Nie ma aut w pełni niezawodnych! Zobacz co może popsuć się w twoim samochodzie?

Nie ma aut w pełni niezawodnych! Zobacz co może popsuć się w twoim samochodzie?

Co może zawieść w twoim aucie?
Co może zawieść w twoim aucie?
Artur Kuśmierzak
03.10.2010 08:00, aktualizacja: 20.10.2022 21:20

Kupując zarówno nowe jak i używane auto zawsze musimy liczyć się z tym, że w okresie jego użytkowania będziemy zmuszeni przynajmniej parę razy odwiedzić serwis. Jeśli przyjdzie nam wymienić takie części eksploatacyjne jak: klocki hamulcowe, amortyzatory czy filtry, wówczas nie powinniśmy obawiać się ogromnych kosztów. Kiedy jednak zawiedzie osprzęt silnika, czy instalacja elektryczna wtedy zaczynają się koszty.

Obraz

Nie ważne czy decydujemy się na świeży 5-letni egzemplarz czy wybierzemy ponad 10-letnie auto, awarie mogą wystąpić w każdym z nich. Musimy liczyć się z tym, że nabyty przez nas samochód będzie wymagał dodatkowego wkładu finansowego. W przypadku nowego samochodu najczęściej są to elementy eksploatacyjne, natomiast w autach bardziej leciwych mogą pojawić się inne dużo poważniejsze problemy.

Pamiętajmy o tym, że czasem nawet stosunkowo świeży pojazd może spłatać nam psikusa w postaci niespodziewanej awarii. Z kolei starsze samochody, po mimo tego, że miewają poważniejsze awarie części do nich są dużo tańsze. Większość oferowanych na rynku aut ma przekręcone liczniki. Nawet jeśli sprzedawca deklaruje, że samochód ma 50 000 km przebiegu to zwykle ma ich dwa razy więcej.

W dzisiejszych czasach nawet książka serwisowa nie jest już żadną świętością, dlatego, że można ją kupić na każdym portalu aukcyjnym. Ze względu na czyhające na nas pułapki zaraz po zakupie powinniśmy bezwzględnie wymienić cały pasek rozrządu razem z wszystkimi rolkami. Jeżeli wybraliśmy auto wyposażone w łańcuch, wówczas powinniśmy jedynie sprawdzić jego zużycie. A co jeszcze oprócz elementów eksploatacyjnych może zawieść w naszym aucie?Instalacja elektryczna

[/h3]Prawie w każdym starszym samochodzie powinniśmy spodziewać się mniejszych lub większych kłopotów z elektroniką. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ w przypadku dość leciwych przewodów zwykle dochodzi do ich utlenienia, co w konsekwencji powoduje przerwy w przepływie prądu od akumulatora do poszczególnych urządzeń. Pomimo, że w starszych samochodach stosowano grubsze kable elektryczne nie oznacza to wcale, że są one bardziej wytrzymałe.

Tak naprawdę, awaryjność instalacji elektrycznej zależy od ilość zastosowanej miedzi. Najtrwalsze instalacje zawierają jej najwięcej. Ponadto stare przewody często się przegrzewają co prowadzi do ich zniszczenia. Jednak na rynku są też takie pojazdy, których elektryka pomimo upływu lat działa niczym szwajcarski zegarek.

Silnik i osprzęt

Takie części silnika jak cewki zapłonowe, alternator czy rozrusznik czasem z powodu wad produkcyjnych dość szybko zawodzą, inne mogą działać latami. Nie możemy w żaden sposób sprawdzić ich trwałości. Nie jesteśmy też w stanie przewidzieć, kiedy się zepsują. Na szczęście takie elementy mechaniczne jak łożyska czy pompy ulegają powolnemu zużyciu, dzięki czemu posłużą nam przez dłuższy okres eksploatacji samochodu.

Zawieszenie

Przednie zawieszenie zwykle wymieniane jest dość często, dzięki czemu nawet w starszym aucie może być w rewelacyjnej kondycji. Jego stan łatwo sprawdzimy zarówno na drodze, podczas jazdy jak i w serwisie. Najbardziej kosztownymi elementami przedniego zawieszenia są aluminiowe wahacze, w które wyposażono bardziej komfortowe auta.

Przed zakupem dokładnie sprawdźmy ich poziom wyeksploatowania, po to, żeby odpowiednio przygotować się finansowo. W przypadku tylnego zawieszenia nie jest już tak różowo. Co prawda zazwyczaj wytrzymuje ono od 10 do 15 lat, ale kiedy już nadejdzie jego koniec, wówczas musimy liczyć się z wysokimi kosztami naprawy.

Układ wydechowy

Jeżeli chodzi o katalizatory spalin to często zdarza się, że w starszych auta od 20 lat nie sprawiają one żadnych problemów, natomiast w kilkuletnim samochodzie filtry cząstek stałych mogą zawieść już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Tylne części tłumików zwykle wytrzymują około 10 lat. W tańszych konstrukcjach, gdzie układ wydechowy wykonany jest ze słabszych materiałów dziury i rdza pojawiają się już po 3 latach eksploatacji.

Obraz
Blachy

Korozja najszybciej pojawia się na elementach, w które ingerował blacharz. Niestety rdza tak naprawdę dotyczy również aut bezwypadkowych, zarówno starych jak i nowych. W przypadku tych pierwszych źródłem tego problemu jest nieocynkowane nadwozie, natomiast jeżeli chodzi o konstrukcje nowsze to zastosowana w nich powłoka lakieru często ma ekstremalnie cienką warstwę.

W konsekwencji, żadna karoseria nie jest właściwie zabezpieczona przed utlenianiem się metalu.Co prawda producenci pojazdów dają kilkuletnią gwarancję na karoserię, niestety jest to wyłącznie dobrze spreparowany chwyt marketingowy. Warunki gwarancji są sformułowane tak, żeby były niemożliwe do zrealizowania przez klienta.

O czym warto pamiętać przy zakupie?

Przed dokonaniem zakupu samochodu nie kierujmy się wyłącznie emocjami. Nie liczmy na to, że deklarowany przebieg jest prawdziwy. Warto również zebrać informację o słabych punktach wybranego przez nas modelu i zwrócić na nie szczególną uwagę przy dokonywaniu zakupu.Jeśli już zdecydujesz się na konkretny egzemplarz najpierw sprawdź stan auta w serwisie. Po dokonaniu transakcji wróćmy do warsztatu. Wymiana rozrządu, filtrów oraz płynów eksploatacyjnych jest konieczna jeśli chcesz mieć pewność, że zainwestowane przez nas pieniądze zostały właściwie spożytkowane.

Źródło: Autoporadnik

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)