Historia poduszki powietrznej | Kto był pierwszy: Niemcy czy Amerykanie?

Historia poduszki powietrznej

Historia poduszki powietrznej

Dziś sprawdzimy jak powstała poduszka powietrzna. Kiedyś luksus, teraz tego typu urządzenia montowane są we wszystkich produkowanych samochodach. Kto pierwszy zamontował ten wynalazek w swoich autach — Amerykanie czy Niemcy? Zobaczcie sami.

Na początku lat 50. emerytowany technik inżynierii przemysłowej — John W. Hetrick — po wypadku, który przeżył wraz z żoną i córką wpadł na pomysł stworzenia urządzenia, które wyeliminuje albo ograniczy obrażenia pasażerów samochodu podczas kolizji. Po żmudnych miesiącach wytężonej pracy w 1953 roku zdobył  patent na ”zespół poduszki bezpieczeństwa dla pojazdów samochodowych”.

Co było pierwsze, czyli historia motoryzacji [cz. 2]

Tymczasem w Niemczech wynalazca Walter Linderer otrzymał patent na podobne urządzenie. Poduszki te miały napełniać się sprężonym powietrzem podczas kontaktu zderzaka auta z inną przeszkodą lub bezpośrednio przez kierowcę. Po opatentowaniu tych dwóch prototypów poduszek powietrznych przez pojedynczych wynalazców sprawą zajęły się dwa amerykańskie koncerny — GM i Ford. Jednak od razu pojawiły się trzy poważne problemy.

Po pierwsze, jak stworzyć urządzenie, które będzie odpowiedzialne za wykrywanie kolizji. Po drugie, jak skrócić czas napełniania się poduszki powietrznej. I w końcu po trzecie, jak skonstruować poduszkę, która nie będzie powodowała dodatkowych obrażeń w czasie wypadku.

Pracę nad tym wynalazkiem trwały bezskutecznie przez całą dekadę. Dopiero w 1960 roku pochodzący ze stanu New Jersey w USA mechanik i inżynier Allen K. Breed opracował pierwszy na świecie system elektromechanicznych poduszek powietrznych  uruchamiający się za pomocą czujnika zderzeń.

Zobacz również: Mercedes-Benz GLC 250 AMG Line (2016) - test

Ponadto inżynier Breed wymyślił, że poduszka powinna być napełniana poprzez wybuch, dzięki czemu zostanie napompowana w czasie nieprzekraczającym 1 sekundy. Co więcej, ten zmyślny Amerykanin, żeby wyeliminować prawdopodobieństwo odniesienia obrażeń wtórnych przez pasażerów podczas wystrzelenia takiej poduszki, zmienił jej konstrukcję. Jego poduszka wykonana została z cieńszego, mniej sztywnego materiału z dziurkami, żeby powietrze zaraz po nadmuchaniu całej torby mogło szybko z niej uciec, nie raniąc pasażerów.

W 1971 roku Ford wprowadził na rynek eksperymentalną flotę pojazdów wyposażonych w ten wynalazek. Dwa lata później GM zaczęło testy poduszek powietrznych w modelach Chevroleta, jednak samochody z takim rozwiązaniem przeznaczone były wyłącznie do dyspozycji amerykańskich władz. W 1973 roku na rynek amerykański wypuszczono pierwsze auto wyposażone w poduszkę powietrzną, czyli Oldsmobile Toronado.

Rok później podwójne opcjonalne poduszki oferowane były w autach Buick, Cadillac i Oldsmobile. Warto jednak dodać, że Amerykanie oferowali poduszki powietrzne jako alternatywę dla pasów bezpieczeństwa. Dlatego też pierwszą marką, która oferowała poduszki powietrzne razem z pasami bezpieczeństwa, był Mercedes-Benz. Urządzenie to montowane było w modelu W126 od 1980 roku.

Co było pierwsze, czyli historia motoryzacji [cz. 1]

Niestety wówczas znajdowało się na liście wyposażenia opcjonalnego i wymagało dodatkowej opłaty. Z kolei prekursorem poduszek bocznych i poduszek chroniących tułowie zostało szwedzkie Volvo, montując je po raz pierwszy w 1995 roku w modelu 850.

Obecnie w poduszki powietrzne wyposażone są wszystkie samochody niezależnie od segmentu i wyposażenia. Jeśli interesuje Was, jak działa poduszka powietrzna i jakie rodzaje poduszek wykształciły się w ciągu ostatnich lat, to musicie uzbroić się w cierpliwość, bo tym zajmiemy się za tydzień.

Źródło: AutoEvolution

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Mitsubishi Lancer Evo X Concept Final na otarcie łez [aktualizacja] Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz?

Popularne w tym tygodniu:

Alfa Romeo Giulia w dwóch nowych wersjach zadebiutuje w Paryżu Robert Kubica wraca do wyścigów Maybach S600 Pullman debiutuje w opancerzonym wydaniu Ursus prezentuje swoją elektryczną ciężarówkę Bentley Bentayga oficjalnie debiutuje z silnikiem diesla Odświeżona Dacia Logan i Sandero - pierwsze zdjęcia Volvo V90 Cross Country (2016) - premiera Trzecie i czwarte miejsce dla Kubicy w Renault Sport Trophy Citroën C3 WRC (2016) - koncepcyjna rajdówka zadebiutuje w Paryżu Elektryczny Volkswagen równie rewolucyjny jak Garbus [aktualizacja] Kajetanowicz i Chuchała rajdowymi mistrzami Europy! GTC4Lusso T - pierwsze, czteromiejscowe Ferrari z doładowanym V8