Od 2008 roku na imprezie zwanej Tuner GP Väth wystawia Mercedesa-Benza 190 E w klasie youngtimer. Mimo upływu dwóch lat od debiutu tego egzemplarza, samochód ten to ciągle zagadka.
W internecie trudno znaleźć cokolwiek o tym 190 E. Właściwie jedyna pewna informacja jest taka, że wóz dysponuje 16-zaworowym silnikiem o objętości skokowej 2,3 l skonstruowanym kiedyś wspólnie przez Mercedesa i Coswortha.
Prawdopodobnie Väth bazuje na 185-konnym Mercedesie 190 E 2.3-16 produkowanym między 1984 a 1988 rokiem. Silnik opierał się na seryjnej 8-zaworowej jednostce o tej samej objętości dysponującej mocą 136 KM. Brytyjski zespół zmienił m.in. głowicę, dzięki czemu moc wzrosła do 185 KM i była dostępna przy 6200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy miał wartość 235 Nm przy 4500 obr./min.
Pewne jest też to, że w 2008 roku, kiedy po raz pierwszy tuner wystawił tego Mercedesa do startu w Tuner GP, miał on moc aż 245 KM. Niestety nie udało mi się ustalić jakimi środkami ją zwiększono - być może silnik ma większą objętość skokową. Nie wiem także jaką ilością koni mechanicznych dysponuje teraz auto.
Ważenie podczas Tuner GP 2008 wykazało, że 190 E ma masę 1338 kg.
Seryjny 190 E 2.3-16 miał zainstalowany pakiet skromnych spojlerów, ale były one zupełnie inne niż te, w które ubrane jest teraz auto. Obecnie samochód ma założony zestaw podobny (lub identyczny) do tego, który stosowany był w Mercedesie 190 E 2.5-16 Evolution II. Również koła nie są seryjne, ale nie mam informacji o ich rozmiarach. W kabinie pojawiła się klatka bezpieczeństwa.
Podczas Tuner GP 2008 kierowca przejechał okrążenie małej pętli Hockenheimu w 1:19,464 min, natomiast w tym roku w 1:18,016 min. Może to świadczyć zarówno o tym, że Väth znowu coś poprawił w swoim wozie, albo o lepiej dobranych oponach w tym roku lub wyższych umiejętnościach kierowcy.
Same zagadki…
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R4, M102
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2299 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 245 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 106,57 KM/l (seryjny – 80,47 KM/l)
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1338 kg
- Stosunek masy do mocy: 5,46 kg/KM (seryjny – 7,19 kg/KM)
- Rozstaw osi: 2665 mm
Źródło: sportauto