Agera R oficjalnie zadebiutuje w Genewie – Koenigsegg Agera R (2011)

Agera R oficjalnie zadebiutuje w Genewie – Koenigsegg Agera R (2011)

Agera R oficjalnie zadebiutuje w Genewie – Koenigsegg Agera R (2011)
Olgierd Lachowski
27.02.2011 15:00, aktualizacja: 07.10.2022 17:21

Już 1 marca w Genewie nastąpi oficjalna prezentacja najmocniejszego Koenigsegga w historii. Swój salonowy debiut będzie miała Agera R. Bolid ma moc ponad 1100 KM i… bagażnik dachowy!

Koenigsegg Agera R fot.2
Koenigsegg Agera R fot.2

O Agerze napisano już wiele. To supersamochód, który jest odpowiedzią Szwedów na Bugatti Veyron 16.4, a ponieważ Veyron ma już swoją supersportową odmianę, to musiał się pojawić także specjalny Koenigsegg – Agera R.

Zacznijmy jednak od samego początku, bo podobnie jak wiele serwisów internetowych i czasopism motoryzacyjnych podaliśmy inne dane techniczne silnika Agery niż są obecnie. Wszystko bierze się z tego, że wcześniej mowa była o prototypie, a nim bolid wszedł do produkcji, co nieco się zmieniło.

Największą różnicą jest objętość skokowa jednostki napędowej. Silnik to jednostka V8 z dwiema turbosprężarkami (a nie kompresorami jak w poprzednikach) Rotrex, które ładują z ciśnieniem 1,5 bara. Motor ma objętość 5,0 l, a nie jak w prototypie 4,7 l. Większy silnik niż w prototypie oznacza większą moc. Agera ma 950 KM (w prototypie 910 KM) mocy przy 6850 obr./min (maksymalne obroty wału korbowego to 7250 obr./min), natomiast jej moment obrotowy wynosi 1100 Nm przy 5100 obr./min. Waga silnika to tylko 173 kg.

Koenigsegg Agera R fot.3
Koenigsegg Agera R fot.3

Agera osiąga prędkość ponad 390 km/h, a przy masie rzeczywistej powyżej 1450 kg (suche auto waży 1290 kg) potrzebuje tylko 3,10 s na przyspieszenie do 100 km/h i 8,90 s na sprint do 200 km/h. To iście szatańskie osiągi, ale jeszcze lepszymi ma dysponować Agera R, której silnik oprócz normalnej benzyny 95 (jak w zwykłej Agerze) będzie chętny do konsumpcji etanolu E85. To właśnie na tym drugim paliwie bolid ze Szwecji ma osiągać moc 1130 KM i moment obrotowy 1200 Nm! Na razie firma nawet nie próbuje szacować, co Agera R może na drodze.

Ten widoczny na zdjęciach biały egzemplarz będzie wystawiony na salonie w Genewie i tam też zostanie przekazany jego właścicielowi – pewnemu bogatemu Norwegowi. Ponieważ ten pan lubi pojeździć na nartach, to auto będzie wyposażone w bagażnik dachowy firmy Thule.

Koenigsegg Agera R fot.4
Koenigsegg Agera R fot.4

Jak widać na jednej z ilustracji ten Koenigsegg ma zmodyfikowany dyfuzor. Firma informuje, że Agera przy 250 km/h dociskana jest z siłą około 2950 N (300 kg). Ciekawe czy ten zmieniony dyfuzor w Agerze R jeszcze podnosi tę siłę?

Jak podaje brytyjski portal evo.co.uk suchy bolid waży 1330 kg (czyli o 40 kg więcej niż seryjna Agera). Jeśli jednak dodać masę wszystkich płynów i „wzorcowego” kierowcę (68 kg) wraz z bagażem (7kg), to waga auta wzrośnie do, co najmniej, 1510 kg. Koenigsegg nadal będzie dużo lżejszy od największego rywala, czyli Bugatti Veyron 16.4 Super Sport, ale o ok. 320 kg, a nie ponad pół tony, jak sugeruje autor artykułu na evo.co.uk.

Koenigsegg Agera R fot.8
Koenigsegg Agera R fot.8

Z kolei carscoop.blogspot.com informuje o tym, że Agera R wyposażona jest w 7-biegową, dwusprzęgłową skrzynię biegów. To o tyle ciekawostka, że zwykła Agera ma 6-biegową zautomatyzowaną skrzynię (przynajmniej o takiej mówił Koenigsegg jakiś czas temu), która jest wyposażona w jedno dwutarczowe sprzęgło i posiada specjalny hamulec, który pomaga w szybkiej zmianie biegu z niższego na wyższy. Dzięki niemu multiplikacja trwa tylko 30 milisekund. Skrzynię przygotowała firma odpowiadająca za budowę skrzynek m.in. do bolidów F1 – Xtrac.

Rezygnacja ze skrzyni 6-biegowej oznaczałaby, że utopiono pieniądze, bo hamulec jest opatentowany, a sam Christian von Koenigsegg chwalił pracę skrzyni.

Miejmy nadzieję, że przy okazji prezentacji zostaną podane konkretne dane techniczne nowego Koenigsegga, co rozwieje wszelkie wątpliwości.

Koenigsegg Agera R fot.7
Koenigsegg Agera R fot.7

Agera R będzie z pewnością groźnym konkurentem dla Veyrona SS, ale czy odbierze mu tytuł najszybszego samochodu dopuszczonego do ruchu drogowego? To dopiero pokaże czas.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Objętość skokowa: ≈ 5000 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki Rotrex
  • Moc maksymalna: 1130 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 226,00 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 1200 Nm
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa (?)
  • Typ napędu: Na tylne koła

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1330 kg (suchy)
  • Stosunek masy do mocy: 1,18 kg/KM (suchy)
  • Długość: 4293 mm
  • Szerokość: 1996 mm
  • Wysokość: 1120 mm
  • Rozstaw osi: 2660 mm
  • Koenigsegg Agera R fot.1
  • Koenigsegg Agera R fot.2
  • Koenigsegg Agera R fot.3
  • Koenigsegg Agera R fot.4
  • Koenigsegg Agera R fot.5
  • Koenigsegg Agera R fot.6
  • Koenigsegg Agera R fot.7
  • Koenigsegg Agera R fot.8
[1/8] Koenigsegg Agera R fot.1

Źródło: carscoop

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)