Jaguar XJ220 - zbyt ambitny plan | Lekcja historii

Jaguar XJ 220 (fot. sportauto-online.de)

Jaguar XJ 220 (fot. sportauto-online.de)

Niewielka grupa inżynierów Jaguara postanowiła w latach osiemdziesiątych — po godzinach — zaprojektować samochód mający konkurować z Porsche 959 i Ferrari F40. Miał powstać najszybszy samochód świata.

Grupą przewodził Jim Rindle. Chodziło głównie o zrównanie z ziemią Ferrari i Porsche. Nowy supersamochód Jaguara miał być nie tylko szybki, lecz także piękny, ekskluzywny i komfortowy. Pomysł spodobał się kierownictwu firmy i w czasach gdy Jaguara przejął Ford, nie było problemów ze zdobyciem odpowiednich środków na projekt.

Jaguar XJ220 (fot. sportauto-online.de)

Nadwozie zaprojektowane przez Keitha Halfeta miało być szczytem wydajności aerodynamicznej, co było ważne przy zakładanej prędkości maksymalnej 354 km/h (równo 220 mil na godzinę, stąd nazwa modelu). Gładki spód samochodu tworzył wzdłuż centralnego tunelu parę przewężeń typu zwężki Venturiego1.

Jaguar XJ220 (fot. sportauto-online.de)

Aby uzyskać tak dużą prędkość, bolid musiał mieć porządny silnik. Dostawcą odpowiedniej jednostki był Tom Walkinshaw Racing. Auto wyposażone w dwunastocylindrowy motor o pojemności 6,2 l i mocy ponad 500 KM pojechało na British Motor Show w 1988 roku. Publiczność była zachwycona.

Jaguar XJ220 (fot. sportauto-online.de)

Nie tylko osiągi budziły podziw. Nadwozie było przepiękne, zachwycało swoim kształtem, długością i drzwiami otwieranymi elektrycznie, niczym ostrze scyzoryka. Samochód miał  napęd na cztery koła, co ze względu na specyficzną pogodę w Wielkiej Brytanii było doskonałym chwytem reklamowym. Oficjalnie ogłoszono produkcję na poziomie 350 sztuk w cenie ok. 361 tys. funtów. Zaczęto zbierać zamówienia. Klienci wpłacali zaliczki.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Jaguar XJ220 (fot. sportauto-online.de)

Jaguar po szybkim skoku na szczyt — dzięki sukcesowi na salonie samochodowym — zaczął powolny marsz w dół. Zaczęło się od silnika. V12 z trudem mieszczący się w nadwoziu, niespełniający norm emisji spalin, został zastąpiony przez podwójnie doładowaną jednostkę V6 3,5 l zapożyczoną z rajdowego Rovera Metro 6R4.

Przeniesienie mocy 542 KM i momentu 644 Nm powierzono — wbrew wcześniejszym zapowiedziom — kołom, jedynie tylnej osi. Następnie zrezygnowano z budzących zachwyt drzwi, zastępując je standardowym mechanizmem otwierania. Tak zmieniony samochód zaprezentowano w 1991 roku jako ostateczną wersję produkcyjną. Klienci byli rozczarowani. Innym minusem była podniesiona do 403 tys. funtów cena.

Jaguar XJ220 (fot. sportauto-online.de)

Mimo rozczarowujących zmian super-Jaguar nadal zachwycał osiągami. 100 km/h osiągane szybciej niż w 4 s nie było w tamtych latach takie oczywiste. 8 s zajmowało rozpędzenie bolidu do 160 km/h. Prędkość maksymalna, jaką uzyskano na słynnym torze Nardo, to 342 km/h.Po przygotowaniu wydechu bez katalizatorów i podkręceniu obrotów silnika osiągnięto nawet 349 km/h. Zatem XJ220, do momentu powstania McLarena F1, dzierżył miano najszybszego samochodu produkcyjnego.

Jaguar XJ220 (fot. sportauto-online.de)

Niestety były i wady. Moc rozwijana była w sposób zupełnie nieharmonijny. Ogromna turbodziura powodowała, że w początkowej fazie przyspieszania nic się nie działo, a po chwili następował ogromny przypływ mocy. Hamulce nie dorównywały osiągom silnika. Samo hamowanie sprawiało trudności, ponieważ pedał był bardzo twardy. Do tego klocki kończyły się niezwykle szybko. Oczywiście o systemie ABS nie było mowy.

Awarie i problemy: Jaguar XK8/XKR (X100)

Mimo to  XJ220 popisał się przejazdem północnej pętli Nurburgringu z czasem 7:46 min, czego dokonał John Nielsen, jeden z kierowców startujący wyścigową odmianą Jaguara w 24-godzinnym wyścigu LeMans. Wynik budzi podziw. Pamiętajmy, że jest to samochód z 1992 roku i tak naprawdę pierwsze auto produkcyjne z czasem poniżej 8 min na Nordschleife. Podobny wynik osiągnęły Porsche 911 (996) GT2 i Lamborghini Gallardo Superleggera. Pozwolę sobie zauważyć, że uważany za konkurenta, 600-konny Bugatti EB 110 przejechał pętlę w 8:01 min.

Jaguar XJ220 (fot. sportauto-online.de)

Jaguar XJ220 był produkowany w latach 1992–1994. Powstało 281 sztuk. Jaguar pokazał swój potencjał, ale niestety klientów rozczarował. Choć auto jest naprawdę wspaniałe i szybkie, na kartach historii zapisało się jako wielka porażka. Patrząc na to z drugiej strony, dziś zakup takiego auta może być świetną inwestycją. Zadbane XJ220 są łakomym kąskiem dla kolekcjonerów. Na kupno egzemplarza w bardzo dobrym stanie trzeba mieć około 200 tys. euro.

Przypis:

1 Zwężka Venturiego - element aerodynamiczny, służący do wytworzenia podciśnienia przepływającego powietrza.

Dane ogólne

Lata produkcji — 1992–1994 r.
Wielkość produkcji 281 egzemplarzy (plus dwa wyścigowe)

Dane techniczne

Silnik i układ napędowy

  • Silnik:TWR Rover Metro 6R4 V6, 3498 cm3, podwójne turbo, DOHC 24V
  • Umieszczenie: centralnie z tyłu
  • Moc maksymalna: 542 KM przy 7000obr/min
  • Maksymalny moment obrotowy: 644 Nm przy 4500 obr/min
  • Przeniesienie napędu: na koła tylne
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna

Nadwozie

  • Długość: 4860 mm
  • Szerokość: 2000 mm
  • Wysokość: 1150 mm
  • Rozstaw osi: 2640 mm
  • Masa własna: 1372 kg

Koła i hamulce:

  • Opony przód: 255/45 ZR 17
  • Opony tył: 345/35 ZR 18
  • Hamulce: tarczowe, stalowe (bez ABS)

Źródło: supercars.netsportauto-online.de

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Mitsubishi Lancer Evo X Concept Final na otarcie łez [aktualizacja] Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz?

Popularne w tym tygodniu:

Jedna tablica na zawsze i inne propozycje Liroya Ford Mustang liderem polskiego rynku aut sportowych Obowiązkowe filtry cząstek stałych w benzyniakach od 2018 roku Poznajcie najszybszą Kię w historii Nowy Lexus LS (2017) - sportowa limuzyna zbudowana od nowa Ford odświeżył legendę - sprawdź co się zmieniło BMW Z4 z silnikiem V10 Vipera Nowe, surowe kary dla drogowych przestępców Oto najmocniejszy Bentley w historii Nowy projekt Brabusa, czyli zielone piekło na kołach Koncept Audi Q8 - jednak hybryda zamiast elektryka Wojskowa zieleń na karoserii BMW M5