Plebiscyt Car of the Year - krótka historia i zasady

Salon samochodowy w Genewie to nie tylko prezentacja wyjątkowych nowości, ale również ogłoszenie wyników prestiżowego plebiscytu Car of the Year. Jego historia sięga 1964 roku, co oznacza, że konkurs ten ma już 50 lat.

Plebiscyt Car of the Year różni się od innych tego typu konkursów brakiem jakichkolwiek kategorii. Ma on wyróżnić jeden wyjątkowy samochód, który zdaniem jury jest najlepszą maszyną, jaka w danym roku pojawiła się na rynku. Nie ma tu więc zwycięzców w poszczególnych klasach – samochód roku może być tylko jeden, inaczej niż w znacznie młodszym plebiscycie istniejącym od 2005 roku, czyli World Car of the Year. Tam jury wybiera najlepsze auta w kilku kategoriach oraz jednego zwycięzcę ogólnego. Dla odróżnienia od siebie tych konkursów, często ze względu na pochodzenie jury, konkurs z dłuższą tradycją nieoficjalnie jest nazywany European Car of the Year (Europejski Samochód Roku).

Początkowo organizacją plebiscytu Car of the Year zajmowało się sześć europejskich magazynów motoryzacyjnych. Obecnie jest ich siedem, a są to: Auto z Włoch, Autocar z Wielkiej Brytanii, Autopista z Hiszpanii, Autovisie z Holandii, L’Automobile Magazine z Francji, Stern z Niemiec oraz Vi Bilägare ze Szwecji.

W skład 58-osobowego jury nie wchodzą oczywiście wyłącznie dziennikarze z krajów pochodzenia magazynów organizujących. Samochód roku wybierany jest przez przedstawicieli 22 europejskich państw. Liczba jurorów z poszczególnych krajów zależna jest od tego, jak duży jest rynek oraz przemysł motoryzacyjny w danym regionie. Najwięcej przedstawicieli mają w jury Niemcy, Francja, Wielka Brytania i Hiszpania. Z tych krajów pochodzi po sześciu jurorów. Wszyscy członkowie jury muszą główną część swojej pracy jako dziennikarze motoryzacyjni poświęcać testowaniu samochodów.

Tak trofeum wyglądało dawniej (1986).

Spośród wszystkich jurorów wybieranych jest trzech, którzy są odpowiednio przewodniczącym, wiceprzewodniczącym oraz sekretarzem jury. W tym roku przewodniczącym przedsięwzięcia był Hakan Matson ze Szwecji. Wiceprzewodniczącym jury został Joaquim Olivera z Portugalii. Funkcja sekretarza przypadła Frankowi Janssenowi z Niemiec.

Tytuł samochodu roku przyznawany jest wyłącznie samochodom nowym. Plebiscyt Car of the Year nie dotyczy samochodów, które przeszły facelifting lub zostały wyposażone w nowe jednostki. Pod uwagę brane są tylko nowe auta, których sprzedaż rozpoczęła się najdalej 12 miesięcy przed datą ogłoszenia tytułu.

Podczas głosowania uwzględniane są różne czynniki charakteryzujące samochody. Jurorzy oceniają je pod względem stylistyki, komfortu, bezpieczeństwa, zużycia paliwa, prowadzenia, osiągów, funkcjonalności, przyjazności dla środowiska, frajdy z jazdy oraz ceny. Jury bierze też pod uwagę innowacje technologiczne i techniczne, które producent wprowadził z danym modelem.

Lista kandydatów do tytułu Car of the Year przedstawiana jest w ostatnim kwartale roku poprzedzającego ten, w którym zostaną ogłoszone wyniki. Samochody biorące udział w konkursie muszą być nie tylko nowe. Mają one spełniać również wymóg zasięgu sprzedaży oraz rozmiarów produkcji. Do listy kandydatów nie są dopuszczane maszyny, których produkcja wynosi mniej niż 5000 egzemplarzy na rok. Nie jest istotny kraj pochodzenia czy wytwarzania samochodu, ale musi on być sprzedawany w przynajmniej pięciu europejskich państwach.

Obecny wygląd trofeum Car of the Year.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Kiedy przygotowana jest już kompletna lista samochodów kandydujących do tytułu auta roku, jury w drodze głosowania wybiera siedem aut, które przechodzą do finału plebiscytu. Każdy dziennikarz ma do rozdania łącznie 25 punktów. Musi rozdzielić tę sumę na przynajmniej pięć samochodów. Maksymalna nota dla jednego pojazdu to 10 punktów. Przyznanie tej oceny oznacza wyjątkowe wyróżnienie dla danego samochodu, ponieważ na pozostałe 4 auta zostaje jedynie 15 punktów. Dodatkowo po przyznaniu ocen każdy juror musi sporządzić uzasadnienie swoich not.

W ciągu 50-letniej historii plebiscytu zwyciężały w nim najczęściej samochody z segmentów od B do D. Rzadziej tytuły Car of the Year przypadały autom najmniejszym oraz luksusowym.

Przez ostatnie 10 lat wśród zwycięzców zaczęły się pojawiać samochody hybrydowe oraz elektryczne. Należą do nich Toyota Prius (2005), Nissan Leaf (2011) oraz Chevrolet/Opel Ampera (2012). Często różnice między miejscem pierwszym, drugim i trzecim są niewielkie. Widać to było np. w latach 2011, 2009 czy 2007.

W tym roku prestiżowy tytuł Car of the Year zdobył nowy Peugeot 308. Tym samym francuski producent wszedł do czołowej piątki najbardziej utytułowanych marek motoryzacyjnych. Cztery tytuły samochodów roku zdobyte w 1969 (model 504), 1988 (model 405), 2002 (model 307) i 2014 roku, pozwoliły Peugeotowi stanąć między innymi ponad Volkswagenem, Citroënem, Alfą Romeo czy Audi.

Tegoroczny zwycięzca Car of the Year - nowy Peugeot 308

Nowy Peugeot 308 zdeklasował rywali, zdobywając 307 punktów, z czego aż 22 noty były maksymalne. Drugie miejsce przypadło BMW i3 z 223 punktami. Trzecie miejsce zajęła Tesla S z wynikiem 216 punktów.

Jurorzy wyróżnili Peugeota 308 między innymi za zastosowanie lekkich materiałów, w tym kompozytów, które jak podaje producent, pozwoliły zaoszczędzić 140 kg. Nowa platforma EMP2 zaprojektowana przez PSA umożliwiła zbudowanie auta o stosunkowo niedużych gabarytach, ale z wyjątkowo obszerną przestrzenią wewnątrz.

W dobie szczególnej troski o środowisko nie bez znaczenia jest gama jednostek, którą Peugeot rozszerza w 2014 roku. Jurorom przypadła do gustu rodzina 3-cylindrowych silników PureTech. Również seria motorów wysokoprężnych BlueHDI była mocnym atutem Peugeota. Najniższa emisja CO2 osiągana przez te jednostki wynosi zaledwie 82 g/km.

Materiał powstał przy współpracy z marką Peugeot.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Historia:

Toyota TS040 Hybrid (2014) [wyścigi] Porsche 919 Hybrid (2014) [wyścigi] Niechciane rekordy Formuły 1 Motoryzacyjne dziadki, czyli najdłużej produkowane auta Wszystko czego nie wiecie o Michaelu Schumacherze Audi R18 e-tron quattro (2014) [wyścigi] James Hunt – gwiazda rocka w Formule 1 TurboFormuła powraca - rewolucja w sezonie 2014 Niki Lauda – niezniszczalny marzyciel TurboFormuła czyli era turbo w Formule 1 [historia motorsportu]