Jaki używany samochód kupić? Audi A4 B5, czyli solidne auto do 15 tysięcy złotych

Jak co czwartek, prezentujemy kolejną część naszego cyklu, w którym przedstawiamy Wam sylwetki samochodów używanych. Jakiś czas temu opisywaliśmy BMW serii 3 E36, później był Mercedes Klasy C W202. Teraz przyszła kolej na trzeciego Niemca, tym razem z Ingolstadt. Chodzi oczywiście o Audi A4 B5.

Dlaczego warto wybrać właśnie Audi A4?

Po artykułach o BMW i Mercedesie, jeden z czytelników zasugerował, że powinniśmy przedstawić jeszcze trzecią możliwość wydania 15 tysięcy złotych na niemieckie auto klasy premium. Trzy modele zza naszej zachodniej granicy, mniej więcej tej samej wielkości, w podobnym przedziale cenowym, a każdy z nich jest zupełnie inny. Wiele osób twierdzi, że skoro BMW jest bardziej sztywne i sportowe, a Mercedes luksusowy i prestiżowy, to Audi jest czymś pomiędzy.

Można właśnie tak myśleć, ale auta producenta z Ingolstadt są wyjątkowe i prawie zawsze budzą bardzo pozytywne emocje. Powiedzcie w towarzystwie, że jeździcie BMW serii 3, a na pewno kilka osób uzna Was za nierozsądnego i niedojrzałego, jeżeli z kolei powiecie, że jeździcie Mercedesem Klasy C, to zawsze znajdzie się ktoś kto stwierdzi "Ja nie lubię Mercedesów, to auta dla dziadków".

W identycznej sytuacji pokazując kluczyki od Audi, zawsze zostaniecie pozytywnie odebrani. Wszyscy lubią Audi. Małe dzieci, przedstawicielki płci pięknej, doprawdy coś w tym jest.

A4 może być więc świetną propozycją dla tych, którym nie odpowiada BMW serii 3, a z jakichś powodów nie chcą kupić Mercedesa. Niemiecka solidność, trwałość, jakość wykonania czy chociażby bardzo ładna, ale stonowana linia nadwozia sprawiają, że Audi pasuje zarówno do 20-latka jak i do osób starszych. Kupując Audi możemy mieć pewność, że dobrze utrzymany egzemplarz będzie służył nam lub naszej rodzinie przez lata.

Zobacz również: Audi Q3 2.0 TFSI S tronic (2015) - test napędu quattro i trybu Offroad

Wydaje mi się, że zakup Audi świadczy o pewnym rozsądku i na ogół dojrzałości nabywcy, chociaż często można spotkać stereotypowych "wieśniaków" na drogach za kierownicą większej A6. Sądzę również, że A4 na ogół kupują ludzie, którzy znają się na motoryzacji, a ich wybór nie jest przypadkowy. Z jednej strony nie muszą nikomu niczego udowadniać, z drugiej natomiast chcą mieć naprawdę dobre auto.

Audi A4 B5 1994–2000

Pierwsza generacja Audi A4 zadebiutowała w 1994 roku, zastępując na rynku wysłużony model 80. Wraz z wejściem A4, niemiecki producent wprowadził nową zasadę nazewnictwa swoich samochodów, wcześniej były numerki np. 80, 100; teraz doszła literka oraz cyfra oznaczająca wielkość — odpowiednio A2, A3, A4 itd.

Rok po premierze sedana na rynku pojawiło się kombi, które co ciekawe, dysponowało mniejszą ilością miejsca w bagażniku. Sedan mieści 440 litrów, kombi natomiast zaledwie 390 litrów. Tutaj akurat gabaryty przestrzeni ładunkowej zostały podporządkowane linii nadwozia, kombi, czyli Avant, podobnie zresztą jak BMW E36 wygląda bardzo ładnie i dynamicznie.

Od samego początku auto było dostępne z silnikami benzynowymi 1.6 102 KM, 1.8 125 KM, 2.4 165 KM, 2.6 150 KM oraz 2.8 174 KM. Pojawiły się również Diesle, w tym legendarne 1.9 TDI (90, 110, 115 KM) z grupy Volkswagena, również w słabszej odmianie 1.9 DI o mocy 75 KM, a także 2.5 TDI 150 koni mechanicznych. W A4 pojawiła się też skrzynia Tiptronic, która oferowała możliwość manualnej zmiany przełożeń w trybie sekwencyjnym.

Z czasem zadebiutował również motor 1.8 Turbo 150 KM, który w wersji przeznaczonej na rynek USA posiadał moc 170 kucyków. Do oferty dołączył napęd na obie osie Quattro, który był standardowo montowany w topowej wersji S4 z doładowanym silnikiem 2.7-litra o mocy 265 koni mechanicznych. Setka w 5.6-sekundy i prędkość maksymalna 250 km/h nawet dzisiaj zwalają z nóg.

Ten wynik został pobity jedynie przez wersję RS4, która była sprzedawana tylko w odmianie nadwoziowej Avant w latach 2000–2001. 380 KM 0–100 km/h w 4.7-sekundy i prędkość maksymalna, która po zdjęciu blokady oscylowała w granicach 300 kilometrów na godzinę, to niewiarygodny rezultat jak na kombi.

W 1999 roku Audi A4 przeszło facelifting. Zmianie uległy reflektory, wprowadzono nowe zderzaki, boczne listwy oraz klamki. We wnętrzu zastosowano inną konsolę środkową oraz nowe fotele. Skoro jesteśmy przy wnętrzu to warto wspomnieć o ilości miejsca. Audi A4 nie jest liderem w swojej klasie i niektórym pasażerom może być ciasno na tylnej kanapie.

Auto posiada natomiast mnóstwo innych zalet. Jest stosunkowo niewielkich rozmiarów, więc nie będzie problemu z parkowaniem. Użytkownicy chwalą sobie świetne wyciszenie wnętrza, nie można również narzekać na komfort podróżowania. Oczywiście silniki wysokoprężne 1.9 TDI nie oferują tak wysokiej kultury pracy jak benzyniaki, jednak odwdzięczają się na stacji paliw, konsumując 5–6 litrów oleju napędowego na setkę.

Jeżeli poświęcimy trochę więcej czasu na poszukiwania i uda nam się nabyć zadbany egzemplarz, nie powinniśmy mieć problemu z kosztami eksploatacji. Karoseria jest ocynkowana i odporna na korozję, a wielowahaczowe zawieszenie nie boi się polskich dróg.

Nasze umowne 15.000 złotych podobnie jak w przypadku Mercedesa, wydaje się być idealną kwotą do zakupu Audi. Oczywiście bez najmniejszego problemu możemy znaleźć dużo tańsze egzemplarze, jednak pozorna oszczędność przy zakupie może równoważyć się z kosztami napraw.

Warto zwrócić uwagę na dwudziestozaworowe jednostki benzynowe 1.8 Turbo (5 zaworów na cylinder), jednak mnóstwo osób poleca Diesle 1.9 TDI, które są co prawda słabsze od odmiany 2.5-litra, jednak znacznie trwalsze. Rzadziej można spotkać auto z instalacją LPG.

Kilka przykładowych ogłoszeń:

1997 rok, 1.9 TDI, 11.600 zł sedan

2000 rok, 1.8 benzyna, 14.900 zł kombi

1996 rok, 1.9 TDI, 13.900 zł sedan

Zalety:

— Niemiecka solidność

— Wytrzymałość

— Wersje S4 i RS4

Wady:

— Niewielka ilość miejsca we wnętrzu

— Bagażnik wersji kombi

— nic nie przychodzi mi do głowy… może pomożecie?

Poniżej tabelka spalania. Minimalne (trasa)/maksymalne (miasto). Dane producenta.

1.6 102 KM 1.8 150 KM 2.4 165 KM 1.9 TDI 90 KM
6.1 — 11.6 l. 6.6 — 10.8 l. 6.9 — 13.4 l. 4.4 — 7.0 l.

Jeżeli jesteś lub byłeś posiadaczem Audi A4 B5 albo masz wyrobione zdanie na temat tego modelu, podziel się z nami swoją opinią. Czekamy również na propozycje aut, które mielibyśmy dla Was opisać.

Podziel się:

Przeczytaj także: