Poradniki i mechanikaMycie lakieru matowego - pielęgnacja i czyszczenie

Mycie lakieru matowego - pielęgnacja i czyszczenie

Matowy lakier także wymaga odpowiedniego traktowania
Matowy lakier także wymaga odpowiedniego traktowania
Źródło zdjęć: © fot. Rafał Warecki
Maciej Gis
16.11.2013 23:41, aktualizacja: 30.03.2023 12:02

Lakiery samochodowe ewaluowały wraz z rozwojem motoryzacji. Początkowo dostępne było wyłącznie malowanie lakierami wodorozcieńczalnymi bądź rozcieńczanymi rozpuszczalnikami. Później do oferty trafiły lakiery wodne, zwane obecnie metalizowanymi. Ich zaletą jest przede wszystkim łatwość nakładania oraz efekt wizualny. Niestety jak każdy tego typu lakier, jest podatny na uszkodzenia.

To jednak nie wystarczało. Parę lat temu popularnym stało się oklejanie aut foliami imitującymi kolory matowe. Niektóre firmy poszły o krok dalej oferując samochody malowane w takim właśnie kolorze. Z punktu widzenia wizualnego jest to ciekawe rozwiązanie i jeszcze rzadko u nas spotykane. Niestety mimo efektów ciekawych dla oka taka powłoka lakiernicza ma też pewne niedogodności, związane z koniecznością odpowiedniej jej pielęgnacji.

Czego nie można przy matowych lakierach?

Większość użytkowników posiadających auto o powłoce lakierniczej stanowiącej lakier metalizowany i dbających o nią, przyzwyczajona jest do dokładnego mycia, woskowania, polerowania czy czyszczenia auta. Wszystko po to by pojazd lśnił jak nowy. W przypadku lakierów matowych jest zupełnie inaczej. Przede wszystkim nie wolno używać środków nie przeznaczonych do tego typu lakieru.

Obecnie firmy produkujące produkty do konserwacji i pielęgnacji powłok lakierniczych mają w swojej ofercie specjalne środki do nich przeznaczone. W odróżnieniu od tradycyjnych lakierów nie można po podróży pojechać prosto na myjnię w której używa się środków nabłyszczających.

Hyundai Veloster z matowym lakierem
Hyundai Veloster z matowym lakierem© fot. Rafał Warecki

Nie oznacza to jednak, że możemy zbyt długo zwlekać z usunięciem owadów, smoły czy innych tego typu zabrudzeń z karoserii. Ze względu na delikatność lakieru powinniśmy usunąć je jak najszybciej z nadwozia, najlepiej myjąc auto ręcznie, używając specjalnych rękawic i ścierek z odpowiedniego materiału.

Jak usuwać zabrudzenia z lakieru matowego?

Czyhające zagrożenia takie jak żywica drzew czy niespodzianka od przesiadujących na drzewie ptaków są trudne do uniknięcia. Również podczas jazdy nie jesteśmy w stanie uniknąć zabrudzeń auta. Zużywające się opony, asfalt czy owady brudzą znacząco lakier samochodu. Jak w takich sytuacjach radzić sobie, aby zanieczyszczenia usunąć nie niszcząc karoserii?

Profesjonaliści radzą by wyposażyć się najpierw w substancje do czyszczenia np. okien na bazie alkoholu (nie mogą być na bazie amoniaku lub octu). Innym polecanym płynem jest specjalistyczny środek do lakierów matowych lub mieszanka alkoholu i wody dejonizowanej (w stosunku 50:50). Wyżej wymienione środki nie usuną jednak smoły drogowej.

W tym celu potrzeba preparatu dedykowanego do tej czynności. Najlepiej wyposażyć się w dwa wiadra z separatorem. Chodzi o to by oddzielić zanieczyszczenia, tak by nie osadziły się na ścierce i nie porysowały lakieru. Drugie wiadro służy do moczenia rękawicy by nie przenosić na spłukaną karoserię szamponu bądź mydła.

Przechodząc do wykonywania czynności. Należy namoczyć dobrze czyszczoną powierzchnię. Następnie nanieść środek czyszczący i ruchem posuwisto-zwrotnym delikatnie pocierać przy wykorzystaniu zwilżonej ścierki z mikrowókien. Nie wolno wykonywać ruchów okrężnych ani silnie trzeć czyszczonej powierzchni. Może to spowodować uszkodzenie lakieru bądź jego odbarwienia.

Po usunięciu zabrudzeń należy przemyć powierzchnię substancją przeznaczoną do konserwacji matowego lakieru. Należy pamiętać aby nie myć najpierw całego samochodu, a tylko poszczególne elementy, a następnie dobrze wszystko spłukać. Na koniec należy osuszyć auto lekko wilgotną ścierką.

Czy wolno myć samochód z lakierem matowym myjką wysokiego ciśnienia?

Można umyć auto przy wykorzystaniu myjki wysokociśnieniowej. Jednak ciśnienie nie może przekraczać 172 barów, a strumień wody z dyszy musi być rotacyjny. Wybierając tego typu sprzęt do mycia samochodu trzeba zachować odległość od czyszczonej powierzchni nie mniejszą niż 25 centymetrów. W przeciwnym razie może dość do uszkodzenia bądź zerwania lakieru. Pamiętajmy aby nie korzystać z trybu mycia nieznanym i niesprawdzonym środkiem.

Hyundai Veloster z matowym lakierem
Hyundai Veloster z matowym lakierem© fot. Rafał Warecki

O czym pamiętać?

Istotnym jest również wybór miejsca do mycia auta. Przede wszystkim samochód musi stać w zacienionym miejscu. Powinien również zostać przed rozpoczęciem mycia odpowiednio schłodzony (jeżeli stał na słońcu). Kupione środki należy wypróbowywać na mniej widocznych miejscach lakieru, aby w razie jego uszkodzenia były mało widoczne.

Matowe lakiery są mało spotykane w naszym kraju. Wymagają nieco więcej czynności pielęgnacyjnych, które musimy wykonać podczas jego mycia. Jest to z pewnością nieco bardziej uciążliwe niż w przypadku lakierów wodnych ale z pewnością daje lepsze efekty wizualne.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)