Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 25]

Po pierwszym wyścigu Formuły 1 w sezonie 2011 okazało się, że bolidy Sauber C30 Ferrari zostały zdyskwalifikowane. Dlaczego?

Saubery zakończyły wyścig na 7. i 8. miejscu, po czym zostały poddane wyrywkowym, ale szczegółowym badaniom technicznym. O wynikach i dyskwalifikacji informował Bartosz Pokrzywiński.

GP Australii: Wygrana Vettela, Pietrow na podium, Sauber zdyskwalifikowane! [aktualizacja]

Badaniu został poddany ruchomy element tylnego skrzydła zaznaczony na rysunku. W punktach 3.10.1 i 3.10.2 regulaminu technicznego mowa jest o tym, że promień profilu skrzydła musi wynosić co najmniej 100 mm. Taka konstrukcja ma zapobiegać m.in. montażowi dodatkowych lotek oraz systemów podobnych do kanału F.

Chodzi o element oznaczony czerwoną strzałką

Bolid zespołu Sauber nie spełnił wymogu regulaminu. Prawdopodobnie promień profilu skrzydła miał 95 mm. Szwajcarski team przywiózł do Melbourne 3 wersje tylnego skrzydła, które testował przed wyścigiem. Jedna z nich, zastosowana podczas wyścigu, prawdopodobnie nie została dokładnie sprawdzona w fabryce podczas produkcji, bo trudno podejrzewać Saubera o celowe działanie, tym bardziej, że nie był to najbardziej wyrafinowany pomysł na nagięcie regulaminu.

Promień powinien wynosić co najmniej 100 mm

Dlaczego za mały promień?

Ekipy testowały kilka rozwiązań z różnymi promieniami krzywizny i wniosek jest taki, że skrzydła z mniejszymi promieniami dają niewiele mniejszy docisk, gdy są „podniesione”, za to dają spory zysk w prędkości maksymalnej, gdy są „opuszczone”.

Zobacz również: Hot B War - test

Nauczka dla Saubera jest taka, że trzeba po 10 razy sprawdzać zgodność części z regulaminem, bo inaczej traci się punkty zdobyte w wyścigu.

Zobacz też:

W poprzednim odcinku:

Źródło: autowp (foto)

Zobacz więcej artykułów z serii: Technika w motorsporcie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie?

Popularne w tym tygodniu:

Wymieniłeś opony przed zużyciem bieżnika? Może dałeś się nabrać Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Samochód jak miejski rower – sprawdziliśmy, jak działa wypożyczalnia na minuty Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Klimatyzacja psuje się przez zaniedbania Znaki zakazu (typ B) z opisem Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem Zakup auta ze skrzynią DSG: komfort obarczony ryzykiem W których krajach zapłacimy za przejazd autostradą (2017)