Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0 (2011) [technika wyścigowa odc. 19]

Od jakiegoś czasu Porsche intensywnie pracuje nad napędami hybrydowymi. W zeszłym roku na tor zostało wypuszczone 911 GT3 R Hybrid, które o mały włos wygrałoby 24-godzinny maraton na Pętli Północnej. Na nowy sezon firma z Zuffenhausen przygotowała ulepszone auto, które tym razem ma wygrać wyścig.

Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0 fot.4

Bolid jest rozwinięciem zeszłorocznego auta i dlatego dostał nazwę Hybrid 2.0.

Wóz realizuje ten sam typ napędu, a więc umieszczony z tyłu silnik cieplny napędza tylne koła, natomiast przednie wprawiane są w ruch za pomocą dwóch silników elektrycznych.

Bębny, ale nie do grania – hamulce bębnowe

6-cylindrowy „bokser” o objętości skokowej 4,0 l wytwarza około 470 KM, z kolei jednostki napędowe są nieco mocniejsze w porównaniu z zeszłorocznymi. Każda z nich generuje teraz nie 60 kW, a 75 kW mocy. Po przeliczeniu kilowatów na konie mechaniczne daje to 204 KM. W połączeniu z mocą klasycznego silnika, to sporo.

Porsche PDK (Porsche-Doppel-Kupplungs Getriebe) [skrzynie biegów]

Silniki elektryczne energię czerpać będą z mechanicznego układu KERS (Kinetic Energy Recovery System). Tarcze systemu będą obracać się z prędkością do 40 000 obr./min. Ten akumulator energii będzie umieszczony w bezpiecznej obudowie obok miejsca pracy kierowcy.

Zobacz również: Porsche 911 Carrera S - wydech

Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0 fot.5

W zależności od ustawień silniki elektryczne mogą się uruchamiać automatycznie (na przykład w momencie, gdy bolid będzie przyspieszał) lub z polecenia kierowcy.

Z innych zmian Porsche podkreśla redukcję wagi napędu hybrydowego o 20%, jak i zmniejszenie masy wozu o 50 kg do 1300 kg. Mniejsza masa pozwoli zredukować zużycie paliwa, a do tego w połączeniu z większą mocą sprawi, że samochód stanie się szybszy. W kabinie zawitała nowa kierownica posiadająca jeszcze większą ilość przycisków niż w zeszłym roku.

Aston Martin AMR-One

Jeśli porównać wygląd zeszłorocznego i obecnego modelu, to można zauważyć w nowym aucie brak wlotów powietrza do silnika z boku za drzwiami. Być może Porsche znalazło lepszy sposób na chłodzenie jednostki napędowej.

Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0 fot.12

Tak samo jak w zeszłym roku, tak i w bieżącym Porsche przystąpi do wyścigu na Nürburgring Nordschleife. Głównym rywalem zdaje się być ekipa BMW, która rok temu wygrała. Wyścig odbędzie się pod koniec czerwca.

W poprzednim odcinku:

HRT F111 Cosworth

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: B6 + 2 silniki elektr.
  • Ustawienie: Z tyłu, wzdłużnie (silniki elektr. z przodu)
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3996 cm3
  • Moc maksymalna: 470 KM + 150 kW (204 KM) silników elektr.
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 117,62 KM/l
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, sekwencyjna
  • Typ napędu: Na tylne koła (silniki elektr. na koła przednie)

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1300 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,77 kg/KM (1,93 kg/KM wliczając silniki elektr.)
  • Rozstaw osi: 2350 mm

Źródło: porsche

Zobacz więcej artykułów z serii: Technika w motorsporcie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie?

Popularne w tym tygodniu:

Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz Wyjazd za granicę: co z obowiązkowym wyposażeniem? OC na raty: ile trzeba dopłacić? Sprzedajesz samochód na zagranicznej stronie? Uważaj na oszustów Tradycyjna nawigacja umarła? Jeszcze nie do końca Zatrzymanie prawa jazdy za granicą: co dalej? Rowerzyści nie są bez winy: jakie wykroczenia popełniają najczęściej? Samochody do ślubu - co trzeba wiedzieć przed wynajmem Lista rzeczy, które musisz wiedzieć przed wyjazdem za granicę Jak oszczędzać paliwo z głową? Dacia z fabryczną instalacją gazową. Czy opłaca się kupić? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG?