Youngtimer – Väth 190 E 2.3-16 Evo (2008)

Youngtimer – Väth 190 E 2.3‑16 Evo (2008)

Youngtimer – Väth 190 E 2.3-16 Evo (2008)
Olgierd Lachowski
15.01.2011 08:00, aktualizacja: 13.10.2022 13:52

Od 2008 roku na imprezie zwanej Tuner GP Väth wystawia Mercedesa-Benza 190 E w klasie youngtimer. Mimo upływu dwóch lat od debiutu tego egzemplarza, samochód ten to ciągle zagadka.

W internecie trudno znaleźć cokolwiek o tym 190 E. Właściwie jedyna pewna informacja jest taka, że wóz dysponuje 16-zaworowym silnikiem o objętości skokowej 2,3 l skonstruowanym kiedyś wspólnie przez Mercedesa i Coswortha.

Prawdopodobnie Väth bazuje na 185-konnym Mercedesie 190 E 2.3-16 produkowanym między 1984 a 1988 rokiem. Silnik opierał się na seryjnej 8-zaworowej jednostce o tej samej objętości dysponującej mocą 136 KM. Brytyjski zespół zmienił m.in. głowicę, dzięki czemu moc wzrosła do 185 KM i była dostępna przy 6200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy miał wartość 235 Nm przy 4500 obr./min.

Obraz

Pewne jest też to, że w 2008 roku, kiedy po raz pierwszy tuner wystawił tego Mercedesa do startu w Tuner GP, miał on moc aż 245 KM. Niestety nie udało mi się ustalić jakimi środkami ją zwiększono - być może silnik ma większą objętość skokową. Nie wiem także jaką ilością koni mechanicznych dysponuje teraz auto.

Ważenie podczas Tuner GP 2008 wykazało, że 190 E ma masę 1338 kg.

Seryjny 190 E 2.3-16 miał zainstalowany pakiet skromnych spojlerów, ale były one zupełnie inne niż te, w które ubrane jest teraz auto. Obecnie samochód ma założony zestaw podobny (lub identyczny) do tego, który stosowany był w Mercedesie 190 E 2.5-16 Evolution II. Również koła nie są seryjne, ale nie mam informacji o ich rozmiarach. W kabinie pojawiła się klatka bezpieczeństwa.

Obraz

Podczas Tuner GP 2008 kierowca przejechał okrążenie małej pętli Hockenheimu w 1:19,464 min, natomiast w tym roku w 1:18,016 min. Może to świadczyć zarówno o tym, że Väth znowu coś poprawił w swoim wozie, albo o lepiej dobranych oponach w tym roku lub wyższych umiejętnościach kierowcy.

Same zagadki…

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: R4, M102
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2299 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 245 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 106,57 KM/l (seryjny – 80,47 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1338 kg
  • Stosunek masy do mocy: 5,46 kg/KM (seryjny – 7,19 kg/KM)
  • Rozstaw osi: 2665 mm

Źródło: sportauto

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)