Dyfer, diflok, blokada mechanizmu różnicowego [słowniczek terenowy]

dyferencjał

dyferencjał

Dyfer i diflok to dwa mechanizmy działające razem, ale jednak osobno.

Dyfer, czyli mechanizm różnicowy, to urządzenie różnicujące prędkość obrotową kół, gdy wymaga tego sytuacja. Najważniejszą rolą dyfra jest różnicowanie prędkości kół w zakręcie. W układach napędowych ze stałym napędem obu osi dyfer pracuje również pomiędzy osiami, różnicując ich prędkość. W żargonie terenowym dyfer to po prostu wszystko to, co znajduje się w gruszce mostu napędowego (na zdjęciu głównym).

Diflok — spolszczenie angielskiego difflock (differencial lock) - to blokada mechanizmu różnicowego. Zadaniem difloka jest blokowanie dyfra, co w rezultacie znacznie poprawia zdolności do pokonywania off roadu. Co ciekawe, pomimo że oba mechanizmy stanowią jedną całość, działają w pewnym sensie oddzielnie. Tak jest, ponieważ oba mają przeciwne zadania. Dyfer różnicuje prędkość kół (osi), a diflok jest po to, aby różnicowania nie było.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód terenowy

Podziel się:

Przeczytaj także: