Kojot w Mustangu - nowy silnik V8 Forda: 5.0 TiVCT

Specjalnie dla przyszłorocznego Mustanga, Ford opracował nową pięciolitrową jednostkę nazwaną Coyote. Tym razem nie jest to leniwy, niewysilony, typowo amerykański silnik V8. Coyote nie boi się 7000 obr./min, a konstrukcyjne zbliżony jest do europejskich konkurentów.

Osiągi

Silnik generuje 418 KM przy 6500 obr./min, maksymalny moment obrotowy wynosi 529 Nm przy 4250 obr./min. Jednocześnie jego masa oceniana jest na zaledwie 195 kg. To bardzo dobry wynik jak na silnik o pojemności 4951 cm3. Masy silników Audi 4.2 i BMW 4.0 nieco przekraczają 200 kg.

Rozrząd

W każdej z głowic znajdują się dwa wałki rozrządu. Połączone są one krótkim łańcuchem rolkowym. Za samo przekazanie napędu z wału korbowego na jeden z wałków odpowiada długi łańcuch zębaty. Takie łańcuchy wyróżniają się trwałością i cichą pracą.

Napęd rozrządu 5.0 TiVCT

Pomiędzy każdym z 32 zaworów, a odpowiadającymi im krzywkami można znaleźć jednostronne dźwigienki z rolkami. Pozwalają one na obniżenie tarcia w układzie rozrządu. Jednocześnie hydrauliczne elementy kompensujące luz zaworowy pracują jako nieruchome podpórki dźwigienek — dzięki temu nie przeszkadzają w osiąganiu wysokich prędkości obrotowych. Nie jest to nowość, takie  rozwiązanie układu rozrządu jest popularne m. in. wśród firm niemieckich.

Z europejskich Fordów przeszczepiono system zmiennych faz rozrządu. TiVCT (ang. Twin Independent Variable Camshaft Timing) można było znaleźć w popularnym 115-konnym silniku 1.6. Położenie każdego z wałków regulowane jest osobno przez nastawniki widoczne z przodu silnika. Charakterystyczne wypustki na drugim końcu wałków służą do pomiaru ich położenia.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Interkontynentalna bitwa | BMW M3 vs. Mustang GT [wideo]

Dodatkowa pojemność

Względem starszego 4.6 nie został zmieniony rozstaw pomiędzy osiami cylindrów, dalej wynosi 100 mm. Pomimo tego średnica cylindrów wzrosła z 90,2 do 92,2 mm. Dodatkowe 2 mm uzyskano kosztem grubości tulei cylindrowych. Również skok tłoków wzrósł z 90 do 92,8 mm, mimo iż długość (od osi sworznia do osi otworu czopu wału) korbowodów nie uległa zmianie.

Kadłub o obniżonej linii podziału

Kąt rozwidlenia wynosi oczywiście 90 stopni. Kadłub posiada linię podziału poniżej osi wału - oddzielne pokrywy łożysk głównych wsunięte są w głąb bloku. Dzięki temu każdą z nich można przykręcić za pomocą dwóch śrub ułożonych poziomo i czterech ustawionych pionowo. Ta metoda uzyskania sztywności popularna jest także w innych silnikach amerykańskich, np. General Motors LS. Europa skłania się bardziej do podziału w osi wału i pokryw połączonych w jeden element.

V8: Ferrari kontra reszta świata


Szczegóły

W celu poprawy chłodzenia tłoków, silnik wyposażono w dysze do natrysku oleju. Za innowację należy uznać przeniesienie tarczy czujnika położenia wału korbowego na koniec silnika - przed koło zamachowe. Dzięki temu pomiar nie będzie zakłócony przez drgania skrętne wału. Ford nie poszedł jednak dalej i nie przeniósł tam, wzorem Audi, napędu rozrządu. Być może chciano uniknąć utrudnień podczas wymiany łańcuchów.

Tarcza czujnika położenia wału korbowego

Wał korbowy posiada wykorbienia ułożone w dwóch płaszczyznach (cross-plane). Kolejność zapłonów to 1–5-4–8-6–3-7–2.

Bezpośredni wtrysk: brak

Inżynierowie Forda uznali, że bezpośredni wtrysk benzyny opłacalny jest tylko w silnikach doładowanych. W przypadku wolnossącego 5.0 uzyskano wysoki stopień sprężania (11) z wykorzystaniem tradycyjnego wtrysku do kolektora dolotowego. Dla porównania: równie nowoczesny silnik 5.0 Jaguara ma stopień sprężania 11,5 przy zastosowaniu wtrysku bezpośredniego. Same osiągi brytyjskiej jednostki są gorsze: 385 KM i 515 Nm.

Trudno się dziwić takiemu podejściu do tematu. Silnik wyposażony we wtrysk bezpośredni byłby droższy, bardziej wrażliwy na jakość paliwa. Do tego budowanie wysokoobrotowych silników GDI nie jest łatwe, problemem staje się krótki czas na odparowanie paliwa.

Wtrysk bezpośredni spodziewany jest w przyszłych, doładowanych mechanicznie wersjach.

Źródło: 5.0 Mustang & Super FordsCarfolio

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie?

Popularne w tym tygodniu:

Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić? Jak naprawić karoserię? Sposoby na rysy, rdzę, dziury i wgniecenia