Stuningowane BMW X1 to nieczęsty widok. Ten obraz próbuje zmienić Hartge, aplikując ‘witaminki’ odmianie z 2-litrowym ‘dieslem’.
Stuningowane BMW X1 to nieczęsty widok. Ten obraz próbuje zmienić Hartge, aplikując ‘witaminki’ odmianie z 2-litrowym ‘dieslem’.
W latach 80. i 90. XX wieku Hartge wraz z kilkoma innymi firmami stanowiło o sile rynku tuningowego w Niemczech. Do tej grupy należały warsztaty takie jak AMG, Brabus, MK-Motorsport, Gemballa, Ruf, Ac Schnitzer, ABT i dziś już ledwo ‘dyszący’ Koenig-Specials. Potem Hartge, tak samo jak MK-Motorsport, zeszło z pierwszych stron motoryzacyjnych gazet i przez dobrych kilka lat było o nim cicho. Dopiero dwa lata temu firma stała się bardziej medialna i prezentuje w Internecie swoje produkty.
Najnowszym autem z Ötigheim jest BMW X1 z wysokoprężną jednostką napędową. Mowa tu o wersji sDrive20d. W przeciwieństwie do xDrive (napęd na wszystkie koła) napęd sDrive jest napędem na jedną (tylną) oś. Prostszy w budowie układ jezdny sDrive jest też lżejszy niż xDrive, co skutkuje tym, że tylnonapędowe X1 waży o 85 kg mniej od ‘czterołapa’.
Pod maską X1 spoczywa 4-cylindrowy, rzędowy silnik o objętości skokowej 2,0 l współpracujący z turbosprężarką. Motor wytwarza 177 KM mocy przy 4000 obr./min i 350 Nm momentu obrotowego (1750-3000 obr./min). Dziesięć lat temu niewiele lepszymi parametrami legitymował się wyścigowy Volkswagen Golf 2,0 TDI wystawiony do 24-godzinnego wyścigu na Nürburgring Nordschleife. Technika idzie jednak naprzód i dziś tuninguje się nawet 300-konne 'diesle'.
Do sDrive20d Hartge oferuje chip z ulepszonym oprogramowaniem silnika, który podnosi moc jednostki napędowej do 209 KM, a moment obrotowy do 415 Nm. Obroty mocy maksymalnej pozostały na tym samym poziomie, a obroty szczytowego momentu wynoszą teraz 2000 obr./min.
Spaliny z silnika wydostają się przez fabryczny układ wydechowy z nowym tłumikiem końcowym.
We wszystkich odmianach X1 Hartge może zamontować krótsze sprężyny zawieszenia obniżające terenówkę o 30 mm.
Firma ochoczo skorzystała też z okazji do wymiany seryjnych kół na własne.
W aucie widocznym na zdjęciach założono koła z 20-calowymi felgami Classic 2 o szerokości 9,0” z przodu oraz 10,0” z tyłu. Opony 245/30 R 20 i 295/25 R 20 (odpowiednio przód i tył) dostarczają Continental, Pirelli oraz Michelin. Instalacja szerszych kół wymusiła założenie na piasty tulei dystansowych.
Wnętrze nie jest poddawane jakimś radykalnym przeróbkom, można za to zamówić wiele drobnych gadżetów, takich jak: koło kierownicy z wstawkami z kompozytu węglowego, aluminiowe nakładki na pedały, podstawkę pod lewą stopę, skórzane obszycie dźwigni hamulca postojowego i dźwigni zmiany biegów oraz dywaniki z logo Hartge.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w Hartge X1 sDrive20d wynosi tylko 6,90 s (lepiej o 1,20 s niż w aucie fabrycznym), a prędkość maksymalna została ustalona na 229 km/h (więcej o 11 km/h). Taki sam zestaw w aucie z napędem na obie osie pozwoli przyspieszać do ‘setki’ w 7,20 s i rozpędzać się do 224 km/h.
Za sam tuning silnika w 20d trzeba zapłacić 1 892 euro. Sprężyny zawieszenia to koszt 285 euro, układ wylotowy – 1 785 euro, komplet 20-calowych kół – 5 382 euro, a dodatki do wnętrza – ponad 1 820 euro. Jeśli doda się do tego jeszcze dwa logo na karoserię za łączną cenę około 80 euro, to uzbiera się całkiem spora sumka – ponad 11 100 euro. Podobny program tuningowy Hartge oferuje dla każdego silnika stosowanego w BMW X1.
Dzięki zmianom wprowadzonym przez tunera to małe BMW może więcej, ale chyba tylko w mieście, bo kto pojedzie w teren autem z takimi felgami?
Silnik i napęd:
- Typ: R4, ZS
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1995 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 209 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 104,76 KM/l (seryjny - 88,72 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 415 Nm przy 2000 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 312 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 300 mm
- Koła przednie: 9,0 x 20\ Classic 2
- Koła tylne: 10,0 x 20\ Classic 2
- Opony przednie: 245/30 R 20
- Opony tylne: 295/25 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1565 kg
- Stosunek masy do mocy: 7,49 kg/KM (seryjny - 8,84 kg/KM)
- Długość: 4454 mm
- Szerokość: 1798 mm
- Wysokość: 1515 mm (- 30 mm)
- Rozstaw osi: 2760 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,90 s
- Prędkość maksymalna: 229 km/h
Koszty:
- Tuning silnika: 1892,10 euro
- Układ wydechowy: 1785 euro
- Sprężyny zawieszenia: 285 euro
- Komplet kół: 5372,85 euro
- Kierownica: 1062,08 euro
- Nakładki na pedały: 160,65 euro
- Podstawka pod lewą nogę: 136,85 euro
- Skórzana dźwignia hamulca ręcznego: 130,90 euro
- Skórzana dźwignia zmiany biegów: 124,95 euro
- Komplet dywaników: 169,00 euro
- Dwa emblematy Hartge na nadwozie: 79,25 euro
RAZEM: max. 11 198,63 euro
Źródło: hartge • worldcarfans (foto)