Reflektory ksenonowe – podstawy [oświetlenie]

O tym dlaczego światło emitowane przez reflektory ksenonowe jest dobrym rozwiązaniem, szczególnie podczas jazdy w nocy, mogliście przeczytać tutaj. Teraz nadszedł czas dowiedzieć się jak one działają.

Budowa, działanie i rola sondy lambda

Emisja światła w żarówkach wypełnionych ksenonem odbywa się w inny sposób niż żarzenie wolframowej skrętki jak to ma miejsce w tradycyjnych żarnikach. Wysyłanie fal elektromagnetycznych przez gaz zamknięty w bańce uwarunkowane jest wyładowaniem o wysokim napięciu początkowym dochodzącym do 30 000 woltów i powstałym w ten sposób łukiem elektrycznym podtrzymywanym już przy różnicy potencjałów około 85 woltów. Wysokie napięcie potrzebne do powstania i podtrzymania łuku elektrycznego jest powodem stosowania przetwornic napięcia.

Emisja światła  w bańce ksenonowej

Jakie są inne zalety żarówek ksenonowych oprócz temperatury barwowej światła podobnej do widma dziennego oraz trzykrotnie mocniejszego strumienia świetlnego? Lampy wyładowcze charakteryzują się dużo wyższą trwałością, nawet do 18 000 godzin oraz mniejszym o 30% zużyciem energii niż tradycyjne żarówki (około 35 zamiast 55–100 watów).

Duża moc świetlna żarówek ksenonowych oraz barwa emitowanego światła doprowadziły do ustalenia warunków eksploatacji takich reflektorów. Przepisy homologacyjne Europejskiego Komitetu Elektrotechnicznego (ECE) określają potrzebę mechanizmu automatycznego poziomowania oraz czyszczenia kloszy (spryskiwacz lub wycieraczki w Europie), tak aby brud czy zmienne obciążenie pojazdu nie powodowało oślepiania kierowców jadących przeciwległym pasem ruchu.

Oferowane coraz częściej reflektory bixenonowe (jedna bańka) lub dualxenonowe (dwie bańki) cechują się zwartą budową i funkcją świateł mijania/drogowych w jednym zespole. Natężenie światła regulowane jest za pomocą odpowiednich przesłon lub przełączania źródeł światła.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Zobacz także:

Technika świetlna w samochodach – podstawy [oświetlenie]
Temperatura barwowa światła – dlaczego jest tak ważna? [oświetlenie]
Ksenony samoróbki – na co uważać? [oświetlenie]

Zobacz więcej artykułów z serii: Elektryka, oświetlenie i wyposażenie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie?

Popularne w tym tygodniu:

Co to jest szpera? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Czy sprężyny zawieszenia trzeba wymieniać parami? Szkody w pojeździe służbowym – wina umyślna Udowodnić winę przy szkodzie wyrządzonej umyślnie Odliczanie podatku VAT od zakupu paliwa cz. 1 Odliczanie podatku VAT od zakupu paliwa cz. 2 Jak planować budżet na zakup samochodu? Zarządzanie budżetem na paliwo dla floty firmowej Moc maksymalna hybrydy – sumaryczna czy systemowa? Co to jest mikrohybryda?