Amerykańska historia - Chevrolet Corvette

Amerykańska historia - Chevrolet Corvette

Amerykańska historia - Chevrolet Corvette
Piotr Mazanek
09.02.2010 19:53, aktualizacja: 02.10.2022 20:02

W związku ze zbliżającymi się targami motoryzacyjnymi w Genewie wszystkich opanowała mania nowości. Czytamy o nowinkach technicznych, kompletnie innych rozwiązaniach designerskich. Może jednak powinniśmy powrócić do korzeni i wspomnieć motoryzacyjne legendy?

W związku ze zbliżającymi się targami motoryzacyjnymi w Genewie wszystkich opanowała mania nowości. Czytamy o nowinkach technicznych, kompletnie innych rozwiązaniach designerskich. Może jednak powinniśmy powrócić do korzeni i wspomnieć motoryzacyjne legendy?

Zacznijmy od pomnika osiągnięć Chevroleta czyli słynnej na całej świat Corvetty.Powstanie tego samochodu zawdzieczamy Harleyowi Earl. Mężczyzna uwielbiał samochody sportowe. Oglądając żołnierzy wracających do domu po II wojnie światowej w Jaguarach czy Alfach Romeo wpadł na pomysł stworzenia Corvetty.

Obraz

On, jego partner oraz dwóch innych projektantów dali początek marce znanej i rozpoznawalnej do dziś. Nazwę nowej marki zawdzięczamy Myronowi Scott, którego zainspirowała nazwa z małych statków fregatowych, które potrafiły szczególnie szybko manewrować. Pierwotnie Corvette produkowano w Michigan, jak również w Missouri, jednak teraz to dzieło sztuki jest wytwarzane w Kentucky Bowling Green.

Początkowo samochód ten był dostępny jedynie dla ludzi z wyższych sfer. Zyskał miano auta ekskulzywnego. Jednak w latach 60 producenci wyszli z ofertą do całych mas. Przyjrzyjmy się ewolucji słynnej Corvetty.

Corvetta C1

Pierwszy model tego sportowego auta wyszedł z linii produkcyjnej 30 czerwca 1953 roku w Stanach Zjednoczonych. Pokazany został na targach motoryzacyjnych "Motorama" i od razu zachwycił fanów czterech kółek. C1, czyli pierwsza generacja tego samochodu, to kabriolet z dwoma miejscami siedzącymi. Właściwie możemy nazwać go roadsterem. Pierwszym silnikiem był 235,5 calowy R6 o pojemności 3860 cm sześciennych i mocy 150 KM. Od chwili pojawienia się na rynku Corvetta podbiła serca fanów motoryzacji.

Nie trzeba było długo czekać na poprawki usprawniające jazdę. Wprowadzono silniki ośmiocylindrowe V8 o mocy 265 koni, a już w roku 1957 o mocy 283 KM. Silnik został wyposażony we wtrysk paliwa o pojemności 4640 cm sześciennych. Udogodnieniem dla kierowców była wersja hardtop, czyli po prostu sztywny dach. Kolejne lata to rozwój mocy silnika oraz model z podwójnymi reflektorami z przodu.

Obraz

Corvetta C2

W 10 lat po wypuszczeniu Corvetty na rynek Chevrolet zaprezentował nową generację: Corvette Sting Ray. Całkowitej zmianie poddano nadwozie, które wyglądem miało przypominać rekina. Innowacyjna wersja fastback coupe wzbudziła wielkie zainteresowanie wśród światka motoryzacyjnego i jest po dziś dzień jednym z najbardziej docenianych i poszukiwanych modeli tego auta. Powodem takiej popularności są dwie tylne szyby przedzielone środkowym słupkiem. Przez słupek przechodzi przetłoczenie, które biednie wzdłuż całej osi tworząc coś na wzór kręgosłupa bestii.

Model ten nie był jednak produkowany przez dłuższy czas, bowiem poddano pod wątpliwość kwestię bezpieczeństwa jazdy przy zastosowaniu podwójnej szyby. Firmie nakazano rezygnację z tego pomysłu i model z roku 1964 posiada już jednolitą, panoramiczną szybę. Drugą generację Corvetty napędzał silnik 327 V8 o mocy 365 KM.

Obraz

Corvetta C3

Kolejne lata przyniosły nowe generacje Corvetty. C3 nie zanotował znacznej poprawy mocy silnika ze względu na wprowadzoną wówczas ustawę o emisji szkodliwych substancji. Potem nadszedł kryzys paliwowy, który spowodował obniżanie mocy silnika. W 1975 ze względów bezpieczeństwa ponownie zaprzestano produkcji roadstera. Trzy lata później nastąpił poważny facelifting samochodu. Pionowa tylna szyba osłonięta po bokach słupkami została zastąpioną wielką, panoramiczną szybą.

Obraz

Corvetta C4

W połowie lat 80. pojawiła się czwarta generacja Corvetty. Nowy model był jednak mało atrakcyjny. Napędzał go silnik L83 o mocy 200-250 KM w pierwszym roku produkcji oraz L98 w kolejnych latach. W roku 1987 do oferty ponownie powrócił kabriolet. Jednak dopiero wersja ZR1 przypomina swój sportowy charakter. Napędzany jest silnikiem LT5 V8 o pojemności 5740 cm sześciennych o mocy nawet 405 KM.

Obraz

Corvetta C5

Piąta generacja weszła w życie w 1997 roku. Kontrukcja nadwozia jest teraz znacznie lżejsza od poprzednich. Korzystniejsze jest również rozłożenie mas pomiędzy moce. C5 ma silnik LS1 V8 o mocy 345 KM. W 2002 roku pojawił się ZR1 z silnikiem o większej mocy oraz sześciobiegową manualną skrzynią biegów.

Obraz

Corvetta C6

Ostatnia, szósta generacja miała swój początek w roku 2005. Tym razem skupiono się na ulepszaniu warunków jazdy. Konstruktorzy sprawili, że samochód stał się przyjemniejszy przy codziennej jeździe. Silnik ma moc 400 KM oraz pojemność 5970 cm sześciennych. Innowacyjne są wprowadzone do tej generacji stałe, niechowane reflektory. Cała sylwetka ma zacięcie sportowe. Od roku 2006 w sprzedaży jest Chevrolet Corvette C6 Z06 z silnikiem LS7 o pojemności 7008 cm3 i mocy 512 KM.

Obraz

Jedno o tym samochodzie można powiedzieć bez cienia wątpliwości - jest kultowy. Każdy fan czterech kółek powinien znać historię Corvetty. A prawdziwy maniak powinien mieć przynajmniej jeden egzemplarz w swoim garażu... ;)

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)