3 x 7 w R8 V10! – MTM R8 V10 Biturbo Prototipo (2010)

3 x 7 w R8 V10! – MTM R8 V10 Biturbo Prototipo (2010)

3 x 7 w R8 V10! – MTM R8 V10 Biturbo Prototipo (2010)
Olgierd Lachowski
09.12.2010 11:48, aktualizacja: 07.10.2022 16:55

O tym Audi R8 pisze się w Sieci od dość dawna. Również na Autokulcie dwa razy wspominaliśmy o tajemniczym Audi R8 budowanym przez MTM. Dziś trochę więcej informacji o jeszcze nie ukończonym bolidzie.

MTM R8 V10 Biturbo Prototipo fot.1
MTM R8 V10 Biturbo Prototipo fot.1

Początkowo dziennikarze "AutoExpressu" uznawali ten egzemplarz za prototyp przyszłego Audi R8 GT RS. Mówiono o 600-konnym silniku. Dopiero po jakimś czasie okazało się (o czym pisał Arek Gabrysiak), że R8 przeszło przeszczep „serca”.

Niemieckie pismo - "Auto Motor und Sport" - sugeruje, że bazą do budowy tego samochodu było Audi R8 V10, pisząc: „Zamiast uciążliwego dostosowywania turbosprężarek do V10 (chodzi o silnik seryjny o objętości 5,2 l – przyp. autora), dokonano transplantacji podobnego silnika z RS6…”.

Dla przypomnienia: w RS6 instalowany był (był a nie jest, bo produkcja RS6 zakończyła się w 3. kwartale tego roku) silnik V10 o kącie rozwidlenia rzędów cylindrów wynoszącym 90[sup]o[/sup]. Zarówno głowice, jak i kadłub to odlewy ze stopów aluminium (kadłub z Alusilu[sup]1)[/sup]). Zawory (cztery na cylinder) miały zmienne czasy otwarcia i zamknięcia. W odkuwanym wale korbowym typu crossplane 2) Audi zastosowało przesunięcie o 18 stopni na czopach korbowych.

MTM R8 V10 Biturbo Prototipo fot.2
MTM R8 V10 Biturbo Prototipo fot.2

Wyposażona w dwie turbosprężarki jednostka napędowa o objętości skokowej 5,0 l w seryjnej odmianie miała moc 580 KM przy 6250-6700 obr./min i moment obrotowy o maksymalnej wartości wynoszącej 650 Nm, która dostępna była w bardzo szerokim zakresie, bo od 1500 do 6250 obr./min.

Zainstalowany w ponad dwutonowym Audi RS6 silnik pozwalał autu rozpędzić się do 250 km/h (303 km/h w RS6 Plus), a pierwsze 100 km/h osiągnąć po 4,60 s.

MTM R8 V10 Biturbo Prototipo fot.7
MTM R8 V10 Biturbo Prototipo fot.7

Zespół MTM nie tylko zamontował silnik w R8, ale również znacząco zwiększył jego moc. Po modyfikacjach motor dysponuje mocą 777 KM przy 6900 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym 888 Nm przy 2750 obr./min. W zupełnie innych miejscach niż w fabrycznym R8 znalazły się końcówki rur wydechowych. W tym bolidzie z silnikiem współpracuje 6-biegowa, manualna skrzynia biegów (w Audi R8 dostępna jest także skrzynka R-tronic).

Wóz jest cięższy od seryjnego R8 V10 o 137 kg - waży 1832 kg. Mimo większej mocy tuner nie obawiał się o przeniesienie jej na jezdnię i zainstalował koła o takich rozmiarach, jakie są dostępne za dopłatą do samochodu seryjnego. Są to koła z felgami 8,5 x 19” z przodu i 11,0 x 19” z tyłu (wszystkie seryjne felgi mają ten sam rozmiar) i oponami 235/35 (przód) oraz 305/30 (tył).

MTM R8 V10 Biturbo Prototipo fot.4
MTM R8 V10 Biturbo Prototipo fot.4

Pomarańczowe paski na białym nadwoziu nawiązują do kolorystyki wnętrza. Kabinę wyłożono skórą, właśnie pomarańczową, i czarną Alcantarą[sup]®[/sup]. Trzeba przyznać, że ta kompozycja kolorystyczna wygląda całkiem nieźle.

Nieskończonym, ale już jeżdżącym Audi MTM wybrało się na włoski tor Nardò, by wśród innych bolidów (o tym, jakich, napiszę za kilka dni) spróbować swoich sił. Roland Mayer (właściciel MTM) mówił, że bolid powinien nieznacznie przekraczać 350 km/h.

MTM R8 V10 Biturbo Prototipo fot.3
MTM R8 V10 Biturbo Prototipo fot.3

Żeby zmniejszyć opór powietrza, zespół zdecydował się na zdjęcie lusterek bocznych. Podczas przejazdu wóz rozpędził się do 347,6 km/h. Mayer stwierdził, że oznacza to, iż napęd już działa dobrze i teraz MTM musi popracować jeszcze tylko nad aerodynamiką R8.

Wartość nie ukończonego jeszcze samochodu jest szacowana na około 350 000 euro. Prace nad tym R8 nadal trwają.

Dane techniczne

  • Typ: V10, 90supo/sup
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4991 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 777 KM przy 6900 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 155,68 KM/l (seryjny w RS6 – 116,21 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 888 Nm przy 2750 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 365 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 356 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 19″
  • Koła tylne: 11,0 x 19″
  • Opony przednie: 235/35 R 19
  • Opony tylne: 305/30 R 19

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1832 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,36 kg/KM
  • Długość: 4431 mm
  • Szerokość: 1904 mm
  • Rozstaw osi: 2650 mm

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: 348 km/h (zmierzona)

Źródło: AMuS (foto)

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)