Syrena Sport i inne "Legendy Polskiej Motoryzacji" - ebook pod patronatem Autokult.pl

Jakiś czas temu przedstawiłem wam historię produkcji wybranych przeze mnie polskich marek motoryzacyjnych. Mowa oczywiście o Fiacie 125 i 126p które są najbliższe mojemu sercu. Miałem zamiar z powodzeniem kontynuować serię artykułów aż do dziś. Dziś bowiem wpadł mi w ręce pierwszy polski ebook traktujący o Legendach Polskiej Motoryzacji.

"Legendy naszej motoryzacji" to ciekawa i lekko opisana historia najbardziej znanych polskich marek motoryzacyjnych. Znajdziemy tutaj wiele zagadnień związanych bezpośrednio z motoryzacją ale także z okolicznościami które towarzyszyły naszym konstruktorom w stworzeniu marek takich jak Polonez, Fiat, Żuk czy nawet  Star. Przed przeczytaniem ebooka zastanawiałem się czy to ma jakiś głębszy sens. Wydawało mi się, że publikacja nie jest w stanie zaskoczyć mnie czymś o czym bym nie wiedział lub wstrzyknąć w oklepane już historie nowych wątków okolicznościowych. Jednak wciągnęła mnie na dwa dłuższe wieczory. Jako że mieliśmy już okazję poznać z grubsza historię obu naszych Fiatów, chciałbym przedstawić wam historię Syreny Sport spisaną na bazie wspomnianej wyżej książki.

FSO Syrena Sport

Któż z czytelników nie kojarzy polskiej Syrenki? Nawet jeśli nie miał okazji widzieć jej na żywo musiał nadziać się na nią w sieci bądź nawet niechcący rzucić okiem w TV przy okazji oglądania jakiegoś starego filmu. Polska Syrena z taśmy produkcyjnej FSO to prawdopodobnie najładniejszy samochód wyprodukowany przez polaków. Za to prawdopodobnie nie jeden czterdziestolatek poczęstowałby mnie nożem jednak pozostawmy tą kwestię wolną od dyskusji.

Pozostawmy jednak zwykły szary i oklepany model Syreny a przejdźmy do Syreny Sport. Zdziwiony? Ja też dziwie się że wcześniej o niej nie słyszałem :) Była swego rodzaju cudem na rynku motoryzacyjnym nie tylko w Polsce ale także w Europie i na świecie. Głównie dlatego, że do konstrukcji nadwozia użyto tworzyw sztucznych. To dzięki temu w sportowej wersji Syreny zawieszenie różniło się od konkurencyjnych modeli. Oczywiście różnica ta wpływała bardzo pozytywnie na ocenę modelu Sport.

W celu optymalizacji kosztów produkcji oraz uzyskania jak najlepszego efektu końcowego konstruktorzy postanowili skorzystać z gotowych rozwiązań z seryjnej Syreny a także Warszawy. Do modelu sportowego zapożyczono układ kierowniczy, reflektory, deskę rozdzielczą oraz wiele innych podzespołów. Jak doskonale wiemy praktyka ta jest stosowana do dziś chociażby w grupie VW.

Sportowa wersja Syreny charakteryzowała się jednak wieloma innowacjami. Wspomniane już wcześniej nadwozie, specjalne fotele, poszerzony rozstaw kół, zawieszenie kół tylnych na niezależnych drążkach skrętnych w odróżnieniu od resoru piórowego dwusuwowej Syreny. Konstruktorom Syreny udało się uzyskać niebywały jak na tamte czasu stosunek wysokości auta do średnicy koła. Niepisana zasada głosiła iż auto sportowe nie powinno być Wyższe niż dwukrotność średnicy pojedynczego koła.

Co ciekawe Syrena Sport była modelem zbudowanym w bardzo prymitywnych warunkach przez grupę kilkunastu fanatyków. Pod maską auta krył się  silnik który na szczęście nie był zapożyczony z seryjnego modelu. Co więcej w aucie zostały zastosowane rozwiązania które uniemożliwiały użycie tego silnika do sportowej wersji Syreny. Napęd w maszynie był przeniesiony na przednią oś co gwarantowało dobre warunki jezdne. Dbał o to czterosuwowy, dwucylindrowy silnik o układzie boxter, chłodzony powietrzem.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Ciekawostką jest to że do budowy silnika Syreny Sport użyto podzespołów Junaka. Mimo wszystkich pozytywnych informacji cały przekaz muszę zakończyć dość smutną i mało pocieszającą informacją. Syrena Sport nigdy nie przebiła się do masowej produkcji. Władze ludowe konstruktorzy pierwszego polskiego coupe są wrogami ludu. Dlaczego? Nie mam zielonego pojęcia. Pierwszy i ostatni zarazem prototyp Syreny Sport został zniszczony. Na nasze nieszczęście nikt nigdy nie starał się wskrzesi pierwszego polskiego boxtera.

Wybrane parametry Syreny Sport

  • Pojemność- 700 cm³
  • Moc 35 KM, 5000 obr/min
  • Vmax 110 km/h
  • Zużycie paliwa 6–7 litrów na 100 km
  • silnik czterosuwowy dwucylindrowy, górnozaworowy o układzie boxter

Jeśli zaciekawiła was ta historia to w "Legendy Polskiej Motoryzacji" są dostępne w formie drukowanej i elektronicznej.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Mitsubishi Lancer Evo X Concept Final na otarcie łez [aktualizacja] Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz?

Popularne w tym tygodniu:

Milion kilometrów w Volkswagenie Polo Nowa Toyota Supra przyłapana na Nurburgringu Polacy przekonują się do francuskich samochodów. Ile są warte według Niemców? 6h Nürburgring (2017) - Porsche triumfuje w kolejnej rundzie WEC Alpejskie miasteczko podbite przez motocyklistów - BMW Motorrad Days 2017 Świat wyścigów długodystansowych oczami Porsche