Mały może więcej – Hartge X1 sDrive20d (2010)

Mały może więcej – Hartge X1 sDrive20d (2010)

Mały może więcej – Hartge X1 sDrive20d (2010)
Olgierd Lachowski
14.09.2010 07:00, aktualizacja: 20.10.2022 21:20

Stuningowane BMW X1 to nieczęsty widok. Ten obraz próbuje zmienić Hartge, aplikując ‘witaminki’ odmianie z 2-litrowym ‘dieslem’.

Stuningowane BMW X1 to nieczęsty widok. Ten obraz próbuje zmienić Hartge, aplikując ‘witaminki’ odmianie z 2-litrowym ‘dieslem’.

Obraz

W latach 80. i 90. XX wieku Hartge wraz z kilkoma innymi firmami stanowiło o sile rynku tuningowego w Niemczech. Do tej grupy należały warsztaty takie jak AMG, Brabus, MK-Motorsport, Gemballa, Ruf, Ac Schnitzer, ABT i dziś już ledwo ‘dyszący’ Koenig-Specials. Potem Hartge, tak samo jak MK-Motorsport, zeszło z pierwszych stron motoryzacyjnych gazet i przez dobrych kilka lat było o nim cicho. Dopiero dwa lata temu firma stała się bardziej medialna i prezentuje w Internecie swoje produkty.

Najnowszym autem z Ötigheim jest BMW X1 z wysokoprężną jednostką napędową. Mowa tu o wersji sDrive20d. W przeciwieństwie do xDrive (napęd na wszystkie koła) napęd sDrive jest napędem na jedną (tylną) oś. Prostszy w budowie układ jezdny sDrive jest też lżejszy niż xDrive, co skutkuje tym, że tylnonapędowe X1 waży o 85 kg mniej od ‘czterołapa’.

Pod maską X1 spoczywa 4-cylindrowy, rzędowy silnik o objętości skokowej 2,0 l współpracujący z turbosprężarką. Motor wytwarza 177 KM mocy przy 4000 obr./min i 350 Nm momentu obrotowego (1750-3000 obr./min). Dziesięć lat temu niewiele lepszymi parametrami legitymował się wyścigowy Volkswagen Golf 2,0 TDI wystawiony do 24-godzinnego wyścigu na Nürburgring Nordschleife. Technika idzie jednak naprzód i dziś tuninguje się nawet 300-konne 'diesle'.

Do sDrive20d Hartge oferuje chip z ulepszonym oprogramowaniem silnika, który podnosi moc jednostki napędowej do 209 KM, a moment obrotowy do 415 Nm. Obroty mocy maksymalnej pozostały na tym samym poziomie, a obroty szczytowego momentu wynoszą teraz 2000 obr./min.

Obraz

Spaliny z silnika wydostają się przez fabryczny układ wydechowy z nowym tłumikiem końcowym.

We wszystkich odmianach X1 Hartge może zamontować krótsze sprężyny zawieszenia obniżające terenówkę o 30 mm.

Firma ochoczo skorzystała też z okazji do wymiany seryjnych kół na własne.

W aucie widocznym na zdjęciach założono koła z 20-calowymi felgami Classic 2 o szerokości 9,0” z przodu oraz 10,0” z tyłu. Opony 245/30 R 20 i 295/25 R 20 (odpowiednio przód i tył) dostarczają Continental, Pirelli oraz Michelin. Instalacja szerszych kół wymusiła założenie na piasty tulei dystansowych.

Wnętrze nie jest poddawane jakimś radykalnym przeróbkom, można za to zamówić wiele drobnych gadżetów, takich jak: koło kierownicy z wstawkami z kompozytu węglowego, aluminiowe nakładki na pedały, podstawkę pod lewą stopę, skórzane obszycie dźwigni hamulca postojowego i dźwigni zmiany biegów oraz dywaniki z logo Hartge.

Obraz

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w Hartge X1 sDrive20d wynosi tylko 6,90 s (lepiej o 1,20 s niż w aucie fabrycznym), a prędkość maksymalna została ustalona na 229 km/h (więcej o 11 km/h). Taki sam zestaw w aucie z napędem na obie osie pozwoli przyspieszać do ‘setki’ w 7,20 s i rozpędzać się do 224 km/h.

Za sam tuning silnika w 20d trzeba zapłacić 1 892 euro. Sprężyny zawieszenia to koszt 285 euro, układ wylotowy – 1 785 euro, komplet 20-calowych kół – 5 382 euro, a dodatki do wnętrza – ponad 1 820 euro. Jeśli doda się do tego jeszcze dwa logo na karoserię za łączną cenę około 80 euro, to uzbiera się całkiem spora sumka – ponad 11 100 euro. Podobny program tuningowy Hartge oferuje dla każdego silnika stosowanego w BMW X1.

Dzięki zmianom wprowadzonym przez tunera to małe BMW może więcej, ale chyba tylko w mieście, bo kto pojedzie w teren autem z takimi felgami?

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: R4, ZS
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1995 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 209 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 104,76 KM/l (seryjny - 88,72 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 415 Nm przy 2000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 312 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 300 mm
  • Koła przednie: 9,0 x 20\ Classic 2
  • Koła tylne: 10,0 x 20\ Classic 2
  • Opony przednie: 245/30 R 20
  • Opony tylne: 295/25 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1565 kg
  • Stosunek masy do mocy: 7,49 kg/KM (seryjny - 8,84 kg/KM)
  • Długość: 4454 mm
  • Szerokość: 1798 mm
  • Wysokość: 1515 mm (- 30 mm)
  • Rozstaw osi: 2760 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,90 s
  • Prędkość maksymalna: 229 km/h

Koszty:

  • Tuning silnika: 1892,10 euro
  • Układ wydechowy: 1785 euro
  • Sprężyny zawieszenia: 285 euro
  • Komplet kół: 5372,85 euro
  • Kierownica: 1062,08 euro
  • Nakładki na pedały: 160,65 euro
  • Podstawka pod lewą nogę: 136,85 euro
  • Skórzana dźwignia  hamulca ręcznego: 130,90 euro
  • Skórzana dźwignia zmiany biegów: 124,95 euro
  • Komplet dywaników: 169,00 euro
  • Dwa emblematy Hartge na nadwozie: 79,25 euro

RAZEM: max. 11 198,63 euro

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Hartge X1 sDrive20d fot.8
  • Hartge X1 sDrive20d fot.2
  • Hartge X1 sDrive20d fot.1
  • Hartge X1 sDrive20d fot.7
  • Hartge X1 sDrive20d fot.4
  • Hartge X1 sDrive20d fot.3
  • Hartge X1 sDrive20d fot.5
  • Hartge X1 sDrive20d fot.6
[1/12]
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)