Samochody przyszłości z przeszłości [cz.1]

Koncepcyjne samochody z przeszłości często zaskakują swoim wyglądem i rozwiązaniami technologicznymi, nawet według współczesnych standardów.

Ten artykuł ma 7 stron:

Dbałość o aerodynamikę, obsługa oparta na zastosowaniu elektryki, zapewnienie jak największej przestrzeni, poszukiwanie alternatywnych źródeł napędu — to zagadnienia, którymi od dekad zajmują się budowniczowie samochodów.

Dymaxion – 1933 r.

Dymaxion

Dymaxion to protoplasta takich samochodów, jak Volkswagen Typ 2 Transporter czy Fiat 600 Multipla. Pojazd, który powstał w trzech egzemplarzach, był dziełem wynalazcy Buckminstera Fullera.

Auto miało długość przekraczającą 6 m. Sylwetka była aerodynamiczna. W kabinie mogło podróżować aż 11 osób.

Samochód był wyposażony w silnik V8 produkcji Forda o mocy ok. 85 KM, który napędzał koła przednie. Skrętne było tylko tylne koło. Takie rozwiązanie sprawiało, że Dymaxionem można było zawracać praktycznie w miejscu.

Twórca pojazdu twierdził, że maksymalna prędkość Dymaxiona sięga 190 km/h, ale największa udokumentowana szybkość to 140 km/h. Spalanie było niskie i wynosiło 7,8 l/100 km.

Dymaxion nie wszedł do produkcji. Pojazd uczestniczył w wypadku. Przypięty pasami kierowca zginął, a dwie inne podróżujące autem zostały ranne. Samochód przewrócił się na dach, który w prototypie nie był zbyt mocny. Fuller obarczał winą za wypadek kierowcę innego samochodu, ale dla inwestorów był to dobry pretekst do wycofania się.

Podobno prawdziwy powód ich decyzji był inny. Jak twierdzi Art Kleiner w książce "The Age of Heretics", Chrysler, który miał wytwarzać Dymaxiona, porzucił projekt po groźbach banków. Zagroziły one przedsiębiorstwu wycofaniem pożyczek. Obawiano się, że Dymaxion będzie zbyt popularny, przez co spadnie sprzedaż innych modeli.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Historia:

Plebiscyt Car of the Year - krótka historia i zasady Toyota TS040 Hybrid (2014) [wyścigi] Porsche 919 Hybrid (2014) [wyścigi] Niechciane rekordy Formuły 1 Motoryzacyjne dziadki, czyli najdłużej produkowane auta Wszystko czego nie wiecie o Michaelu Schumacherze Audi R18 e-tron quattro (2014) [wyścigi] James Hunt – gwiazda rocka w Formule 1 TurboFormuła powraca - rewolucja w sezonie 2014 Niki Lauda – niezniszczalny marzyciel TurboFormuła czyli era turbo w Formule 1 [historia motorsportu]

Popularne w tym tygodniu:

45 lat Syreny 105