Chłodzenie [technika wyścigowa odc. 24]

Aby poprawić właściwości aerodynamiczne McLaren dość mocno zmodyfikował kształt bocznych skrzyń i zmniejszył wloty do nich. Ale różne systemy w bolidzie trzeba, tak samo jak wcześniej, nadal chłodzić. Jakie jest rozwiązanie?

Zysk w kwestii własności aerodynamicznych w MP4–26 został okupiony zmniejszeniem i innym ukształtowaniem wlotów powietrza w bocznych sekcjach wozu. Wloty te ukształtowano w litery „L” zwrócone do siebie. Obie „eLki” tworzą „U”. Zmniejszenie wlotów powietrza skomplikowało sprawę chłodzenia.

Pytanie brzmi, co trzeba chłodzić w bolidzie Formuły 1? Jest tego sporo, bo: „wodę” chłodzącą silnik, olej silnikowy, olej w skrzyni biegów, inne płyny hydrauliczne, a nawet elektronikę (jak wiemy, procesory komputerowe nie lubią upałów). A w tym roku dochodzi jeszcze w McLarenie system KERS (Kinetic Energy Recovery System).

Trzeba pamiętać, że od zeszłego roku nie ma tankowania aut w trakcie wyścigu, a więc zbiorniki paliwa są większe niż były kiedyś, co oczywiście zmniejszyło ilość miejsca na chłodnice z boku.

Na tym zdjęciu dobrze widać wszystkie trzy górne wloty powietrza.

W wyniku zmniejszenia rozmiarów skrzyń bocznych w MP4–26 zmniejszyły się też chłodnice w nich, zatem mniejsza jest ich wydajność i część zadań trzeba było powierzyć nowym chłodnicom umieszczonym w innym miejscu.

Chłodnice w bocznych skrzyniach MP4–26 nadal służą do chłodzenia cieczy omywającej silnik. Po przejściu przez te chłodnice podgrzane powietrze wylatuje otworami w tylnej części skrzyń oraz centralnym, spłaszczonym otworem (podobne rozwiązanie opisałem TUTAJ).

Dopływ powietrza zasilającego jednostkę napędową jest (tradycyjnie) realizowany przez wlot powietrza nad głową kierowcy.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Na żółto oznaczono drogę powietrza do tzw. airboksu

Za tym „normalnym” wlotem znajduje się drugi wlot, którym dostaje się powietrze chłodzące olej skrzyni biegów. Po przejściu przez chłodnicę gaz wydostaje się centralnym otworem z tyłu.

Na żółto oznaczono drogę powietrza chłodzącego skrzynię biegów

Pod wlotem do zasilania silnika znajduje się kolejny otwór. Służy on do chłodzenia systemu KERS. Chłodnica KERS-u jest wmontowana za pałąkiem bezpieczeństwa pod głównym wlotem (do silnika). Powietrze wydostaje się przez tylną część pokrywy silnika (tak, jak w przypadku skrzyni biegów).

Na żółto zaznaczono drogę powietrza chłodzącego KERS

Chłodnice elektroniki i pozostałych płynów hydraulicznych zostały umieszczone w otworach „L”.

Zobacz też:

Filtry cząstek stałych – jak o nie zadbać? [część 3]

Volkswagen DSG/Audi S-tronic [skrzynie biegów]

Po co stosowane są dwumasowe koła zamachowe?

W poprzednim odcinku:

Szczelina w układzie wydechowym  - McLaren MP4–26 Mercedes-Benz

Źródło: autowp (foto)scarbsf1 foto)

Zobacz więcej artykułów z serii: Technika w motorsporcie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie?

Popularne w tym tygodniu:

Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić? Jak naprawić karoserię? Sposoby na rysy, rdzę, dziury i wgniecenia