A gdyby tak był van Porsche? – TH Multivan TH2 (2009)

Oto ciekawe połączenie Porsche i Volkswagena.

Mniej więcej piętnaście lat temu Porsche rozważało czy swoją ofertę rozszerzyć o vany, czy też SUV’y, bo produkcja jednego i drugiego jednocześnie była w tym czasie dla firmy zbyt ryzykowna.

Rok później zarzucono projekt o roboczej nazwie Varrera, a kierownictwo w Zuffenhausen postanowiło, że Porsche zacznie produkcję lekkiego samochodu terenowego. Czy to był błąd? Raczej nie; moda na Cayenne’y, ML’e, Q7, itp. trwa w najlepsze i na razie końca nie widać, a Porsche ma spory kawałek rynkowego tortu.

Ale na podstawie opisywanego tutaj samochodu można sobie wyobrazić jak mogłoby wyglądać Porsche Van – wszak ten Volkswagen to w dużej mierze Porsche właśnie. Jakie są podstawy ku temu, by Multivana nazwać Porsche? A takie, że auto to posiada układ napędowy nieprodukowanego Porsche 911 GT 2.

911 GT 2 (996) napędzał 3.6-litrowy silnik przeciwsobny o sześciu cylindrach generujący moc 462 KM (po ‘liftingu’ w 2003 roku 483 KM) przy 5700 obr./min. i maksymalny moment obrotowy sięgający 620 Nm w zakresie 3500–4500 obr./min. (od 2003 – 640 Nm). Motor, poprzez 6-biegową manualną skrzynię biegów, przenosił moc na tylne koła, a wszystko było upchnięte w dość małej komorze silnikowej.

Volkswagen Multivan/Transporter - facelift

Mająca swoją siedzibę w Berlinie TH Automobile pod wodzą Svena Thomsena stworzyła ‘hybrydę’ z nadwozia Volkswagena Multivana (osobowa, luksusowa wersja Transportera) i napędu Porsche.

Zobacz również: Volkswagen Golf R - przyspieszenie 0-100 km/h z launch control

Jako że nie tylko silnik, ale i cały układ napędowy jest przenoszony z Porsche do Multivana, to uniknięto trudnego i czasochłonnego przystosowywania elementów napędu z Volkswagena do zbyt mocnego silnika 911 GT 2. Co więcej, technicy z TH proponują podniesienie mocy do 558 KM (maksymalny moment obrotowy rośnie do 807 Nm). W poprzedniku na bazie Transportera 4. generacji, napędy z Porsche 911 Turbo przygotowywał Ruf przez co miały one moc 522 KM. W przypadku tego samochodu modyfikacjami silnika zajęło się znakomite 9ff.

Niezależnie od tego czy wybierze się układ z 911 GT 2 jak w tym przypadku, czy też z 911 Turbo, nie ma problemu ze zmieszczeniem całego zespołu pod maską, z tym, że nowa pokrywa silnika jest jednocześnie podłogą bagażnika. Wszystko wygląda jak za starych dobrych czasów kiedy ‘ogórki’ napędzał chłodzony powietrzem ‘bokser’ umieszczony właśnie pod podłogą bagażnika.

Przeróbki nie ograniczają się tylko do silnika. Firma adaptuje częściowo układ hamulcowy z tym, że zespół roboczy zaprojektowany jest przez samą TH, a wykonuje go włoskie Brembo. Tarcze hamulcowe są oczywiście wentylowane i mają średnicę 355 mm.

Na zewnątrz Multivan TH2 odróżnia się od seryjnego modelu 20-calowymi felgami ze stopów lekkich oraz oponami 235/35 R 20 (przód) i 265/35 R 20 (tył). Połączenie białego koloru nadwozia z ciemnymi kołami daje całkiem ciekawy efekt.

Jedyną zmianą we wnętrzu tego egzemplarza są zegary Porsche 911, jednak, jak wiele małych firm, tak i TH wykona wszystko czego zażyczy sobie klient (o ile go na to stać).

Za sprawą wspomnianego napędu Multivan TH2 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5.10 s, a do 200 km/h w 15.00 s. Prędkość maksymalna jest określona na 280 km/h. To nie wszystko na co stać TH. W zeszłym roku ustanowili rekord prędkości vanem osiągając ponad 300 km/h1).

Cena wersji podstawowej to 145 000 € i obejmuje ona wymianę układu napędowego, kół i hamulców. Za inne dodatki trzeba dopłacić.

1) O tym samochodzie wkrótce.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: B6, M96/70S
  • Ustawienie: Z tyłu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3600 cm3
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 558 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 155.00 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 807 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane Brembo, średnica 355 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane Brembo, średnica 355 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 8.5 x 20"
  • Koła tylne: 9.5 x 20"
  • Opony przednie: 235/35 R 20
  • Opony tylne: 265/35 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: ≈ 2300 kg
  • Stosunek masy do mocy: 4.12 kg/KM
  • Długość: 4890 mm
  • Szerokość: 1904 mm
  • Rozstaw osi: 3000 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0–100 km/h: 5.10 s
  • Przyspieszenie 0–200 km/h: 15.00 s
  • Prędkość maksymalna: 300 km/h

Źródło: th automobile

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Mitsubishi Lancer Evo X Concept Final na otarcie łez [aktualizacja] Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz?

Popularne w tym tygodniu:

Imponujący Żuk z mocnym silnikiem na sprzedaż za 75 000 zł Legendarne Audi do kupienia na prestiżowej aukcji Takich zdjęć w ogłoszeniu jeszcze nie było - Saab 9-3 i piękna pani Idealne Porsche 911 Speedster może być Twoje Zamówił Ferrari F12 TdF w kolorach pasujących do zabytkowego 250 GT Lusso Pierwsze auto elektryczne z Polski może być niemieckie Manualne przekładnie w przyszłych BMW M? Nie jestem pewien Legenda Grupy B do kupienia na aukcji Dlaczego samochody autonomiczne to hybrydy lub auta elektryczne? Micra kreuje: jak nowy model Nissana zainspirował węgierskich projektantów do stworzenia lampy Pendant Polska jak Kalifornia – będziemy mieli samochody autonomiczne na drogach? Tydzień w motorsporcie #19