Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 15]

W odcinku 13. pisałem o jednym ze sposobów na zwiększenie docisku tylnej osi za pomocą spalin – o rozwiązaniu Renault. Dziś będzie o pomyśle Red Bulla.

W tym roku nie ma podwójnych dyfuzorów, nie ma możliwości dowolnego tworzenia otworów w dyfuzorze. Są to poważne ograniczenia dla konstruktorów, ale nie znaczy to, że nic nie da się wymyślić. Jeden z najlepszych (jeśli nie najlepszy) i najbardziej znany pracujący obecnie w F1 konstruktor, Adrian Newey, wpadł na pomysł dmuchania w dyfuzor, nie komplikując sobie życia aż tak bardzo jak zespół Renault.

Konstrukcja układu korbowego – korbowody [część 2]

Pierwszego dnia testów Red Bull RB7 (konstrukcji Neweya) miał całkiem normalny „wydech”, a już następnego pojawiło się w wozie ciekawe rozwiązanie.

Jak to działa?

Na żółto oznaczona jest rura wydechowa

Według regulaminu w dyfuzorze auta Formuły 1 może znajdować się tylko otwór na rozrusznik. Z kolei w bocznej sekcji podłogi można wykonać otwór o powierzchni 5 cm². Newey wykorzystał te 5 cm² na zrobienie otworów blisko dyfuzora, tak by spaliny wpadały przez te otwory pod powierzchnię dyfuzora. Wymagało to specjalnego ukształtowania „rur” wydechowych, które zostały spłaszczone, a ich wylot przesunięty ku tyłowi.

Żarówki specjalne typu Blue – imitacje ksenonów [oświetlenie]

Według znawców tematu spaliny są wsysane pod powierzchnię dyfuzora i rozprowadzane po jego bocznych sekcjach, przyspieszając powietrze przemieszczające się pod dyfuzorem, a tym samym podnosząc prędkość gazu pod podłogą bolidu i zwiększając docisk wozu.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Na czerwono oznaczono wylot z rury wydechowej. Czerwona strzałka pokazuje kierunek wylotu spalin z dyfuzora.

Problemy

Jak zawsze problem jest z odpowiednim ukształtowaniem i umiejscowieniem końcówek rur wylotowych i otworów w taki sposób, żeby gazy spalinowe trafiały z zamierzone miejsce, a nie gdzie popadnie. Drugi kłopot to oczywiście zmiana ilości spalin w wyniku wciskania bądź nie pedału gazu.

Strzałkami oznaczono wylot spalin z rury wydechowej.

W przypadku rozwiązania proponowanego przez Neweya może też wystąpić niebezpieczeństwo nadmiernego nagrzewania tylnych opon.

W poprzednim odcinku:

Aston Martin AMR-One — prezentacja

Źródło: scarbsf1 (foto)f1technical (foto)

Zobacz więcej artykułów z serii: Technika w motorsporcie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie?

Popularne w tym tygodniu:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów „Chrzczone” paliwo: czy jeszcze je sprzedają i co może zniszczyć w silniku? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Tak ułatwisz sobie życie wiosną Używane i bieżnikowane opony. Czy to dobry sposób na oszczędność?