Kilka słów na temat wymiany i doboru żarówek samochodowych

Kilka słów na temat wymiany i doboru żarówek samochodowych

Kilka słów na temat wymiany i doboru żarówek samochodowych
Artur Kuśmierzak
20.08.2010 08:00, aktualizacja: 02.10.2022 21:24

Wymiana żarówki wydaje się rzeczą banalną, jednak posiadaczom niektórych aut może ona przysporzyć wiele kłopotów, jeśli wcześniej nie zajrzą do instrukcji obsługi, na forum lub nie zapytają znajomego mechanika. W starszych modelach wymontowanie żarówki jest prostsze, a co za tym idzie - możemy zabrać się do tego bez żadnego przygotowania. Możemy, ale lepiej, jeśli wcześniej dowiemy się, jak to zrobić tak, by niczego nie zepsuć.

Stan oświetlenia warto sprawdzać co kilka tysięcy kilometrów nawet samemu. Dlaczego? Bo o ile spaloną żarówkę świateł mijania bez problemu jesteśmy w stanie zauważyć, to w przypadku tylnych pozycji nie jest to możliwe bez wyjścia z auta i dokładnego sprawdzenia. Jeśli już zauważymy, że jakaś żarówka nie świeci, na początku sprawdźmy, czy nie doszło do jej obluzowania.

Możemy również wyjąć ją z klosza reflektora i sprawdzić, czy rzeczywiście doszło do przerwania ciała świecącego wewnątrz i czy żarówka jest osmolona. Jeśli tak jest, to obejrzyjmy dokładnie całe oświetlenie auta łącznie z wnętrzem, żeby bezsensownie nie jeździć po każdą żarówkę osobno.

W przypadku żarówek świateł pozycyjnych łącznie z podświetleniem rejestracji nie musimy wydawać dużo na produkty renomowanych firm, zwykła żarówka ze stacji benzynowej w zupełności wystarczy. Ze światłami mijania, drogowymi i przeciwmgielnymi sytuacja wygląda już nieco inaczej. Jeśli chcemy mieć dobrą widoczność i długą żywotność, to musimy zainwestować w dobre żarówki. Dobre nie oznacza najdroższe.

Obraz

W przednich światłach przeciwmgielnych mamy do czynienia z żarówkami oznaczonymi symbolem H1, H3 lub H11. Najlepiej będzie, jeśli wymontujemy taką żarówkę i pokażemy ją w sklepie, żeby uniknąć pomyłki. Możemy kupić żarówkę renomowanej marki, która będzie świeciła nieco dłużej, lub mniej znanej, która szybciej straci żywotność.

H4 i H7 to symbole żarówek świateł mijania. Różnica między nimi polega na tym, że H4 są żarówkami dwuwłóknowymi, a H7 - jednowłóknowymi. Co to znaczy? Te pierwsze, gdy świeci pierwsze włókno, działają jak światła mijania, a po przełączeniu na drugie włókno - jak tak zwane światła długie, czyli inaczej mówiąc - drogowe. Żarówki jednowłóknowe mogą działać tylko jako światła mijania. Nie można ich dowolnie wybierać, w jednych autach są H4, w innych - H7.

Tu oferta producentów jest bardzo bogata, mamy do dyspozycji żarówki świecące na żółto, niebiesko, imitujące ksenon oraz produkty o większej wydajności. Jeśli zdecydujemy się na zakup żarówki świecącej inną barwą niż tak zwana barwa biała, to musimy liczyć się z możliwością otrzymania mandatu za niewłaściwe oświetlenie. Ponadto żarówki imitujące ksenon często mają krótszą żywotność, a światło, które wytwarzają, jest wyraźnie słabsze od żarówek barwy białej.

Z kolei żarówki o zwiększonej wydajności świecą prawie niezauważalnie mocniej, ponieważ muszą spełniać odpowiednie normy prawne, a ponadto szybciej się zużywają i więcej kosztują. Dlatego ze względów racjonalnych, kupując żarówki H4 i H7, powinniśmy wybierać standardowe produkty markowe. Dużo nie kosztują, a posłużą nam na lata. Przy ich zakupie pamiętajmy również, że żarówki tego koniecznie muszą być wyposażone w filtr UV, jeśli nie chcemy doprowadzić do zaciemnienia reflektora. Światła mijani świecą asymetrycznie, co nie znaczy, że mamy do czynienia z prawymi i lewymi żarówkami, po prostu światło pada inaczej pod wpływem różnego ustawienia reflektorów po to, żeby dokładnie oświetlać pobocze.

Obraz

W niektórych autach z bogatszym wyposażeniem montowane są tak zwane ksenony. Ich wymiana musi być zlecona fachowemu serwisowi, ponieważ są to światła samopoziomujące się. Odradzamy również samodzielny montaż tego typu oświetlenia z powodu różnych narzuconych standardów, które tego typu oświetlenie musi spełnić.

Pamiętajmy również, że nawet najlepsze żarówki nie będą świeciły dobrze przez oszpecone lub zniszczone reflektory. Klosze lamp muszą być utrzymane w idealnym stanie. Nie mogą przeciekać, być smolone ani stuningowane przy użyciu tak zwanej brewki, jeśli chcemy, żeby dobrze świeciły.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (20)