ABT A1 Power (2010) - mały też może sporo

ABT A1 Power (2010) - mały też może sporo

ABT A1 Power (2010) - mały też może sporo
Olgierd Lachowski
29.07.2010 14:00, aktualizacja: 13.10.2022 13:43

Po dwóch niezbyt udanych próbach produkcji małego samochodu Audi powraca do grupy aut małych ze swoim A1. Dzięki A1 tunerzy znowu będą mieli pełne ręce roboty, np. ABT.

Po dwóch niezbyt udanych próbach produkcji małego samochodu Audi powraca do grupy aut małych ze swoim A1. Dzięki A1 tunerzy znowu będą mieli pełne ręce roboty, np. ABT.

W latach 70-tych ubiegłego wieku firma z Ingolstadt wyprodukowała 180 tysięcy modelu 50. Było to 3.5-metrowe, małe auto, którego brat bliźniak potem stał się bardzo znany jako Volkswagen Polo. Jego produkcja trwa do dziś. Przez prawie dwadzieścia następnych lat najmniejszym samochodem w produkcji było 80 należące do klasy średniej. Dopiero w drugiej połowie lat 90-tych Audi spróbowało zejść o poziom niżej i wprowadziło do sprzedaży A3, które jak na razie sprzedaje się całkiem dobrze. Mniej więcej w tym samym czasie ruszył projekt A2 – samochodu małego o ponadprzeciętnych rozwiązaniach technicznych. Najważniejszym było nadwozie wykonane ze stopów aluminium, co zmniejszało masę tego autka do około 850 kg. A2 miało też dość nietypową sylwetkę mikrovana. Niestety ‘technologia aluminiowa’ podnosiła koszty produkcji i samochód był po prostu drogi. Na polskim rynku najtańsze A2 kosztowały ponad 50 tysięcy złotych. Wysoka cena przyczyniła się do bardzo niskiej sprzedaży A2 w całej Europie i w Audi zapadła decyzja o zaprzestaniu produkcji w 2005 roku. Teraz znowu podjęto próbę zbudowania czegoś małego. Tym razem samochód wygląda normalne, tzn. ma nadwozie typu hatchback, i nie użyto w nim tak wielu nowinek technicznych, by podnieść rażąco cenę. Ogólnie rzecz ujmując A1 jest po prostu ładne.

Na chwilę obecną A1 jest dostępne z trzema silnikami, z czego jeden jest jednostką ZS. Pierwszy z nich to turbodoładowany 4-cylindrowiec 1.2 TFSI o mocy 86 KM przy 4800 obr./min. Moment to 150 Nm przy 1500-3500 obr./min. Drugi różni się objętością skokową, która wynosi 1390 cm[sup]3[/sup]. Jego moc to 122 KM przy 5000 obr./min., zaś maksymalny moment obrotowy to równe 200 Nm w zakresie 1500-4000 obr./min. Ten silnik może być wyposażony w system Start & Stop. Jednostka ‘wysokoprężna’ ma objętość skokową 1.6 litra i moc 90 KM lub 105 KM. Wszystkie silniki mają doładowanie turbosprężarkami i bezpośredni wtrysk paliwa.

Od razu dla nich wszystkich tych motorów ABT przygotował programy ‘wzmacniające’. Jak na razie są to programy najniższego poziomu ABT Power. Power S i Power R o ile będą, zostaną przedstawione później. I tak najsłabszy 86-konny silnik zyska ich 29, 122-konny będzie miał moc 150 KM, a ‘diesel’ odpowiednio 110 i 125 KM w zależności od wersji. Wszystkie zmiany będą wywołane nowym oprogramowaniem w ECU. Na każdą modyfikację silnika ABT daje 2 lata lub 100 000 km gwarancji. Niezależnie od silnika przeróbka będzie kosztowała 1490 €.

Również zawieszenie można będzie obniżyć. Tuner zaprojektował nowe sprężyny, które obniżą samochód o 25 mm. Trzeba się jednak liczyć z tym, że kupując A1 z pakietem S-Line nie będzie możliwości zamontowania tych sprężyn do samochodu. Cena samych sprężyn to ledwie 230 €. Dużo więcej, bo 360 € kosztuje montaż, a dodatkowe 60 euro certyfikat TÜV.

Obraz

Skoro już obniżyliśmy auto to warto kupić większe felgi, najlepiej od razu z oponami. Taka przyjemność w zależności od rozmiaru to wydatek 1790 € lub 1990 € plus 60 € za TÜV. Mniejsze koła z felgami 7.5 x 17” i oponami 215/40 są tańsze, a większe 8.0 x 18” (opony 225/35) oczywiście droższe.

Na tym zmiany mechaniczne (o ile potraktujemy większe koła jako tuning mechaniczny) się kończą. Fachowcy ABT’a nie przewidują poprawiania układu hamulcowego.

Aby wyróżnić A1 z tłumu można nabyć mu zestaw spojlerów zarówno w pakiecie, jak i każdy z osobna. Gotowe pakiety są w trzech zestawieniach stylistyczno-kolorystycznych. Klecks to plamy na nadwoziu, Aloha – kwiaty przypominające te z Karaibów, a High Voltage – to, jak się można domyślić, pioruny i czaszki. Wszystko utrzymane w młodzieżowym stylu. Dodatkowo każdy z tych pakietów ma swoją indywidualną kolorystykę. Same spojlery są takie same w każdym przypadku, a w ich skład wchodzą: spojler przedni, listwy boczne, tylny spojler na dach, osłona rur wydechowych i atrapy wylotów powietrza nad przednimi kołami. Dodatkowo klient dostaje do wnętrza dywaniki z logo ABT. Wszystko to zebrane do kupy kosztuje 2625 euro, a jeszcze trzeba się liczyć z kolejnymi 850 € za instalację.

O tym jak jeździ A1 Power z każdym silnikiem dowiemy się z pewnością dopiero za czas jakiś.

Jak widać u ABT’a nic tanie nie jest. Zalety przeróbki w firmie z Kempten to wysoka jakość wykonania i gwarancje oraz w wypadku A1 całkiem przyjemny wygląd pakietu spojlerów. Wady to ceny poszczególnych komponentów. Mi najmniej spodobały się naklejki na błotniki udające wyloty. Zalatują trochę wiejskim tuningiem.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

1.2 TFSI Power

  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1197 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 115 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 90.07 KM/l (seryjny - 71.85 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na przednie koła

1.4 TFSI Power

  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1390 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 150 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 107.91 KM/l (seryjny - 87.77 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: Na przednie koła

1.6 TDI Power

  • Typ: R4, ZS
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1598 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 110 KM lub 125 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 68.84 lub 78.82 KM/l (seryjny - 56.32 lub 65.71 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na przednie koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe
  • Koła przednie: 7.5 x 17\ lub 8.0 x 18\
  • Koła tylne: 7.5 x 17\ lub 8.0 x 18\
  • Opony przednie: 215/40 R 17 lub 225/35 R 18
  • Opony tylne: 215/40 R 17 lub 225/35 R 18

Masy i wymiary:


  • Masa własna: 1040 kg (1.2 TFSI), 1125 kg (1.4 TFSI), 1140 kg (1.6 TDI)
  • Stosunek masy do mocy: 9.46 kg/KM (1.2 TFSI Power), 7.50 kg/KM (1.4 TFSI Power), 10.36 lub 9.12 kg/KM (1.6 TDI Power) (seryjny - 12.09 kg/KM (1.2 TFSI), 9.22 kg/KM (1.4 TFSI), 12.67 lub 10.86 kg/KM (1.6 TDI))
  • Długość: 3954 mm
  • Szerokość: 1740 mm
  • Wysokość: 1392 mm (- 25 mm)
  • Rozstaw osi: 2469 mm

Koszty:

  • Tuning silnika: 1 490 €
  • Tuning zawieszenia + montaż + TÜV: 650 €
  • Koła z felgami 7.5 x 17\ + TÜV: 1 850 €
  • Koła z felgami 8.0 x 18\ + TÜV: 2 050 €
  • Pakiet spojlerów Aero + montaż: 3 475 €

RAZEM: max. 9 515 €[block position="inside"]8843[/block]

Źródło: abt

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)