Jak używać świateł przeciwmgłowych - poradnik

Na drodze można spotkać się z różnymi sytuacjami. Niektóre z nich jesteśmy w stanie przewidzieć, nie mamy natomiast wpływu na pogodę. Bywa, że wsiadamy do samochodu w piękny słoneczny poranek, a potem pogoda nagle się zmienia i oprócz opadów musimy się zmagać na przykład z mgłą.

Światła przeciwmgłowe

Światła przeciwmgłowe (fot. Maciej Gis)

W takiej sytuacji kierowcy przeważnie nie wiedzą, co robić. Często w akcie desperacji włączają każde możliwe oświetlenie pojazdu: światła drogowe, przeciwmgłowe przednie i tylne, jakie tylko jest w ich autach.

Na kursach na prawo jazdy teoria dotycząca odpowiedniego użytkowania świateł w samochodzie jest przedstawiana w dwóch, trzech zdaniach, a podczas kursu praktycznego rzadko się zdarza, aby kursant zmagał się z gorszymi warunkami atmosferycznymi niż deszcz lub ewentualnie lekkie opady śniegu w okresie zimowym. Aby uniknąć kosztownych błędów i wiedzieć, jak korzystać z oświetlenia, warto sięgnąć do Kodeksu drogowego.

Światło przeciwmgłowe

W świetle prawa

Przepisy jednoznacznie mówią, jak należy się zachować w momencie znacznego pogorszenia się warunków atmosferycznych.

Według art. 30 ust. 1 Kodeksu drogowego kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami.

1) Kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:
a) włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie,
b) poza obszarem zabudowanym podczas mgły dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania,
2) Kierujący innym pojazdem niż pojazd, o którym mowa w pkt 1, jest obowiązany:
a) włączyć światła, w które pojazd jest wyposażony,
b) korzystać z pobocza drogi, a jeżeli nie jest to możliwe, jechać jak najbliżej krawędzi jezdni i nie wyprzedzać innego pojazdu.

2. Obowiązek używania świateł, o którym mowa w ust. 1, dotyczy kierującego pojazdem także podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.

3. Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Tablica rozdzielcza informująca o włączonych światłach przeciwmgłowych

Artykuł 51 Kodeksu drogowego określa, jak należy używać świateł zewnętrznych zastosowanych w pojeździe. Odnosi się on na przykład do stosowania świateł do jazdy dziennej czy przeciwmgłowych:

1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący może używać świateł do jazdy dziennej.

5. Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

Nieraz spotykamy się z sytuacją, kiedy to ulewną nocą z naprzeciwka nadjeżdża samochód ze światłami przeciwmgłowymi zapalonymi tylko po to, aby doświetlić sobie drogę. Z punktu widzenia kierowcy może i jest niewielka poprawa widoczności, ale odbywa się to kosztem oślepiania innych użytkowników dróg.

Włączone tylne światło przeciwmgłowe

Kary za nieprawidłowe używanie świateł przeciwmgłowych

Korzystanie z dodatkowego oświetlenia drogi bez uzasadnienia jest karalne. Jeżeli za takie wykroczenie zatrzyma nas policja, to musimy się liczyć z mandatem w wysokości 100 zł i 2 punktami karnymi. Kara zostanie podwyższona o kolejne 100 zł i 2 punkty karne, jeżeli z niewiadomych przyczyn włączymy jednocześnie przednie i tylne światła przeciwmgłowe.

Używanie świateł przeciwmgłowych ma na celu oświetlanie drogi w warunkach pogorszonej widoczności. Używajmy ich jednak z głową. Pamiętajmy, że na drodze nie jesteśmy sami. Oślepianie innych kierowców to stwarzanie potencjalnego niebezpieczeństwa na drodze.

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Pompy paliwa w silnikach Diesla - budowa i zasada działania Jak przygotować samochód do wiosny - poradnik Skrzynie automatyczne - jak jeździć poprawnie? Jak działają hamulce? Jak czytać etykiety na oponach - poradnik Jak ustawić światła w samochodzie - poradnik Łożyska - jakie rodzaje i gdzie występują w samochodzie? Jak wybrać żarówki samochodowe Jak działa przepływomierz powietrza - poradnik Jaka będzie przyszłość motoryzacji? Jak odpowietrzyć układ hamulcowy - poradnik System OBD - transfer danych, kody błędów, podłączenie [cz.2] Jak działa ogrzewanie postojowe webasto? Jak wymienić wkład lusterka samochodowego – poradnik Jak polerować karoserię? Polerowanie Nissana 350Z System OBD - wprowadzenie [cz.1] Dlaczego warto wymieniać filtr kabinowy - poradnik Jak wymienić filtr powietrza – poradnik Mercedes 190 W201 - jazda youngtimerem [cz. 16]. Praca nad felgami Diesel na gaz? Tak, to możliwe! Jak dobrać wycieraczki? - poradnik Jak wybrać i zamontować hak holowniczy – poradnik Usterki w silniku ZS, które mogą się zdarzyć zimą... Opony z kolcami – budowa, przeznaczenie, gdzie można ich używać

Popularne w tym tygodniu:

Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Małe silniki Diesla bez koła dwumasowego - najlepsze propozycje [cz.1] O czym musisz przypomnieć mechanikowi podczas przeglądu poza ASO? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Czy na pewno wiesz jak korzystać ze świateł w samochodzie? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy?