Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 13]

Lotus Renault R31

Lotus Renault R31

W tym sezonie w Formule 1 nie ma możliwości stosowania podwójnego dyfuzora. Znika tym samym opcja używania otwartego dmuchanego dyfuzora. Czy są inne sposoby, żeby zwiększyć docisk za pomocą spalin? Oto rozwiązanie proponowane przez Renault.

Wdmuchiwanie gazów pod powierzchnię dyfuzora daje większy docisk niż dmuchanie spalin na dyfuzor. Jest to jednak okupione większymi zmianami w docisku ze względu na to, że spaliny niekoniecznie są wdmuchiwane cały czas pod bolid. Mimo tego utrudnienia teamy próbują skonstruować tak układy wylotowe, by jednak nadal korzystać z dmuchanych pod spód dyfuzora spalin. Sprawę komplikuje zakaz używania podwójnych dyfuzorów.

Podstawowe zadania kadłubów i głowic silników [część 2]

Są już trzy różne ciekawe rozwiązania problemu wylotu spalin pod dyfuzor. Jednym z nich jest przedni układ wydechowy w Renault.

Jak to działa?

Zasada działania tego rozwiązania jest taka sama, jak w przypadku otwartego dmuchanego dyfuzora. Spaliny z rur wylotowych kierowane są pod podłogę, gdzie powodują przyspieszenie powietrza zasysanego z przodu samochodu, a tym samym spadek ciśnienia, a zatem wzrost siły dociskowej. Proste prawda? Ale tylko w teorii. W rzeczywistości jest kilka problemów do pokonania.

Na czerwono zaznaczony otwór wylotowy spalin 

Problem

Największy kłopot to temperatura. Spaliny nagrzewają się do 800–1000oC, co stanowi poważne wyzwanie dla materiałów izolacyjnych, tym bardziej że blisko rur wydechowych skierowanych do przodu znajdują się zbiorniki paliwa, elementy elektroniki i w końcu fotel kierowcy.

Przekładnia ślimakowa i globoidalna [układ kierowniczy]

Zobacz również: Hot B War - test

Jeśli już uda się pokonać zbyt duże temperatury, należy rozwiązać problem odpowiedniego skierowania spalin pod podłogę w każdych warunkach torowych (czy to w czasie jazdy do przodu, czy po łuku). Do tego dochodzi jeszcze fakt, że wysokoobrotowe silniki „nie lubią” długich rur wydechowych, jak w przypadku Renault.

Przyposzczalny przebieg rur wydechowych w Lotus R31 Renault 

I wreszcie to, o czym pisałem w poprzednim odcinku, a więc opóźnienie zapłonu, by w pewnych warunkach spalanie mieszanki odbywało się właściwie poza komorą spalania, co pozwala utrzymać strumień spalin, gdy kierowca nie wciska pedału gazu.

W poprzednim odcinku:

Opóźnienie zapłonu

Źródło: scarbsf1

Zobacz więcej artykułów z serii: Technika w motorsporcie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie?

Popularne w tym tygodniu:

Wymieniłeś opony przed zużyciem bieżnika? Może dałeś się nabrać Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Samochód jak miejski rower – sprawdziliśmy, jak działa wypożyczalnia na minuty Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Znaki zakazu (typ B) z opisem Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem Czy kierowcy są oszukiwani w sprawie opon? Sprawdzi to UOKiK Zakup auta ze skrzynią DSG: komfort obarczony ryzykiem W których krajach zapłacimy za przejazd autostradą (2017)