Ford Tourneo Connect [pierwsza jazda]

Popularność kombi-vanów jest relatywnie duża w naszym kraju. Do wyboru są takie samochody, jak Mercedes Citan, Renault Kangoo, Citroën Berlingo, Peugeot Partner i inne. Ich główne zalety to względnie duża przestrzeń we wnętrzu, mnóstwo schowków, dużo miejsca nad głowami czy spory bagażnik. To główne zalety tego typu aut. Do tej pory!

fot. Maciej Gis

fot. Maciej Gis

Na rynku pojawił się bowiem następca Forda Tourneo, czyli Ford Tourneo Connect, który oprócz wyżej wymienionych cech charakteryzuje się większą nowoczesnością i rozwiązaniami technicznymi w tej klasie samochodów. Został zbudowany na płycie podłogowej Forda Transita Connect. Dostępny jest w dwóch wersjach: krótkiej, pięcioosobowej (Tourneo Connect) oraz przedłużonej (o 40 cm) i siedmioosobowej (Grand Tourneo Connect).

Wygląd zewnętrzny

Design auta nawiązuje do nowych, osobowych propozycji firmy. Widać to szczególnie z przodu. Z boków oraz z tyłu zachowano klasyczny styl dostawczaka. Przesuwne boczne drzwi po obu stronach samochodu czy niski próg załadunkowy zapewne zostaną docenione przez użytkowników. Tak pomyślane boczne drzwi ułatwiają wsiadanie i wysiadanie na przykład na zatłoczonych parkingach, na których ilość miejsca jest zwykle ograniczona.

fot. Maciej Gis

Pewną niedogodnością może być dość długa klapa bagażnika. Do jej poprawnego zamknięcia trzeba użyć większej siły, a podczas otwierania należy się odsunąć. Warto też wspomnieć o dobrze wkomponowanych, tylnych podłużnych reflektorach, nawiązujących kształtem do Forda Transita Custom.

Wnętrze

Po zajęciu miejsca za kierownicą zastaniemy znajomy widok. Deska rozdzielcza, kierownica, sterowanie radiem, panel klimatyzacji i przełączniki zostały zapożyczone z Forda Focusa. Ciekawym rozwiązaniem jest umiejscowienie schowka za tablicą rozdzielczą. Jest tam złącze 12V, co ułatwia np. ładowanie telefonu bądź zasilanie zewnętrznej nawigacji satelitarnej.

fot. Maciej Gis

Przestrzeń we wnętrzu to zdecydowanie najmocniejsza strona tego samochodu. Kierowca bez problemu znajdzie dogodną pozycję za kierownicą, podobnie jak pasażerowie. Z tyłu jest dużo miejsca nad głowami i na nogi. Dwie dorosłe osoby będą komfortowo podróżowały. Istnieje możliwość pochylenia oparć tylnych foteli, co dodatkowo zwiększa wygodę podróżowania.
W wersji Grand (siedmioosobowej) trzeci rząd siedzeń jest chowany w podłodze. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że Ford jako pierwszy zastosował regulację odległości ich umieszczenia. Można trochę odsunąć siedzenia trzeciego rzędu, zapewniając sobie więcej miejsca na nogi.

fot. Maciej Gis

Zobacz również: Jak działa asystent pasa ruchu i aktywny tempomat?

Największą zaletą Forda Tourneo Connect jest możliwość dostosowania wnętrza do własnych potrzeb. Można na przykład złożyć oparcia siedzeń, aby otrzymać płaską podłogę, złożyć oparcia drugiego rzędu (i trzeciego w zależności od wersji) oraz całkowicie je zdemontować. Wyjmowanie foteli nie jest skomplikowane, ale siedzenia nie należą do najlżejszych.

Możliwości przewozowe samochodu są wręcz imponujące. Przy rozłożonych siedzeniach objętość przestrzeni bagażowej wynosi 1029 l w wersji pięcioosobowej oraz 1287 l w wersji Grand. Maksymalnie da się uzyskać aż 2410 l objętości w przypadku krótkiej wersji samochodu oraz 2761 l w jego dłuższej wersji. Kolejne zalety bagażnika to niski próg i szeroki otwór załadunkowy, dzięki czemu łatwo umieszcza się większe i cięższe przedmioty.

Fot. Maciej Gis

Ford Tourneo Connect jako jeden z pierwszych w klasie kombi-vanów został wyposażony w systemy bardziej znane z osobowych modeli firmy, na przykład system automatycznego dohamowywania przed przeszkodą. Kamera znajdująca się przy lusterku środkowym obserwuje drogę. Jeśli samochód za szybko zbliża się do poprzedzającego auta, a kierowca nie reaguje albo zbyt słabo naciska pedał hamulca, system automatycznie wykonuje manewr dohamowania (przy małych prędkościach), aby nie doszło do kolizji. Oprócz tego na pokładzie Forda Tourneo Connect jest tempomat, ogranicznik prędkości, do sześciu poduszek powietrznych, system monitorujący ciśnienie w ogumieniu, ESP czy czujniki parkowania z przodu i z tyłu. Tego typu wyposażenie jest rzadko spotykane w małych dostawczakach. W aucie nie mogło też zabraknąć wielu praktycznych schowków czy uchwytów. Dla przykładu: w drzwiach bez problemu zmieścimy 1,5-litrową butelkę wody, a przy przedniej szybie jest duża półka, na której da się przewieźć sporo podręcznych przedmiotów.

Jednostki napędowe

Do napędu nowego Tourneo Connect przewidziano dwa silniki z zapłonem iskrowym oraz jeden z zapłonem samoczynnym w paru wariantach mocy.
Rodzina diesli to silnik 1,6 TDCI o mocy 75, 90 lub 115 KM. Dwie najsłabsze wersje współpracują z pięciobiegową skrzynią biegów i są wyposażone w system Start&Stop. Najmocniejsza z jednostek wysokoprężnych jest zestawiana z sześciobiegową przekładnią manualną, ale nie ma systemu Start&Stop. Widać, że wybór jednostek napędowych do tego auta był podyktowany ekonomią. Średnie zużycie paliwa według producenta kształtuje się od 4 do 4,8 l/100 km. Z punktu widzenia oszczędności to bardzo dobry wynik, godny pochwały. Jednak coś za coś. Niskie zużycie paliwa jest okupione względnymi osiągami. Przyspieszanie od 0 do 100 km/h trwa od 14 do 18 s w zależności od wariantu mocy.

W przypadku silników benzynowych osiągi nie są znacząco lepsze. Najmocniejszą propozycją jest silnik 1,6 EcoBoost o mocy 150 KM, współpracujący z automatyczną skrzynią biegów. Takie połączenie umożliwia rozpędzenie Forda Tourneo Connect do 100 km/h w ciągu 10,8 s. Według producenta średnie zużycie paliwa kształtuje się na poziomie ok. 8 l/100 km.

fot. Maciej Gis

Drugą jednostką napędową o zapłonie iskrowym jest 1,0 EcoBoost o mocy 100 KM. Dwukrotny laureat nagrody International Engine of The Year to z pewnością dobry silnik, jednak nie radzi sobie najlepiej ze 1400-kilogramowym samochodem.

Wrażenia z jazdy

Do jazd testowych dostałem Forda z silnikiem 1,0 EcoBoost oraz 1,6 TDCI o mocy 95 KM.
Auto wyposażone w jednostkę napędową o zapłonie iskrowym nie jest demonem prędkości. Rozpędzenie go do 100 km/h trwa ok. 14 s. Wyprzedzanie wymusza redukcję biegów i wkręcanie silnika na wyższe prędkości obrotowe. Wpływa to na zużycie paliwa, które przy dynamicznej jeździe i konieczności wkręcania jednostki napędowej prawie do odcięcia będzie wzrastać.

fot. Maciej Gis

Auto z silnikiem Diesla jest bardziej elastyczne, co wynika z wyższego momentu obrotowego. Sprint od 0 do 100 km/h trwa dłużej niż w przypadku wersji benzynowej. Wybierając silnik Diesla, możemy liczyć na mniejsze zużycie paliwa. Podczas jazd testowych średnie zużycie paliwa wyniosło 5,4 l/100 km. To dobry wynik, biorąc pod uwagę gabaryty samochodu i jego masę własną.

Prowadzenie

Jak każdy wysoki samochód Ford Tourneo Connect boryka się z problemami związanymi z bocznymi wiatrami czy wysoko umieszczonym środkiem ciężkości. Jest to odczuwalne zwłaszcza podczas jazdy po zakrętach. Auto prowadzi się dobrze, ale nadwozie trochę się wychyla. Pochwała należy się za to za komfort podróżowania. Nierówności drogi nie są bardzo odczuwalne. Również wyciszenie wnętrza jest na wysokim poziomie: nawet przy wyższych prędkościach obrotowych hałas pochodzący z silnika jest niewielki.

Cennik

Ceny nowego Forda Tourneo Connect rozpoczynają się od 65 tys. zł za wersję pięcioosobową, a za odmianę Grand trzeba zapłacić blisko 75 tys. zł. To trochę więcej niż w przypadku samochodów konkurencji. Ceny testowanych egzemplarzy startują od 85 608 zł za 1,0 EcoBoost oraz 92 127 zł za 1,6 TDCI 95 KM.

Ford Tourneo Connect jest kolejnym samochodem użytkowym Forda po Transicie, Tourneo i Customie, ale nie ostatnim. Ma szansę wyróżnić się w segmencie kombi-vanów. Jest stosunkowo drogi, ale to dobrze prowadzące się auto z niezłym wyposażeniem, zapewniające dużo miejsca we wnętrzu.

Plusy:

Komfort i prowadzenie
Przestrzeń we wnętrzu
Widoczność
Systemy bezpieczeństwa

Minusy:

Słabe (mocowo) jednostki napędowe

Dane techniczne:

Testowany egzemplarz: Ford Tourneo Connect 1.0 EcoBoost 100 KM

Silnik i napęd

Układ i doładowanie: R3, turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk
Rodzaj paliwa: Benzyna
Ustawienie: Poprzeczne
Rozrząd: DOHC 12V
Objętość skokowa: 999 cm3
Stopień sprężania: 10,0
Moc maksymalna: 100 KM przy 6000 rpm
Moment maksymalny: 170 Nm w zakresie 1400 — 4000 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy: 100 KM/l
Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
Typ napędu: Przedni (FWD)
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne: Tarczowe
Zawieszenie przednie: Kolumna typu MacPherson z przesunięciem osi amortyzatora gazowego względem osi sprężyny i z dolnym wahaczem L ze zoptymalizowanym mocowaniem elementów gumowo-stalowych do wzmocnionych poprzeczek ramy pomocniczej, stabilizator przechyłów
Zawieszenie tylne: Belka skrętna
Układ kierowniczy: Zębatkowy, wspomagany elektrycznie
Średnica zawracania: 11,2 m
Koła, ogumienie przednie: 205/60 R16
Koła, ogumienie tylne: 205/60 R16

Masy i wymiary

Typ nadwozia: Van
Liczba drzwi: 5
Współczynnik oporu Cd (Cx): b.d.
Masa własna: 1420 kg
Stosunek masy do mocy: 14,2 kg/KM
Długość: 4418 mm
Szerokość: 2137 mm
Wysokość: 1852 mm
Rozstaw osi: b.d.
Rozstaw kół przód/tył: b.d.
Prześwit (przód/tył): b.d.
Pojemność zbiornika paliwa: b.d.
Pojemność bagażnika: 1029/2410 l

Specyfikacja użytkowa

Ładowność maksymalna: 590 kg

Osiągi

Katalogowo: Pomiar własny(*):
Przyspieszenie 0–60 km/h: b.d. b.d.
Przyspieszenie 0–100 km/h: 14,0 s 14,2 s
Prędkość maksymalna: 165 km/h
Zużycie paliwa (miasto): 6,4 l/100 km 7,2 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): 5,1 l/100 km 5,6 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 5,4 l/100 km 8,1 l/100 km
Emisja CO2: 129 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP: 5 gwiazdek

Cena

Testowany egzemplarz: ok. 90 000 zł
Model od: 67 158 zł
Wersja silnikowa od: 67 258 zł

Wyposażenie

Wybrane wyposażanie testowanej wersji: Standardowe: Opcjonalne
Dodatki stylistyczne nadwozia: Nadwozie jednokolorowe z chromowanymi dodatkami -
Dodatki stylistyczne wnętrza i komfort: Kierownica skórzana, dodatkowe lusterko do obserwacji pasażerów -
Koła i opony: Obręcze kół 17' -
Komfort: Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna -
Bezpieczeństwo: System Active City Stop, Ford SYNC z funkcją wzywania pomocy Czujniki parkowania przód i tył (1230 zł), Hak holowniczy (1476 zł)
Multimedia: Radioodtwarzacz cyfrowy (DAB) CD/MP3, z wielofunkcyjnym wyświetlaczem 3.5", 4 głośniki, system Ford SYNC Zestaw głośnomówiący Bluetooth® ze sterowaniem głosowym, gniazda AUX i USB (349 zł)
Mechanika: - -

Ogólna ocena samochodu: 8/10

Ford Tourneo Connect — galeria zdjęć

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Suzuki SX4 S-cross 1,6 VVT AllGrip CVT [test] Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 100 KM Titanium [test] Mercedes-Benz Vito Furgon 110 CDI [test] Toyota Auris Touring Sports Hybrid Prestige [test] Renault Captur 1,2 TCe AT Intens [test] Ford Tourneo Custom 2,2 TDCi Titanium [test] Volkswagen Multivan Life 2,0 BiTDI DSG & Ogórek [test] Abarth 595 Turismo [test]

Popularne w tym tygodniu:

Porsche 356A: testujemy kultowy model odrestaurowany w Polsce Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro: więcej niż coupé Maserati Levante S kontra Volvo XC90 T8 – Super-SUV-y na zamarzniętym Jeziorze Śniardwy Odświeżona Škoda Octavia stała się samochodem kompletnym