Syrena Sport i inne "Legendy Polskiej Motoryzacji" - ebook pod patronatem Autokult.pl

Syrena Sport i inne "Legendy Polskiej Motoryzacji" - ebook pod patronatem Autokult.pl

Syrena Sport i inne "Legendy Polskiej Motoryzacji" - ebook pod patronatem Autokult.pl
Piotr Mazanek
09.03.2010 18:57, aktualizacja: 02.10.2022 20:14

Jakiś czas temu przedstawiłem wam historię produkcji wybranych przeze mnie polskich marek motoryzacyjnych. Mowa oczywiście o Fiacie 125 i 126p które są najbliższe mojemu sercu. Miałem zamiar z powodzeniem kontynuować serię artykułów aż do dziś. Dziś bowiem wpadł mi w ręce pierwszy polski ebook traktujący o Legendach Polskiej Motoryzacji.

Jakiś czas temu przedstawiłem wam historię produkcji wybranych przeze mnie polskich marek motoryzacyjnych. Mowa oczywiście o Fiacie 125 i 126p które są najbliższe mojemu sercu. Miałem zamiar z powodzeniem kontynuować serię artykułów aż do dziś. Dziś bowiem wpadł mi w ręce pierwszy polski ebook traktujący o Legendach Polskiej Motoryzacji.

"Legendy naszej motoryzacji" to ciekawa i lekko opisana historia najbardziej znanych polskich marek motoryzacyjnych. Znajdziemy tutaj wiele zagadnień związanych bezpośrednio z motoryzacją ale także z okolicznościami które towarzyszyły naszym konstruktorom w stworzeniu marek takich jak Polonez, Fiat, Żuk czy nawet  Star. Przed przeczytaniem ebooka zastanawiałem się czy to ma jakiś głębszy sens. Wydawało mi się, że publikacja nie jest w stanie zaskoczyć mnie czymś o czym bym nie wiedział lub wstrzyknąć w oklepane już historie nowych wątków okolicznościowych. Jednak wciągnęła mnie na dwa dłuższe wieczory. Jako że mieliśmy już okazję poznać z grubsza historię obu naszych Fiatów, chciałbym przedstawić wam historię Syreny Sport spisaną na bazie wspomnianej wyżej książki.

FSO Syrena Sport

Któż z czytelników nie kojarzy polskiej Syrenki? Nawet jeśli nie miał okazji widzieć jej na żywo musiał nadziać się na nią w sieci bądź nawet niechcący rzucić okiem w TV przy okazji oglądania jakiegoś starego filmu. Polska Syrena z taśmy produkcyjnej FSO to prawdopodobnie najładniejszy samochód wyprodukowany przez polaków. Za to prawdopodobnie nie jeden czterdziestolatek poczęstowałby mnie nożem jednak pozostawmy tą kwestię wolną od dyskusji.

Pozostawmy jednak zwykły szary i oklepany model Syreny a przejdźmy do Syreny Sport. Zdziwiony? Ja też dziwie się że wcześniej o niej nie słyszałem :) Była swego rodzaju cudem na rynku motoryzacyjnym nie tylko w Polsce ale także w Europie i na świecie. Głównie dlatego, że do konstrukcji nadwozia użyto tworzyw sztucznych. To dzięki temu w sportowej wersji Syreny zawieszenie różniło się od konkurencyjnych modeli. Oczywiście różnica ta wpływała bardzo pozytywnie na ocenę modelu Sport.

W celu optymalizacji kosztów produkcji oraz uzyskania jak najlepszego efektu końcowego konstruktorzy postanowili skorzystać z gotowych rozwiązań z seryjnej Syreny a także Warszawy. Do modelu sportowego zapożyczono układ kierowniczy, reflektory, deskę rozdzielczą oraz wiele innych podzespołów. Jak doskonale wiemy praktyka ta jest stosowana do dziś chociażby w grupie VW.

Sportowa wersja Syreny charakteryzowała się jednak wieloma innowacjami. Wspomniane już wcześniej nadwozie, specjalne fotele, poszerzony rozstaw kół, zawieszenie kół tylnych na niezależnych drążkach skrętnych w odróżnieniu od resoru piórowego dwusuwowej Syreny. Konstruktorom Syreny udało się uzyskać niebywały jak na tamte czasu stosunek wysokości auta do średnicy koła. Niepisana zasada głosiła iż auto sportowe nie powinno być Wyższe niż dwukrotność średnicy pojedynczego koła.

Co ciekawe Syrena Sport była modelem zbudowanym w bardzo prymitywnych warunkach przez grupę kilkunastu fanatyków. Pod maską auta krył się  silnik który na szczęście nie był zapożyczony z seryjnego modelu. Co więcej w aucie zostały zastosowane rozwiązania które uniemożliwiały użycie tego silnika do sportowej wersji Syreny. Napęd w maszynie był przeniesiony na przednią oś co gwarantowało dobre warunki jezdne. Dbał o to czterosuwowy, dwucylindrowy silnik o układzie boxter, chłodzony powietrzem.

Ciekawostką jest to że do budowy silnika Syreny Sport użyto podzespołów Junaka. Mimo wszystkich pozytywnych informacji cały przekaz muszę zakończyć dość smutną i mało pocieszającą informacją. Syrena Sport nigdy nie przebiła się do masowej produkcji. Władze ludowe konstruktorzy pierwszego polskiego coupe są wrogami ludu. Dlaczego? Nie mam zielonego pojęcia. Pierwszy i ostatni zarazem prototyp Syreny Sport został zniszczony. Na nasze nieszczęście nikt nigdy nie starał się wskrzesi pierwszego polskiego boxtera.

Wybrane parametry Syreny Sport

  • Pojemność- 700 cm3
  • Moc 35 KM, 5000 obr/min
  • Vmax 110 km/h
  • Zużycie paliwa 6-7 litrów na 100 km
  • silnik czterosuwowy dwucylindrowy, górnozaworowy o układzie boxter

Jeśli zaciekawiła was ta historia to w "Legendy Polskiej Motoryzacji" są dostępne w formie drukowanej i elektronicznej.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)