzie występują w samochodzie? Jak wybrać żarówki samochodowe Jak działa przepływomierz powietrza - poradnik Jaka będzie przyszłość motoryzacji? Jak odpowietrzyć układ hamulcowy - poradnik System OBD - transfer danych, kody błędów, podłączenie [cz.2] Jak działa ogrzewanie postojowe webasto? Jak wymienić wkład lusterka samochodowego – poradnik Jak polerować karoserię? Polerowanie Nissana 350Z System OBD - wprowadzenie [cz.1]

Popularne w tym tygodniu:

Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Bezpieczna świąteczna podróż Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie?