Dyfer, diflok, blokada mechanizmu różnicowego [słowniczek terenowy]

dyferencjał

dyferencjał

Dyfer i diflok to dwa mechanizmy działające razem, ale jednak osobno.

Dyfer, czyli mechanizm różnicowy, to urządzenie różnicujące prędkość obrotową kół, gdy wymaga tego sytuacja. Najważniejszą rolą dyfra jest różnicowanie prędkości kół w zakręcie. W układach napędowych ze stałym napędem obu osi dyfer pracuje również pomiędzy osiami, różnicując ich prędkość. W żargonie terenowym dyfer to po prostu wszystko to, co znajduje się w gruszce mostu napędowego (na zdjęciu głównym).

Diflok — spolszczenie angielskiego difflock (differencial lock) - to blokada mechanizmu różnicowego. Zadaniem difloka jest blokowanie dyfra, co w rezultacie znacznie poprawia zdolności do pokonywania off roadu. Co ciekawe, pomimo że oba mechanizmy stanowią jedną całość, działają w pewnym sensie oddzielnie. Tak jest, ponieważ oba mają przeciwne zadania. Dyfer różnicuje prędkość kół (osi), a diflok jest po to, aby różnicowania nie było.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód terenowy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Mitsubishi Lancer Evo X Concept Final na otarcie łez [aktualizacja] Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz?

Popularne w tym tygodniu:

Alfa Romeo Giulia w dwóch nowych wersjach zadebiutuje w Paryżu Robert Kubica wraca do wyścigów Maybach S600 Pullman debiutuje w opancerzonym wydaniu Ursus prezentuje swoją elektryczną ciężarówkę Bentley Bentayga oficjalnie debiutuje z silnikiem diesla Odświeżona Dacia Logan i Sandero - pierwsze zdjęcia Volvo V90 Cross Country (2016) - premiera Trzecie i czwarte miejsce dla Kubicy w Renault Sport Trophy Citroën C3 WRC (2016) - koncepcyjna rajdówka zadebiutuje w Paryżu Elektryczny Volkswagen równie rewolucyjny jak Garbus [aktualizacja] Kajetanowicz i Chuchała rajdowymi mistrzami Europy! GTC4Lusso T - pierwsze, czteromiejscowe Ferrari z doładowanym V8