Używany Ford Mondeo Mk 3 [awarie i problemy]
Ford Mondeo Mk 3 został zaprezentowany w 2000 roku i był produkowany przez 7 lat. Jego największymi atutami były: dobra cena, wyposażenie, jakość prowadzenia i przestronność. Dziś to właśnie te cechy sprawiają, że wciąż cieszy się zainteresowaniem na rynku wtórnym, ale bardzo często jego stan techniczny jest karygodny.
17.08.2010 | aktual.: 30.03.2023 09:53
Ford Mondeo Mk 3, czyli druga generacja tego modelu, do dziś przekonuje bardzo niskimi cenami, sporą popularnością oraz dużą przestronnością wnętrza. Choć rynek wtórny obfituje w egzemplarze w fatalnym stanie technicznym, to ładnie utrzymane mondeo nadal jest atrakcyjną propozycją. Przyjrzyjmy się temu modelowi bliżej.
Auto mierzy 4,7 m długości i występuje w trzech wariantach nadwozia: sedan, liftback i kombi. Kombi ma największy bagażnik o pojemności 540 l - sedan i liftback po 500 l. Rozstaw osi to 2755 mm, a zatem miejsca w kabinie dla pasażerów jest bardzo dużo.
Ford oferował Mondeo w wielu wariantach silnikowych i jednej wersji sportowej ST. Oto pełna gama silników:
- 1.8 16V (110 KM)
- 1.8 16V (125 KM)
- 1.8 16V SCi (130 KM)
- 2.0 16V (145 KM)
- 2.5 V6 (170 KM)
- 3.0 V6 (204 KM)
- 3.0 V6 ST220 (220 KM)
[*]silniki Diesla:
- 2.0 TDDi (90 KM)
- 2.0 TDDi (115 KM)
- 2.0 TDCi (115 KM)
- 2.0 TDCi (130 KM)
- 2.2 TDCi (155 KM)/list
Ogólne awarie i problemy
Ford Mondeo ogólnie należy do samochodów dość awaryjnych i raczej nisko cenionych, ale głównie ze względu na korozję. Dotyczy ona zarówno nadwozia jak i podwozia, co jest jeszcze większym problemem. Uczciwie należy przestrzec, że spora grupa aut dostępnych na rynku powinna być z tego powodu poddana kasacji.
Problemem są naprawy zawieszenia. Przykładowo próby odkręcenia dużych tylnych wahaczy kończą się wyrwaniem ich wraz z mocowaniem. Pomimo konstrukcji wielowahaczowej, serwis całego zawieszenia jest tani. Gorzej, kiedy trzeba się tym zająć na poważnie. W wielu autach wymaga to remontu całego układu jezdnego, co oznacza koszt równy z wartością pojazdu. Rekompensatą za to jest znakomite prowadzenie. Trzeba tylko zadbać o właściwą geometrię.
Korozja to jedno, a stan techniczny elementów zewnętrznych to co innego. W fordach z tego okresu nagminnie psuł się zamek maski - niecodzienne rozwiązanie - otwieranej kluczykiem. Wygląd reflektorów głównych często jest fatalny - mocno pożółkłe klosze można zregenerować. W lampach jest też nierzadko woda.
Usterki silników
Popularne diesle borykały się z wieloma problemami, choć trzeba przyznać, że po latach wiele z nich jest już po naprawach. Za gorszą uznaje się jednostkę 2.0 TDCi z wtryskiwaczami Common Rail. Jest nowocześniejsza od TDDi, ale jednocześnie droższa w naprawach.
Trudno mówić o konkretach - psuje lub zużywa się wszystko, co dotyczy diesla tego typu. Głównie jednak dotyczą układu zasilania - wtryskiwacze, wysokiego ciśnienia. Typową usterką diesli TDCi jest pęknięta gumowa rura łącząca zawór recyrkulacji spalin EGR z intercoolerem.
Silniki TDDi zasilane pompą rotacyjną rzadziej miewają tego typu usterki, ale ich pompa też potrafi sprawiać problemy. Ogólnie jednak - pomimo niższej mocy - jednostka TDDi jest uznana za trwalszą i prostszą, łatwiejszą w naprawach. Z kolei osoby, którym jednak na dynamice zależy, powinny wybrać silnik 2.2 TDCi - bardziej dopracowany.
Wspólnym problemem obu silników Diesla jest dość niska trwałość koła dwumasowego. Na szczęście nie jest drogie - od 800 do ok. 1400 zł. Zwiastunem problemu z tym elementem są dochodzące spod maski drgania przy niskich obrotach i zmianie biegów.
Polecane są silniki benzynowe, z którymi nie ma poważnych problemów, póki nie zamontujemy instalacji LPG. Nie jest to paliwo dobre dla silników Forda, choć większość dużych problemów wynika z montażu niewłaściwej instalacji. Odporność głowic jest niska, ale przy odpowiednim zasilaniu warto zamontować autogaz do mondeo.
Jedynym niepolecanym silnikiem benzynowym jest 1.8 SCi, który boryka się z dość awaryjnym bezpośrednim wtryskiem. Nie da się tu zamontować instalacji gazowej. Nie ma żadnych przesłanek, które mogłyby wskazywać ten motor na dobry wybór.
Na słowa uznania w jednostkach napędowych zamontowanych w Mondeo Mk 3 zasługuje zastosowany we wszystkich łańcuchowy napęd rozrządu, który pozwala znacznie obniżyć koszty eksploatacji czy serwisu po zakupie. Warto podkreślić, że rozwiązania stosowane w Fordzie Mondeo III generacji są trwałe i dopracowane, choć niekoniecznie dotyczy to silników V6.
[block position="indent-right"]21495[/block]