Jaka skrzynia: DSG czy manual?

Volkswagen oferuje swoim klientom różne warianty wykończenia swoich pojazdów. Jedną z opcji jest skrzynia DSG. Cóż to takiego? Jest to dwusprzęgłowa skrzynia biegów, której po raz pierwszy użyto w 2003 roku, w przypadku VW Golfa R32. Po tym czasie stosowano ją także w innych modelach marki (później również w samochodach z logo Skody i SEATa). Dziś najczęściej wykorzystuje się ją wraz z silnikami diesla, choć także benzyniaki dobrze z nią współpracują. Tutaj rodzi się nasze pytanie. Jaka skrzynia jest lepsza? Klasyczny manual czy może DSG?

W odpowiedzi na to pytanie może nam pomóc materiał wideo, przygotowany przez dziennikarzy z brytyjskiego magazynu Autocar. Porównali oni dwie wersje VW Golfa R. Jeden ze standardową skrzynią ręczną, drugi z przekładnią DSG:

Skrzynia DSG koncernu VW nie jest jednak idealna

Zasady działania skrzyni DSG są bardzo proste. Posiada ona dwa sprzęgła — jedno wykorzystuje się dla biegów parzystych, drugie dla nieparzystych. Korzysta ona z dwóch przekładni, może pracować w trybie automatycznym (tutaj kierowca wybiera czy woli tryb sportowy, czy jazdę komfortową), ale również w sekwencyjnym. Podobno maksymalne osiągi uzyskuje się przy włączonym trybie sportowym, choć zmiana biegu następuje całkowicie automatycznie.

Zasadniczo można uznać, iż obie konstrukcje są do siebie bardzo podobne. Z pewnością zaletą skrzyni DSG są szybsze czasy zmiany biegów, ale z drugiej strony profesjonaliści mogą się czuć lepiej z pełnym manualem. Pamiętajmy jednak, iż skrzynia DSG nie wyklucza obecności kierowcy przy zmienianiu biegów — wręcz przeciwnie. Posiadacze takich rozwiązań są zachęcani do korzystania z trybu przełożeń sekwencyjnych. Wybór należy więc do Was.

Źródło: autocar

Zobacz również: Volkswagen Golf Alltrack - test napędu na cztery koła

Podziel się:

Przeczytaj także: