Polskie karetki pogotowia ratunkowego
Chyba każdy kierowca przeżył kiedyś stres związany z ustąpieniem miejsca pojazdowi uprzywilejowanemu. Najszybciej staramy się zjechać, gdy widzimy w lusterku karetkę pogotowia. Podobny wygląd sprawia, że samochody w biało-niebiesko-czerwone pasy na pierwszy rzut oka wyglądają identycznie. Jakie auta służą za karetki pogotowia naszym ratownikom?
20.12.2010 | aktual.: 20.12.2010 23:35
Mercedes Sprinter
Pierwszy dostawczy Mercedes, który doczekał się własnej, nieliczbowej nazwy. Produkowany jest nieprzerwanie od 1995 roku. Jak na razie powstały dwie generacje tych aut, a projekt jest cały czas udoskonalany. Jako ambulansy służą zarówno egzemplarze z pierwszej, jak i drugiej generacji. Sprintery pojawiają się nie tylko w Polsce. Karetki tego modelu Mercedesa zobaczyć można w wielu krajach europejskich.
Renault Master
Historia Renault Master rozpoczęła się już w 1980 roku. Po wielu perypetiach i upływie aż 17 lat od rozpoczęcia produkcji pierwszej generacji z fabryk francuskiego koncernu zaczęły wyjeżdżać modele drugiej generacji Mastera. To właśnie te samochody najczęściej spotykamy na naszych drogach jako pojazdy służb medycznych. W 2010 roku zaprezentowana została kolejna, trzecia już seria Mastera. Możemy spodziewać się, że zostanie ona przystosowana do wożenia chorych tak samo dobrze jak poprzednie modele.
Volkswagen Crafter
Kolejny dość nowy samochód dostawczy, bardzo często wykorzystywany w Polsce jako karetka pogotowia, to zaprezentowany w 2005 roku Volkswagen Crafter. Największy samochód dostawczy niemieckiego koncernu z Wolfsburga oferowany jest z silnikami o mocy dochodzącej do 164 koni mechanicznych. Na rynku dostępnych jest około 200 różnych wersji Craftera. Pojazd charakteryzuje się bardzo nowoczesną stylistyką, jednak nie o to przecież chodzi podczas ratowania życia.
Volkswagen Transporter
Dziś w salonach dostępne są Transportery T5, jednak nie tylko one eksploatowane są przez ratowników. Volkswageny - ambulansy, to najczęściej obok T5 nieco starsze modele T4. Pierwszy pojawił się w roku 1990, kolejny trzynaście lat później - w 2003 roku. Od czasu premiery wyprodukowano już około 10 milionów egzemplarzy Transporterów. Ciekawe, ile z nich służy do ratowania życia...
Peugeot Boxer 335
Pierwsza generacja Boxera została wypuszczona na rynek już w 1994 roku, jednak jako karetki pogotowia najczęściej widujemy Boxery drugiej generacji, produkowane we Włoszech nieprzerwanie od 2006 roku. Samochody w standardzie wyposażane są w silniki o mocy od 101 do 157 koni mechanicznych. Peugeot zyskał uznanie nie tylko służb medycznych. Często wykorzystywany jest również przez policję z wielu krajów świata.
Fiat Doblo
Pojazd spotykany zarówno w wersji osobowej, jak i dostawczej. Jego produkcję rozpoczęto w roku 2000. Zmodernizowana wersja Doblo została nagrodzona tytułem International Van of the Year 2006. Obecnie na naszych drogach możemy spotkać również Doblo drugiej generacji, wprowadzone do salonów w 2009 roku. Fiat Doblo w wersji ambulans zwykle przystosowany jest do transportu chorych pomiędzy placówkami medycznymi.
Mercedes Vito
Lekki van Mercedesa zawdzięcza swoją nazwę hiszpańskiej miejscowości Vitoria. Vito produkowany jest nieprzerwanie od 1996 roku. Dziś w salonach dostępna jest już druga generacja modelu, produkowana od 2003 roku. Najnowsze Vito zostały nagrodzone tytułem Van of the Year 2005. Samochody są nieco mniejsze od specjalistycznych karetek reanimacyjnych lub wypadkowych i najczęściej wykorzystywane są jako karetki przewozowe służące do transportu osób lżej chorych lub na przykład krwi.
Fiat Ducato
Spore samochody dostawcze montowane obecnie w tej samej fabryce, w której składane są Citroeny Jumper i Peugeoty Boxer. Pierwsza generacja Ducato pojawiła się na rynku już w 1981 roku. Jako karetki pogotowia najczęściej wykorzystywane są modele drugiej generacji (produkowane w latach 1994-2006) i trzeciej generacji. Fiaty Ducato wykorzystywane są przez wiele służb zapewniających nam bezpieczeństwo. Oprócz karetek pogotowia często używane są przez policjantów jako tak zwane ambulansy Pogotowia Ruchu Drogowego.
Ford Transit
Bardzo popularny samochód dostawczy Forda, obecny na drogach już od 1953 roku. Przez prawie 40 lat model Forda był najlepiej sprzedającym się autem typu VAN w Europie. Dziś rynek nieco się zmienił, jednak Transit cały czas jest niezwykle popularny. Od początku produkcji z taśm montażowych Forda zjechało ponad 5 milionów Transitów. Jako karetki możemy spotkać zarówno modele starszych generacji, jak i najnowsze modele.
Renault Trafic
Trafic został zaprezentowany prawie 30 lat temu. Seryjną produkcję pierwszej serii Renault Trafic zakończono w 2000 roku. Jesienią 2001 roku na rynek została wprowadzona odświeżona wersja samochodu. Auto zyskało znacznie bardziej nowoczesny wygląd, dodatkowo zmniejszono nieco jego rozmiary. Samochody francuskiego koncernu najczęściej wykorzystywane jako karetki przewozowe, w skład załogi których wchodzą zwykle kierowca i ratownik.