Wady lakiernicze - rodzaje, przyczyny, usuwanie [cz. 1]

Lakierowanie samochodu to sztuka niezmiernie trudna. Tym bardziej, im gorsze mamy do przeprowadzenia tego procesu warunki. Dodatkowo czasami nawet przy pełnej staranności efekt końcowy nie jest idealny. Co może pójść nie tak i jakie efekty na karoserii świadczą o nieprawidłowościach?

fot. Kamil Kobeszko

fot. Kamil Kobeszko

fot. Tomasz Kurzyński

Wady lakiernicze mogą być spowodowane przez złe przygotowanie podłoża, niewłaściwą aplikację lakieru czy złe suszenie. Do tego dochodzą złe warunki pracy i awarie narzędzi, m.in. pistoletów lakierniczych. Przyczyn może być naprawdę wiele, podobnie jak samych wad lakierniczych.

Przebarwienia w lakierach dwuwarstwowych

Najczęstszą przyczyną jest nadmierna ilość lub złe wymieszanie utwardzacza. Kluczowe jest przestrzeganie wymagań podanych na opakowaniach oraz poprawne wymieszanie wszystkich składników lakieru. Naprawa takiego uszkodzenia powinna polegać na przeszlifowaniu powierzchni i ponownym naniesieniu lakieru.

fot. Kamil Kobeszko

Efekt mory (tzw. pomarańczowa skórka)

To jedna z najpopularniejszych wad lakierniczych, która powstaje zazwyczaj wtedy, gdy chcemy uniknąć zacieków i nie wylejemy porządnie danej warstwy lakieru (w szczególności lakieru bezbarwnego). Jednak to niejedyna przyczyna. Kolejne to nieprawidłowe ciśnienie powietrza podczas lakierowania, nieodpowiednia lepkość lakieru, zła dysza pistoletu lakierniczego czy zbyt niska temperatura pomieszczenia.

Usunięcie tej wady jest stosunkowo proste, ale pracochłonne. Po wysuszeniu należy przeszlifować taki lakier papierem ściernym o gramaturze około 1000–1200 na mokro, a następnie 2000, by zlikwidować wszelkie niedoskonałości. Jeśli warstwa lakieru jest gruba, można tak zostawić, jeśli nie, należy całkowicie zeszlifować i polakierować ponownie. Aby uniknąć efektu mory, warto przestrzegać zaleceń producenta lakieru odnośnie do odpowiedniej temperatury oraz optymalnie (jeśli nie dzięki wiedzy, to metodą prób i błędów na innej powierzchni) dobrać parametry pistoletu i kompresora.

fot. Kamil Kobeszko

Zważenie się powłoki lakierniczej

Przyczyn takie stanu rzeczy może być kilka. Pierwszą z nich jest nieodpowiedni czas suszenia poprzednich warstw, a także wszelkie błędy wynikające z ich nanoszenia lub wcześniejszej obróbki. Możliwe jest także złe dobranie podkładu, np. innego producenta, który nie lubi się z następną warstwą. W celu naprawy należy po wysuszeniu lakieru wyszlifować miejsce i nałożyć jedną lub więcej warstw ponownie. Aby uniknąć zważenia, należy prawidłowo dobierać grunt i przestrzegać czasów odstępu między kolejnymi operacjami.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

fot. Kamil Kobeszko

Zacieki lakiernicze

Prawdziwa lakiernicza zmora, której uniknięcie sprawia trudność nawet doświadczonym lakiernikom. Jedną z najczęstszych przyczyn jest zbyt niska temperatura w pomieszczeniu lakierniczym, przez co lakier spływa z lakierowanej powierzchni. Podobnie zbyt niska może być temperatura elementów lakierowanych. Drugą przyczyną jest nieprawidłowe nanoszenie (zbyt wiele warstw lub warstwy zbyt grube). Spowodowane może to być złymi ustawieniami dyszy pistoletu lub nieprawidłowym ciśnieniem. Taką wadę lakierniczą można wypolerować, jednak najlepiej (zwłaszcza przy dużych zaciekach) okleić okolice taśmą (oczywiście po wyschnięciu lakieru), aby przy szlifowaniu niepotrzebnie nie szlifować okolic wady. Jeśli lakier jest cienki, to przy polerowaniu zacieków łatwo można przetrzeć jego warstwę do poprzedzającej, przez co trzeba będzie lakierować raz jeszcze.

fot. Kamil Kobeszko

Pasma odcieniowe lub niepełne krycie

Przyczyną tej wady jest zbyt cienka warstwa lakieru lub jego nierównomierne nałożenie. Drugim powodem może być zbyt duży kontrast kolejnych warstw, zwłaszcza przy lakierowaniu jedynie konkretnego elementu i nieprawidłowej jego barwy w końcowym rozrachunku. Należy unikać podkładu znacząco różniącego się kolorem od lakieru bazowego (chyba że zamierzamy wylać grubą warstwę, ale to może spowodować zacieki). W przypadku pasm możliwy jest też nieprawidłowy dobór rozcieńczalnika. Radą na usunięcie takiej wady lakierniczej jest delikatne przeszlifowanie elementów na mokro papierem o gradacji 2000 i ponowne polakierowanie, aby zniwelować różnicę barwową. Przy ponownym nakładaniu należy zwrócić uwagę, czy prawidłowo trzymamy pistolet lakierniczy (równolegle do podłoża).

fot. Kamil Kobeszko

Tworzenie się pęcherzyków

Pęcherzyki to nic innego jak uwięzione powietrze (ewentualnie rozpuszczalnik). Przyczyną ich dostania się pod warstwę lakieru jest niewyschnięcie warstwy poprzedniej, a zatem niewystarczający odstęp czasu między nakładaniem kolejnych warstw lakierniczych. Możliwe, że element jest umieszczony w zbyt dużej odległości od źródła ciepła (promiennika). Przyczyną może być też nieprawidłowy dobór poszczególnych składników lakierniczych – każdy z nich może mieć np. inny czas schnięcia. Pęcherzyki utworzą się także, gdy liczba warstw będzie nieodpowiednia lub zostaną one położone za grubo. Typową przyczyną jest nieprawidłowe ciśnienie pistoletu, które może być spowodowane np. przez zagięcie lub nadepnięcie przewodu ciśnieniowego.

Więcej wad lakierniczych opiszę w kolejnej części, która pojawi się już w przyszłym tygodniu.

Zobacz więcej artykułów z serii: Nadwozia

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak działają amortyzatory? Systemy pomocne podczas parkowania Jak usunąć z auta nieprzyjemne zapachy - poradnik Jak obniżyć zużycie paliwa - poradnik Pompy paliwa w silnikach Diesla - budowa i zasada działania Manualna skrzynia biegów – budowa i działanie Jak używać świateł przeciwmgłowych - poradnik Jak poprawnie jeździć automatem? [cz. 2] Jak przygotować samochód do wiosny - poradnik Skrzynie automatyczne - jak jeździć poprawnie? Jak działają hamulce? Jak czytać etykiety na oponach - poradnik Jak ustawić światła w samochodzie - poradnik Łożyska - jakie rodzaje i gdzie występują w samochodzie? Jak wybrać żarówki samochodowe Jak działa przepływomierz powietrza - poradnik Jaka będzie przyszłość motoryzacji? Jak odpowietrzyć układ hamulcowy - poradnik System OBD - transfer danych, kody błędów, podłączenie [cz.2] Jak działa ogrzewanie postojowe webasto? Jak wymienić wkład lusterka samochodowego – poradnik Jak polerować karoserię? Polerowanie Nissana 350Z System OBD - wprowadzenie [cz.1] Dlaczego warto wymieniać filtr kabinowy - poradnik

Popularne w tym tygodniu:

Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Czy mity o LPG są uzasadnione? Mandaty za granicą. Kary są znacznie wyższe niż w Polsce Oszustwa kierowców i użytkowników samochodów. Czym mogą grozić? Znaki zakazu (typ B) z opisem Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Czy kierowcy są oszukiwani w sprawie opon? Sprawdzi to UOKiK Szybki przegląd techniczny przed wakacyjnym wyjazdem - lista 7 rzeczy do sprawdzenia Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem