Bielszy od bieli – BBR Focus RS Phase 4 (2010)

Bielszy od bieli – BBR Focus RS Phase 4 (2010)

Bielszy od bieli – BBR Focus RS Phase 4 (2010)
Olgierd Lachowski
10.08.2010 07:00, aktualizacja: 13.10.2022 13:44

Na osiągi Focusa RS nie da się narzekać. Jednak nigdy nie jest tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej, co pokazuje Focus od brytyjskiego BBR.

Na osiągi Focusa RS nie da się narzekać. Jednak nigdy nie jest tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej, co pokazuje Focus od brytyjskiego BBR.

Fabryczny Focus RS napędza rzędowy, 5-cylindrowy silnik o obj. 2.5 l. Wspomagany sprężarką motor generuje 305 KM mocy przy 6500 obr./min. i maksymalny moment obrotowy równy 440 Nm od 2250 obr./min. do 4500 obr./min.

Napęd jest przekazywany za pomocą sześciobiegowej, manualnej skrzyni biegów tylko na przednie koła (FWD – Front Wheels Drive). Sportowy Ford rozpędza się do 263 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h to tylko 5.90 s.

Nieusatysfakcjonowani mogą udać się do BBR, które ma aż cztery poziomy tuningu dla Focusa RS.

Pierwszy (Phase 1) poziom kosztuje zaledwie 595 £, a zmiany polegają na przeprogramowaniu ECU (centralnej jednostki sterującej). Daje to wzrost mocy do 347 KM przy 6150 obr./min. W tym przypadku moment obrotowy to 501 Nm przy 3350 obr./min.

Dokładając kolejne 845 funtów dostaniemy dodatkowo wydajniejszą niż seryjna, międzystopniową chłodnicę powietrza doładowującego (ang. intercooler). To daje kolejne 13 KM (łącznie 360 KM przy 6580 obr./min.) i 13 Nm (514 Nm przy 3000-4600 obr./min.)

Za 2840 funtów BBR sprzedaje zestaw tuningowy Phase 3. Pomijając obecne tu zmiany z poziomu drugiego, mamy też do czynienia z wymianą nie tylko wtryskiwaczy paliwa na wydajniejsze, ale też całego układu wydechowego na zupełnie nowy. Rezultat to 387 KM przy 6080 obr./min. i 527 Nm przy 3000-4650 obr./min.

Na szczycie listy jest poziom czwarty (Phase 4). Jego cena to prawie 4500 £ (z montażem, jak każdy poprzedni). W jego skład wchodzą wszystkie poprawki z niższych pakietów plus nowa turbosprężarka i wydajniejsza pompa paliwa. Najdroższy pakiet zwiększa moc silnika do 410 KM przy 6220 obr./min. i podnosi moment obrotowy do ogromnych 554 niutonometrów przy zaledwie 3380 obr./min.

Do każdego z zestawów można kupić sprężyny zawieszenia produkcji BBR. Cena to jedyne 195 funtów. Montaż i ustawienie geometrii to wydatek 300 funtów. Warto też zainwestować w amortyzatory z regulacją charakterystyki firmy Koni. Komplet w cenie 795 £. Za instalację i ustawienie trzeba dopłacić 300 funtów.

Wydając niespełna 6100 funtów dostaniemy ponad 400-konnego Focusa RS, którego osiągi sami musimy zmierzyć, bo tuner ich nie podał.

Na zdjęciach BBR Focus RS Phase 4.

Dane techniczne

Silnik i napęd (BBR Focus RS Phase 1):


  • Typ: R5
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2521 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 347 KM przy 6150 obr./min.
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 137.64 KM/l (seryjny - 120.99 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 501 Nm przy 3350 obr./min.
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na przednie koła

Silnik i napęd (BBR Focus RS Phase 2):


  • Typ: R5
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2521 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 360 KM przy 6580 obr./min.
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 142.80 KM/l (seryjny - 120.99 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 514 Nm przy 3000-4600 obr./min.
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na przednie koła

Silnik i napęd (BBR Focus RS Phase 3):


  • Typ: R5
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2521 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 387 KM przy 6080 obr./min.
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 153.51 KM/l (seryjny - 120.99 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 527 Nm przy 3000-4650 obr./min.
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na przednie koła

Silnik i napęd (BBR Focus RS Phase 4):


  • Typ: R5
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2521 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 410 KM przy 6220 obr./min.
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 162.63 KM/l (seryjny - 120.99 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 554 Nm przy 3380 obr./min.
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na przednie koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 336 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 302 mm
  • Koła przednie: 8.5 x 19\
  • Koła tylne: 8.5 x 19\
  • Opony przednie: 235/35 R 19
  • Opony tylne: 235/35 R 19

Masy i wymiary:


  • Masa własna: 1468 kg
  • Stosunek masy do mocy: 4.23 kg/KM (Phase 1), 4.08 kg/KM (Phase 2), 3.79 kg/KM (Phase 3), 3.58 kg/KM (Phase 4), (seryjny - 4.81 kg/KM)
  • Długość: 4402 mm
  • Szerokość: 1842 mm
  • Rozstaw osi: 2640 mm

Źródło: carscoop

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)