Używana Alfa Romeo Giulietta – awarie i problemy

Jeśli szukacie świeżego, stylowego auta kompaktowego, które daje dużo radości z jazdy, to oprócz BMW Serii 1 macie do wyboru właściwie tylko Giuliettę. Na co zwrócić uwagę przed jej zakupem? Czy jest się czego bać?

Używana Alfa Romeo Giulietta – historia modelu

Alfa Romeo Giulietta zadebiutowała na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2010 roku. Zastąpiła wysłużony już model 147. Pod uwagę brano różne nazwy, m.in. 149, Milano, ale w końcu zdecydowano się na Giuliettę. Samochód zaprojektował Włoch Lorenzo Ramaciotti, który ma na swoim koncie tak prestiżowe projekty, jak Ferrari Enzo, Ferrari F430 czy Maserati Quattroporte. Przy konstruowaniu Giulietty wykorzystano płytę podłogową C-Evo.

W 2013 roku włoski kompakt został poddany modernizacji. Zmienił się przede wszystkim interfejs systemu sterującego urządzeniami pokładowymi. Delikatnie przemodelowano atrapę chłodnicy, a lampy przeciwmgielne otrzymały chromowane nakładki. W ofercie pojawiły się nowe felgi i kolejne lakiery nadwozia, zmieniono też między innymi kierownicę, fotele i kilka innych elementów we wnętrzu. Wraz z liftingiem z oferty wycofano topową usportowioną wersję QV, która wróciła dopiero na początku tego roku.

Używana Alfa Romeo Giulietta – silniki

Benzynowe:

R4 1,4 TB (105–120 KM)
R4 1,4 TB MultiAir (170 KM)
R4 1,75 TBi (235 KM)

Diesle:

R4 1,6 JTDm (105 KM)
R4 2,0 JTDm (140–170 KM)

Alfa Romeo Giulietta ma bardzo atrakcyjną ofertę silnikową. Nieważne, czy chcecie powoli toczyć się po mieście i oszczędzać paliwo czy wciskać gaz w podłogę na krętych serpentynach, każdy znajdzie coś dla siebie. Jeżeli chodzi o osiągi, zastrzeżenia można mieć tylko do podstawowego 105-konnego diesla, który rozpędza się do pierwszej setki w 11,3 s. Pozostałe motory gwarantują dobrą albo bardzo dobrą dynamikę. W topowej 235-konnej wersji Alfa rozpędza się do setki w 6,8 s.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Niestety, nie wszystkie jednostki są godne polecenia. Problemy w eksploatacji sprawia 1,4-litrowy motor TB MultiAir, w którym szwankuje hydraulika zaworów. W motorze 1,75 TBi zdarzają się awarie wtryskiwaczy, dochodzi też do przedwczesnego wyeksploatowania pompy wody. Na pochwałę zasługują za to trwałe diesle, których jedynym problem jest zapychający się filtr cząstek stałych. Dotyczy to oczywiście egzemplarzy jeżdżących głównie po mieście.

Używana Alfa Romeo Giulietta – dane techniczne

Niezależnie od wersji silnikowej Alfa Romeo Giulietta ma napęd na koła przedniej osi. Szkoda, ponieważ w topowych odmianach przydałby się układ 4×4. Moment obrotowy może być przekazywany na koła za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej albo 6-stopniowej dwusprzęgłowej przekładni zautomatyzowanej TCT. W przednim zawieszeniu auta zastosowano kolumny typu MacPhersona, a z tyłu układ niezależnych wahaczy. W testach zderzeniowych Euro NCAP Giulietta uzyskała rewelacyjny wynik 5 gwiazdek.

Używana Alfa Romeo Giulietta – typowe usterki

W porównaniu z poprzedniczką, 147, Giulietta psuje się znacznie rzadziej, ale niestety nadal jest się czego czepić. W egzemplarzach z manualną skrzynią biegów zamarzają linki, przez co wbicie jakiegokolwiek biegu staje się niemożliwe. Jak do tego dochodzi? Przez popękane pancerzyki dostaje się woda, która sieje spustoszenie. W przypadku takiej awarii konieczne będzie wezwanie lawety.

Kolejną poważną awarią w kompaktowej Alfie jest stukająca przekładnia kierownicza. Usterka pojawia się przy przebiegu rzędu nawet kilku lub kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Użytkownicy Giulietty skarżą się również na kłopoty z zanikającym wspomaganiem układu kierowniczego. W egzemplarzach z początku produkcji zdarzały się przypadki pękania wahaczy, ale na szczęście producent się tym zajął. Mimo to lepiej dokładnie przejrzeć zawieszenie przed zakupem auta.

Przy oględzinach warto zwrócić uwagę również na wycieki oleju z silnika (zwłaszcza pod spodem). W takich przypadkach wymiany mogą wymagać uszczelniacze wałków rozrządu i wału korbowego. Jeśli odpowiednio szybko nie wymieni się tego drugiego elementu, może dojść do zalania olejem sprzęgła, a wtedy koszty naprawy będą już znacznie wyższe.

Do czego jeszcze można mieć zastrzeżenia? Do wielu elementów, ale na szczęście większość z nich to drobnostki. Z zacisków hamulcowych odpada farba (to nie przystoi w tak młodym aucie aspirującym do klasy premium), trzeszczą plastiki wykończenia wnętrza, przy ujemnych temperaturach skrzypi zawieszenie i szwankuje system Blue&Me. Zdarzają się również przypadki uszkodzenia radia: nie chce się włączyć.

Czasami współpracy odmawia klimatyzacja. Zwykle konieczna jest wymiana spalonego silniczka wentylatora klimatyzacji. Od czasu do czasu nie świecą diody LED w tylnych lampach, ale to na szczęście wina kabli lub połączeń, a nie samych diod. Po większych ulewach w kierunkowskazach, lampie światła stopu oraz bagażniku zbiera się woda. Trwałością nie grzeszy też ogrzewanie bocznych lusterek.

Używana Alfa Romeo Giulietta – naszym zdaniem

Alfa Romeo Giulietta to jeszcze bardzo młoda konstrukcja. Mimo to boryka się z wieloma mniej lub bardziej poważnymi usterkami. Patrząc na historie serwisowe poprzednich modeli, można się było tego spodziewać. Trzeba jednak podkreślić, że w porównaniu z 147 widać wyraźny postęp, nie tylko technologiczny, ale też jakościowy.

Aby wyeliminować jak najwięcej potencjalnych usterek, trzeba wybrać niezawodną wersję silnikową. Należy też sprawdzić auto w dobrym serwisie. Decydujcie się raczej na egzemplarze kupione w polskich salonach. Wybór importowanych jest dużo bardziej ryzykownym posunięciem. Kiedy już kupicie wymarzoną Giuliettę i wybaczycie jej drobne niedoróbki, będziecie cieszyć się rewelacyjną dynamiką, doskonałymi własnościami jezdnymi, ładnie brzmiącym dźwiękiem silnika (zwłaszcza w mocniejszych wersjach) oraz zjawiskowym designem.

Używana Alfa Romeo Giulietta – galeria

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Citroën C4 Picasso I – awarie i problemy Używane Porsche 911 997 – awarie i problemy Używane Porsche Boxster 987 – awarie i problemy Używana Kia Carnival I – awarie i problemy Używane Daewoo Nexia – awarie i problemy Używany Mercedes Klasy A W169 – awarie i problemy Używana Kia Sportage II – awarie i problemy Używane Mitsubishi Outlander I – awarie i problemy Używany Mercedes Klasy E W212 – awarie i problemy Używany Ford Kuga I – awarie i problemy Używany Mercedes Klasy C W204 – awarie i problemy Używane Suzuki Jimny – awarie i problemy Używane Mitsubishi Colt IV – awarie i problemy Używana Toyota Corolla X – awarie i problemy Używane Audi A5 – awarie i problemy Używany Opel Meriva I – awarie i problemy Używany Citroën Xantia – awarie i problemy Używana Honda Jazz II – awarie i problemy Używana Mazda MX-5 III (NC) – awarie i problemy Używany Seat Arosa – awarie i problemy Używany Citroën Saxo - awarie i problemy Używany Chevrolet Corvette C6 - awarie i problemy Używany Nissan Navara 2 - awarie i problemy Używane Volvo V70/XC70 III [awarie i problemy]

Popularne w tym tygodniu:

VW T5 szybszy od Porsche. Szalony pomysł berlińskiej firmy Używane Renault Clio III: francuski maluch zaskakuje niezawodnością i niskimi kosztami Ryzykowne wersje popularnych aut. Tanie w zakupie, drogie w utrzymaniu Używana Honda FR-V [2004-2009]: dziwna, ale bardzo praktyczna Używany Volkswagen Lupo: godny uwagi maluch za dwie pensje