Samochody przyszłości z przeszłości [cz.1]

Koncepcyjne samochody z przeszłości często zaskakują swoim wyglądem i rozwiązaniami technologicznymi, nawet według współczesnych standardów.

Ten artykuł ma 7 stron:

Dbałość o aerodynamikę, obsługa oparta na zastosowaniu elektryki, zapewnienie jak największej przestrzeni, poszukiwanie alternatywnych źródeł napędu — to zagadnienia, którymi od dekad zajmują się budowniczowie samochodów.

Dymaxion – 1933 r.

Dymaxion

Dymaxion to protoplasta takich samochodów, jak Volkswagen Typ 2 Transporter czy Fiat 600 Multipla. Pojazd, który powstał w trzech egzemplarzach, był dziełem wynalazcy Buckminstera Fullera.

Auto miało długość przekraczającą 6 m. Sylwetka była aerodynamiczna. W kabinie mogło podróżować aż 11 osób.

Samochód był wyposażony w silnik V8 produkcji Forda o mocy ok. 85 KM, który napędzał koła przednie. Skrętne było tylko tylne koło. Takie rozwiązanie sprawiało, że Dymaxionem można było zawracać praktycznie w miejscu.

Twórca pojazdu twierdził, że maksymalna prędkość Dymaxiona sięga 190 km/h, ale największa udokumentowana szybkość to 140 km/h. Spalanie było niskie i wynosiło 7,8 l/100 km.

Dymaxion nie wszedł do produkcji. Pojazd uczestniczył w wypadku. Przypięty pasami kierowca zginął, a dwie inne podróżujące autem zostały ranne. Samochód przewrócił się na dach, który w prototypie nie był zbyt mocny. Fuller obarczał winą za wypadek kierowcę innego samochodu, ale dla inwestorów był to dobry pretekst do wycofania się.

Podobno prawdziwy powód ich decyzji był inny. Jak twierdzi Art Kleiner w książce "The Age of Heretics", Chrysler, który miał wytwarzać Dymaxiona, porzucił projekt po groźbach banków. Zagroziły one przedsiębiorstwu wycofaniem pożyczek. Obawiano się, że Dymaxion będzie zbyt popularny, przez co spadnie sprzedaż innych modeli.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Treści cykliczne:

Honda S2000 - autofascynacje Drag racing – pojedynki nietypowych maszyn Plebiscyt Car of the Year - krótka historia i zasady Pogłaszcz Yeti, czyli prima aprilis w motoryzacji Toyota TS040 Hybrid (2014) [wyścigi] Samochody Biura Ochrony Rządu Porsche 919 Hybrid (2014) [wyścigi] Subaru Impreza GT (GC) - autofascynacje Filmowe supersamochody z Need for Speed Kapitan Ameryka: żołnierz Harleya Sportowy Samochód Roku 2013 - wybór redakcji Autokult.pl Rodzinny Samochód Roku 2013 - wybór redakcji Autokult.pl Sportowy Samochód Roku 2013 - wyniki plebiscytu Czytelników Rodzinny Samochód Roku 2013 - wyniki plebiscytu Czytelników Niechciane rekordy Formuły 1 Alfa Romeo 156 GTA - autofascynacje Motoryzacyjne dziadki, czyli najdłużej produkowane auta Wszystko czego nie wiecie o Michaelu Schumacherze Sportowy Samochód Roku 2013 według Czytelników Autokult.pl Rodzinny Samochód Roku 2013 według Czytelników Autokult.pl Audi R18 e-tron quattro (2014) [wyścigi] Milicyjne i wojskowe pojazdy z czasów stanu wojennego Volkswagen Corrado VR6 [autofascynacje] James Hunt – gwiazda rocka w Formule 1

Popularne w tym tygodniu:

Mercedes 500 E / E 500 [1990-1995] - Porsche było przed AMG 7 modeli samochodów, które nie doczekały roku 2017 Temat tygodnia: tydzień z pickupami