ESP - co to takiego? Kompendium wiedzy

Opisując parametry najnowszych samochodów często posługujemy się skrótami nowoczesnych systemów. Jednym z nich jest bardzo popularny w ostatnich czasach ESP. Być może jest wśród naszych czytelników ktoś, kto nie wie, co się pod tym skrótem kryje. Dzisiaj postaramy się to zmienić!

Electronic Stability Program tłumacząc dosłownie oznacza Elektroniczny Program Stabilizacji. System służy do zapewnienia bezpieczeństwa kierowcy oraz pasażerów podczas nagłego wymijania przeszkody na drodze. Aktywny system bezpieczeństwa ESP pomaga kierowcy w niemal wszystkich krytycznych sytuacjach na drodze. Zapewnia bowiem stabilne prowadzenie samochodu dzięki rozpoznaniu zagrożenia utraty zadanego toru jazdy i obniżeniu mocy silnika oraz dodatkowemu wyhamowaniu poszczególnych kół. System obejmuje także funkcje ABS (zapobiega blokowaniu kół w trakcie hamowania) i ASR (zapobiega utracie przyczepności kół napędowych). ESP rejestruje odchylenia od zadanego toru jazdy oraz aktywnie im przeciwdziała.

Mieć 20 lat i… stracić Veyrona

Najlepszym sposobem na sprawdzenie ESP jest „test łosia”. Twórcami tego słynnego testu są Szwedzi. Rzecz polega na szybkiej zmianie pasa ruchu i powrocie na poprzedni tor jazdy. Skąd nazwa „test łosia”? Otóż w Szwecji jest bardzo dużo łosi. Zdarza się, że wychodzą one na jezdnię powodując liczne wypadki. Ten proceder jest częsty także w Polsce, szczególnie na Podlasiu.

Wiele koncernów przeprowadza „test łosia”. Niegdyś legendarną wpadkę przy jego przeprowadzaniu zaliczył Mercedes klasy A. Było to w latach dziewięćdziesiątych. Podczas omijania przeszkody samochód zaliczył dachowanie! Wynikiem tej konstrukcyjnej porażki było wiele poprawek, wśród nich sztywne zawieszenie A-klasy. Najistotniejszym krokiem było jednak wyposażenie aut w seryjny system ESP. Dzięki niemu wywrotka przy „teście łosia” jest praktycznie niemożliwa!

Samochód Batmana na sprzedaż – ile może być wart?

Samochody wyposażone w system ESP podczas wymijania przeszkody są stabilne. Kierowca ma pełnie władzy nad samochodem. Bez ESP najczęściej auto ląduje na dachu. Przykładem może być Citroen Nemo, którzy przy zmianie pasa ruchu i prędkości 80 km/h zaliczył wywrotkę. Zastosowanie seryjne ESP jest więc niezbędne.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Tego samego zdania jest także Unia Europejska. Parlament Europejski uchwalił nowy przepis traktujący o ESP. Zgodnie z nim wszystkie nowe modele samochodów osobowych i użytkowych od roku 2011, rejestrowane na terenie Unii Europejskiej, muszą być wyposażone w aktywny system bezpieczeństwa ESP. Od listopada 2014 przepis ten obejmie wszystkie nowe pojazdy. Co więcej, od listopada 2015 (wszystkie nowo rejestrowane pojazdy) będą musiały być przepisowo wyposażone nie tylko w system ESP, ale także w inteligentne systemy hamulcowe oraz systemy monitorujące pas jazdy.

Prototypowy Mercedes C111 zniszczony przez złodzieja!

W USA ustawę nakazującą seryjne wyposażenie w ESP wszystkich modeli samochodów osobowych począwszy od modeli z roku 2012 wydano już w roku 2007. Wprowadzenie takiego nakazu w Europie było więc jedynie kwestią czasu.

Dlaczego ESP jest tak bardzo potrzebny? Otóż samoistny poślizg pojazdu jest główną przyczyną śmiertelnych wypadków na drodze. System ESP może zapobiec nawet 80 proc. wszystkich wypadków, których przyczyną był poślizg. Dlatego też jest, zaraz po pasach bezpieczeństwa oraz poduszkach powietrznych, najważniejszym systemem chroniącym zdrowie i życie pasażerów w samochodzie.

Fajnie by było gdyby każdy kierowca w Polsce posiadał w swoim aucie taki system. Wymijanie niektórych dziur w drodze jest trudniejsze od "testu łosia" :)

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Mitsubishi Lancer Evo X Concept Final na otarcie łez [aktualizacja] Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz?

Popularne w tym tygodniu:

Alfa Romeo Giulia w dwóch nowych wersjach zadebiutuje w Paryżu Robert Kubica wraca do wyścigów Maybach S600 Pullman debiutuje w opancerzonym wydaniu Ursus prezentuje swoją elektryczną ciężarówkę Bentley Bentayga oficjalnie debiutuje z silnikiem diesla Odświeżona Dacia Logan i Sandero - pierwsze zdjęcia Matt LeBlanc zostaje w Top Gear Volvo V90 Cross Country (2016) - premiera Trzecie i czwarte miejsce dla Kubicy w Renault Sport Trophy Citroën C3 WRC (2016) - koncepcyjna rajdówka zadebiutuje w Paryżu Elektryczny Volkswagen równie rewolucyjny jak Garbus [aktualizacja] Kajetanowicz i Chuchała rajdowymi mistrzami Europy!