Porsche najlepsze na Paul Ricard

Na torze Paul Ricard odbyły się przedsezonowe testy samochodów startujących w WEC. W kategorii LMP1 testy zdominowało Porsche.

Zanim zespoły pojawiły się na oficjalnych dniach testowych, Porsche i Audi przeprowadzały testy na Sebring. Tam Audi były szybsze nawet o kilka sekund od aut z Zuffenhausen. Szybko pojawiły się plotki, że 919 Hybrid jest nieudanym samochodem, a pracownicy porzucają projekt opuszczając go niczym szczury tonący statek.

28–29 marca odbyły się pierwsze i jedyne oficjalne przedsezonowe testy wyścigowych maszyn, które w tym roku pojawią się w World Endurance Championship. Oczywiście nie przyjechały tam wszystkie zespoły, które mają zamiar wziąć udział w WEC lub chociaż wystartować w Le Mans, ale można było zobaczyć czołówkę klasy LMP1.

Na obiekt w południowej Francji wyjechały dwa Audi, dwa Porsche oraz dwie Toyoty. Stawkę bolidów topowej klasy uzupełniły dwie Lole z silnikami Toyot wystawione przez Rebellion Racing. Szwajcarski zespół nie był jeszcze w stanie skończyć swojej nowej konstrukcji.

PIĄTEK

W piątek odbyły się trzy sesje kwalifikacyjne. W porannej początek należał do Porsche, które dzięki Markowi Webberowi oraz Neelowi Janiemu osiągnęło dwa najlepsze rezultaty. W końcowej części tej sesji lepsze okazało się Audi nr 2, w którym Marcel Fässler uzyskał czas 1:42,788 min. Ten wynik był lepszy 0,12 s od najlepszego czasu Porsche. Dalej uplasowała się szybsza z Toyot, następnie drugie Audi i druga Toyota. Różnica między pierwszym a szóstym wozem wyniosła nieco ponad 2 sekundy.

Zobacz również: Super Drag Race 2012

W sesji popołudniowej Porsche #20 poprawiło wynik Fässlera dokładnie o sekundę. Autorem nowego najlepszego czasu był Timo Bernhard. Tuż za 919 Hybrid było szybsze z dwóch Audi (#2), dalej Porsche, Toyota (#7), Audi i Toyota. Wszystkie załogi poprawiły swoje czasy w stosunku do porannego treningu.

Wieczorem Brendon Hartley w Porsche #20 jedno okrążenie Paul Ricard przejechał w 1:41,289 min. To był najlepszy czas całego weekendu. Drugie Porsche było wolniejsze o ponad sekundę. Trzecie miejsce za sprawą Stéphane’a Sarrazina zajęła Toyota #7 – jej czas to 1:42,841 min. Audi numer 1 na torze było tylko przez chwilę, więc jego wynik można w ogóle pominąć.

SOBOTA

Drugi dzień testów ekipy traktowały przede wszystkim jako krótkie symulacje wyścigów, albo badanie wpływu zmian ustawień samochodów na czasy osiągane na torze. Nic więc dziwnego, że piątkowe rezultaty pozostały tymi lepszymi.

W sobotę, w obu sesjach, najszybsze było któreś z dwóch Audi (wcześniej bolid numer 1, potem #2). Oba Porsche wykręcały niemal identyczne czasy (w rannej sesji różnica między nimi wyniosła 0,003 s!). Również Toyoty zmieniały się miejscami osiągając jednocześnie całkiem niezłe wyniki.

PODSUMOWANIE

Jak zawsze, takie testy dają niepełny obraz osiągów samochodów. Zespoły testują różne konfiguracje, które albo lepiej, albo gorzej pasują do charakterystyki toru, na którym test jest przeprowadzany. Można jednak wysnuć pewne wnioski.

Bardzo niskie prędkości uzyskiwane przez Audi, oraz wygląd przodu samochodów, pozwalają przypuszczać, że nie był to pojazd z pakietem aerodynamicznym na Le Mans, a na jakiś wolniejszy tor. Zresztą sugerują to też wcale niezłe czasy wykręcane przy niskich prędkościach maksymalnych.

Z kolei Porsche chyba testowało właśnie pakiet na Le Mans, bo było wyraźnie szybsze od konkurentów na prostych, a dzięki temu, że Paul Ricard jest w ogóle szybkim obiektem, notowało najlepsze czasy.

Toyota nie wyróżnia się w żaden sposób – ani nie odstaje od niemieckich rywali, ani też nie wyprzedza ich. Japończycy wypuścili na tor jeden wóz z pakietem aero na Le Mans, a drugi na wolniejsze tory.

Poniżej kombinacja wyników ze wszystkich pięciu sesji dla Audi, Toyoty i Porsche.

Poz. Numer Kierowcy Zespół Czas [min] Prędkość maksymalna [km/h]
1. 20 Timo Bernhard / Mark Webber / Brendon Hartley Porsche 1:41,289 339,6
2. 2 Marcel Fässler / André Lotterer / Benoit Tréluyer Audi 1:42,073 302,5
3. 14 Romain Dumas / Neel Jani / Marc Lieb Porsche 1:42,126 339,6
4. 7 Alexander Wurz / Stéphane Sarrazin / Kazuki Nakajima Toyota 1:42,536 328,3
5. 1 Lucas Di Grassi / Loïc Duval / Tom Kristensen Audi 1:42,407 299,2
6. 8 Anthony Davidson / Nicolas Lapierre / Sébastien Buemi Toyota 1:43,615 322,4
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Koniec Mitsubishi Lancera Evolution X już w tym roku? [aktualizacja] Honda podpowie, kiedy włączy się czerwone światło Włoski rząd wyprzedaje limuzyny - od 1500 euro Koenigsegg Agera One:1 odsłonięty! [aktualizacja] Fanpage Ferrari - 34 mln zł odszkodowania?! Volkswagen Passat według JMS Kwalifikacje GP Malezji: Hamilton vs Vettel Hyundai ix20 Cross po cichu w Belgii BMW rozpoczyna prace nad X7, X4 już zjeżdżają z taśmy montażowej Renault kończy współpracę z Caterhamem Najchętniej kupowane auta w Polsce Lżejszy i szybszy Jaguar F-Type Club Sport w przygotowaniu? Nadmierna prędkość przyczyną wypadku Paula Walkera Clouto: twój nowy garaż w chmurze Diesle o 21% czystsze niż 10 lat temu Trion Nemesis o mocy ponad 2000 KM - czy to się uda? David Brown Automotive Speedback [aktualizacja] Studio Bertone bankrutuje [aktualizacja] Wersja RS dla każdego modelu Audi Peugeot na Dakar 2015 - oficjalnie Lamborghini Aventador według Carlex Design Mercedes-Benz CLA RevoZport RZA-290 – z wysuwanym spojlerem FIA gotowa do zmian przepisów F1 Odświeżona Toyota Yaris przedwcześnie w Sieci

Popularne w tym tygodniu:

Maluch na sterydach, czyli szalona konstrukcja z nadwoziem Polskiego Fiata 126p Mazda nie daje za wygraną. Prace nad nowym silnikiem Wankla trwają Bugatti Chiron najszybciej przyspieszającym samochodem produkcyjnym. Pobił światowy rekord Kiedyś bił wszelkie rekordy. Dzisiaj blask Nissana GT-R słabnie Ciekawostka z ogłoszenia – radiowóz w dobrym stanie za grosze Lamborghini ogłosiło datę premiery SUV-a. Model Urus poznamy 4 grudnia Zabytkowy Bentley z wyjątkowym Porsche na lawecie. Przejechały setki kilometrów Toyota chce wrócić na rynek ze starą nazwą. Czy możliwy jest kolejny sportowy model? Zapłacisz mniej za parkowanie jeżeli masz nowsze auto. Ulgi zamiast kar Mała dziewczynka i 700-konne BMW. Tak się rodzi miłość do samochodów Volkswagen Up! na Nürburgringu. Wyprzedzał Ferrari Audi R8 z napędem na jedną oś. Jest odrobinę wolniejsze, ale potrafi driftować