Nascar - największe widowisko na świecie?

Superszybkie samochody jeżdżące w kółko po owalnym torze. Co w tym interesującego? Sprawdzamy dlaczego Amerykanie tak bardzo pokochali Nascar.

Oficjalnie Nascar organizacja skupiająca kilka serii wyścigowych superszybkich aut jeżdżących w kółko po owalnym torze z zawrotną prędkością. Teoretycznie nie jest to ani trochę emocjonujące, ale to samo można przecież powiedzieć o żużlu.

W Stanach Zjednoczonych to gigantyczne widowisko, które przyciąga przed telewizory i co ciekawe, również na tory wyścigowe, miliony miłośników motoryzacji. Na południu kraju jest to wręcz religia, w której całe rodziny są zaangażowane w sport, zupełnie jak Włosi w piłkę nożną.

Nascar — historia ucieczek przed policją

Początki wyścigów Nascar to tak naprawdę początki wyścigów samochodowych w Stanach Zjednoczonych. Sport ten jest starszy niż równie popularne wyścigi na ¼ mili. Wszystko zaczęło się od plaż Daytona Beach, gdzie na początku XX wieku kierowcy z całych Stanów Zjednoczonych prześcigali się w ustanawianiu kolejnych rekordów prędkości. Później część z nich przeniosła się na słone jeziora do Bonneville, a ci którzy zostali zaczęli organizować wyścigi po owalnym torze w Daytonie.

Wyścig Nascar 1971 rok na torze Daytona

Swój gigantyczny rozwój Nascar zawdzięcza także czasom prohibicji w USA. Kierowcy mający szybkie auta zarabiali wówczas duże pieniądze rozwożąc nielegalny alkohol. Zarobki inwestowali w tuning aut żeby łatwiej uciekać przed policją. Kiedy jednak zniesiono prohibicję, zostali oni z mocnymi samochodami i doszli do wniosku, że zaczną ścigać się sami ze sobą. Właśnie tak narodziły się wyścigi Nascar — kto ma szybszy samochód, ten jest lepszy.

Nascar — komercjalizacja

Okazało się, że wyścigi te są całkiem widowiskowe, a z racji tego, że odbywają się po owalnym torze, widzowie cały czas mogą obserwować walkę. Ponieważ na zawody przychodziło coraz więcej osób znaleźli się menedżerowie, którzy mieli zbierać pieniądze dla kierowców. Było ich wielu, a część bez przerwy oszukiwała zawodników, więc w 1948 roku stwierdzono, że należy utworzyć podmiot zarządzający widowiskiem. Tak właśnie powstała organizacja Nascar, czyli National Association of Stock Car Auto Racing.

Nascar

Pierwotnie auta startujące w wyścigach tej serii musiały być seryjne, bez modyfikacji i już podczas pierwszych zawodów dyskwalifikowano zawodników, którzy oszukiwali modyfikując zawieszenia czy jednostki napędowe w swoich pojazdach. Co ciekawe, od początku w wyścigach Nascar startowały kobiety.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Po czasie stwierdzono jednak, że można modyfikować pojazdy zwiększając bezpieczeństwo kierowców, ale także postanowiono zezwolić zawodnikom na modyfikacje samochodów.

Nascar — tory wyścigowe

Co ciekawe, w kalendarzu Nascar nadal znajdują się obiekty jak Martinsville Speedway czy Darlington Raceway, na których debiutowała ta seria. Najstarszym torem goszczących supermocne i superszybkie auta jest obiekt Indianapolis Motor Speedway i chociaż zawody Sprint Cup serii Nascar po raz pierwszy odbyły się tam w 1994 roku, tor liczy już 105 lat.

Nascar

Początkowo owale, na których ścigali się zawodnicy liczyły od 0,5 do 1 mili długości, czyli maksymalnie 1,6 km. Później zaczęto budować coraz szersze i dłuższe obiekty o większym nachyleniu zakrętów. Tory te były bezpieczniejsze i mieściło się na nich więcej samochodów. Co bardzo ważne, na trybunach zasiąść mogła też większa liczba widzów.

Nascar — serie wyścigowe

Błyskawiczny rozwój wyścigów realizowanych w ramach Nascar sprawił, że zawody podzielono na serie, w których udział mogły brać zupełnie inne pojazdy.

Camping World Truck Series - seria wyścigowa pick-upów, w której udział swego czasu brał Kimi Raikkonen. Największym mistrzem tej serii, odbywającej się od 1995 roku jest Ron Hornaday Jr., który czterokrotnie sięgał po tytuł mistrzowski, po raz ostatni w 2009 roku.

Wnętrze wyścigówki Nascar

Pick-upy ścigające się w Camping World Truck Series napędzane są jednostkami V8 o pojemności 5,8 l, które produkują od 650 do około 700 KM. Moc przekazywana jest na tylną oś za pośrednictwem czterobiegowej manualnej przekładni. Minimalna waga auta bez kierowcy z pełnym bakiem paliwa to dokładnie 1542 kg. Co ciekawe, bak takiego auta może pomieścić maksymalnie 68 litrów paliwa, a przy pełnej prędkości jednostka spala gigantyczne ilości benzyny.

Nationwide Series - jest to druga najwyższa profesjonalna seria Nascar, która miała aż ośmiu dwukrotnych mistrzów. Ostatni z nich swój drugi tytuł zdobył w 2012 roku. Nazywa się on Ricky Stenhouse Jr. tutaj także stosowane są jednostki V8 o pojemności 5,8 l generujące do około 700 KM, jednak auta startujące w serii Nationwide Series ważą bez kierowcy już tylko 1406 kg, a co za tym idzie sprawniej poruszają się po torze.

Nascar

Sprint Cup Series - topowa seria wyścigowa pod nazwą Nascar. To właśnie wyścigi tych samochodów są najpopularniejsze i to one generują największe przychody. W każdym z wyścigów do podziału jest co najmniej 4 miliony dolarów, które przyznawane są czołowym kierowcom. Łącznie na torze pojawiają się aż 43 samochody, które startują w 36 wyścigach, czyniąc w ten sposób największe widowisko w sportach motorowych na świecie.

Producenci samochodów biorący udział w seriach Nascar wystawiają po kilka ekip i tak np. Toyota w Sprint Cup Series ma aż 3 zespoły, które składają się z 7 kierowców. Największymi mistrzami topowej odmiany Nascar są Richard Petty oraz Dale Earnhardt, którzy mają na swoich kontach po 7 tytułów mistrzowskich. Nieźle radzi sobie także Jimmie Johnson, sześciokrotny mistrz Sprint Cup Series, który zdominował Nascar w latach 2006–2010, a swój ostatni tytuł wywalczył w zeszłym sezonie 2013.

Nascar

W tej serii również stosuje się silniki V8 o pojemności dokładnie 5,86 l, jednak tutaj generują one już nawet około 865 KM. Moc wędruje na asfalt za pośrednictwem czterobiegowej skrzyni manualnej. W efekcie na niektórych obiektach prędkości osiągane przez auta z łatwością dochodzą do 330–340 km/h.

Na temat wyścigów Nascar powstało całe mnóstwo filmów, a wyścigi te są czymś absolutnie wyjątkowym w kulturze ludzi z południa Stanów Zjednoczonych. Żeby to zrozumieć wystarczy obejrzeć jakikolwiek wyścig tej serii. Mnóstwo walki przez cały czas, zderzenia, widowiskowe kraksy, zawrotne prędkości, hektolitry alkoholu na trybunach i mnóstwo emocji setek tysięcy ludzi oglądających zmagania na żywo.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Treści cykliczne:

Samochody przyszłości z przeszłości [cz. 2] Honda S2000 - autofascynacje Drag racing – pojedynki nietypowych maszyn Pogłaszcz Yeti, czyli prima aprilis w motoryzacji Samochody Biura Ochrony Rządu Subaru Impreza GT (GC) - autofascynacje Filmowe supersamochody z Need for Speed Kapitan Ameryka: żołnierz Harleya Sportowy Samochód Roku 2013 - wybór redakcji Autokult.pl Rodzinny Samochód Roku 2013 - wybór redakcji Autokult.pl Sportowy Samochód Roku 2013 - wyniki plebiscytu Czytelników Rodzinny Samochód Roku 2013 - wyniki plebiscytu Czytelników Alfa Romeo 156 GTA - autofascynacje Sportowy Samochód Roku 2013 według Czytelników Autokult.pl Rodzinny Samochód Roku 2013 według Czytelników Autokult.pl Milicyjne i wojskowe pojazdy z czasów stanu wojennego Volkswagen Corrado VR6 [autofascynacje]